Behöver hjälp med att knyta egen tafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp med att knyta egen tafs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver hjälp med att knyta egen tafs

Hejsan!

Jag skulle behöva lite hjälp med att knyta min egna tafs, har allt som behövs men jag vet inte vad jag ska göra för knut / hur jag ska knyta!

Mvh david

Är inte helt säker men jag tror det är av detta material http://lurepartsonline.com/cart.php?...tail&p=1413Jag Det var så att jag fick en bit av Claes Aka svartzonker, Jag kommer använda det till jerkbait

Kommentera

Jag kör på fc från Savagear som är typ 0,90. Knyter en vanlig kärring men snurrar tre gånger kring huvudlinan och sen tillbaks in i "öglan".

Har aldrig brustit, men jag byter fc ofta. Nästan efter varje naggning. Rullen med typ 20 m kostade runt hundringen.

// Totte

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
        Jag kör på fc från Savagear som är typ 0,90. Knyter en vanlig kärring men snurrar tre gånger kring huvudlinan och sen tillbaks in i "öglan".

Har aldrig brustit, men jag byter fc ofta. Nästan efter varje naggning. Rullen med typ 20 m kostade runt hundringen.

// Totte
        Tack för svar men har som sagt redan materiallet och fb är ingenting jag skulle vilja köra med tyvär, litar inte riktigt på att de ska hålla tyvär.

Det är ett väldigt hårt och styvt material jag har så de är nog inte det lättaste att knyta

Kommentera

Jag vet att det finns en bra guide till tafs tillverkning här, men hittar inte just nu. Jag använder titanium toothproof, men principen är det samma. Trä upp två bitar med krymslang på vajern och sedan knyta fast beteslås och ev. lekande i varsitt ände med en trevarvs betesknut. Dra åt knutarna med en tång som du håller beteslås/lekande i. Dra åt bara så mycket att knuten bildas. Det ska inte stramas åt som på vanlig lina. Knippsa bort överbliven vajer ett par MM från knuten. Dra krympslangen över knuten och värma lite. Upprepar i andra änden och vips. Färdig!

Kommentera

Läs igenom denna guide, kanske hjälper dig lite iallafall!

Kommentera

Har försökt göra så men jag lyckas inte knyta åt den ordentligt, har ingen krympslang förresten hehe :P .. ingen som skulle kunna ta en bild och lägga upp så jag får se hur knuten ser ut när den är färdig?.
              Ursprungligen postat av Lundbergs Visa inlägg
              http://www.fiskesnack.com/forum/show...r%C3%A4vlingen

Läs igenom denna guide, kanske hjälper dig lite iallafall!
              Ska kika på den! tackar.

Gör precis som han beskriver det men ändå får jag inte till knuten, tror inte att detta är utav titan utan det är nog stål. kan det vara därför?
              Senast ändrad av Daweee; 2011-06-30, 18:38.

Kommentera

Hej!

Har du köpt tafsmaterial av stål rekommenderar jag dig att köra med vajer lås istället för att knyta ex:

Lycka till

Kommentera

För att knuten ska bli hyggligt bra och inte göra hela tafsen "skev" är det viktigt att man drar i rätt ände.
                  Finns en väldigt bra guide skriven på danska http://www.scandicangler.com/article...te-wireforfang
                  Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                  En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Daweee Visa inlägg
                    Tack för svar men har som sagt redan materiallet och fb är ingenting jag skulle vilja köra med tyvär, litar inte riktigt på att de ska hålla tyvär.

Det är ett väldigt hårt och styvt material jag har så de är nog inte det lättaste att knyta
                    Jag lovar att det håller, sen slipper du fiska med kinkad tafs om betet slår sig.
                    Jag tvingar dig inte, men ge det en chans!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 913 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B