Håller på kg här. Ett gälgrepp och en weightsling är nog att föredra.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
C&R Historia
Collapse
X
-
C&R fungerar helt klart ... i vintras fick vi samma 7-kilosgädda inte mindre än tre gånger i samma hål. Först med 30-minuters mellanrum sen tog det ca 6 timmar till innan den högg igen. Var nästan lite komiskt "Inte den nu igen *suck*". Vintern innan så tog vi samma gädda två gånger i samma hål men det var också ganska lång tid emellan.
En bild på 7-kilosen som var uppe tre gånger under samma dag.
C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Fast en återfångst inom en kort tidsperiod visar ju inte att fisken överlever på lång sikt. Men en återfångst ett par veckor senare där fisken ökat i vikt visar ju att man gjort rätt. Om nu ligamentskadorna som påvisats på barramundi efter vertikal vägning skulle kunna drabba gäddor också så ser man inte om återutsättningen fungerat förrän efter flera veckor.
Kommentera
-
Det känns inte bra...
Jag har vägt alla gäddor som har varit värda att väga vertikalt. Är det helt säkert att gäddan skadas eller är det bara en teori? Om gäddorna skadas så är ju lipgrip med våg helt livsfarliga för gäddorna. Det känns lite oroväckande för det är ju det senaste trend verktyget bland gäddfiskare. Hur ska man väga fisken så att det blir skonsamt för den utan att behöva ha med sig för mycket extra grejer på fisket?
Kommentera
-
Om vi hade klubbat den första gången den var uppe så hade vi garanterat inte fått den de två sista gångerna.
Närå, det är sant det du säger men hanterar man gäddan ok så tror jag inte den har några som helst problem med att överleva efter man släppt i den. Med tanke på hur stora läkta skador man sett på en del fisk så tål dom nog en hel del.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Kommentera
-
Köp ett vågnät eller ha med en Ikeakasse så skonas gäddan under vägning.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Kommentera
-
Re: Det känns inte bra...
Originally posted by mighty mattis
Jag har vägt alla gäddor som har varit värda att väga vertikalt. Är det helt säkert att gäddan skadas eller är det bara en teori? Om gäddorna skadas så är ju lipgrip med våg helt livsfarliga för gäddorna. Det känns lite oroväckande för det är ju det senaste trend verktyget bland gäddfiskare. Hur ska man väga fisken så att det blir skonsamt för den utan att behöva ha med sig för mycket extra grejer på fisket?
Bara att risken finns gör ju att det är dumt att chansa. En sån där blå IKEA-kasse kostar 20 kr och kan ju användas för att bära med sig saker till båten och tar ihoprullad väldigt liten plats.
Precis som du skriver är nog lipgripp med våg en dum idé, fördelen är ju att den fjädrar och roterar om fisken skulle börja krångla vid båtkanten.
Kan ju nämna att i början av -90talet så lyfte vi en hel del större med huggkrok i underkäken och vägde de sen i samma hål. Det var så man skulle göra då. Vi fick aldrig en enda återfångst, antingen var det slump eller så hade vi ihjäl varenda fisk av ren okunskap?
Jag vet inte med säkerhet vad som händer med en vertikalt vägd fisk, men logiskt sett mår fisken bättre av att få sin egen tyngd jämnt fördelad under vägningen.
Kommentera
-
en liten fundering
Jag ska bums ta den jättestora jyskkassen och ha den till att hantera och väga gäddor. Är det bara de stora som är rejält tunga som skadas av vertikal hantering? Mindre fisk kanske inte skadas pga av att de är lättare och det på det visset inte blir samma slags påfrestning.
Kommentera
-
Re: Re: Det känns inte bra...
Originally posted by KG?
Det finns nog ingen forskning om gäddor skadas av vertikal vägning. Däremot hade stora barramundi (jag vet inte riktigt vad det är för fisk) blivit flera cm längre efter vertikal vägning och fått ligamenten förstörda, det innebär tydligen att fisken inte kan svälja och svälter då förstås ihjäl.
Bara att risken finns gör ju att det är dumt att chansa. En sån där blå IKEA-kasse kostar 20 kr och kan ju användas för att bära med sig saker till båten och tar ihoprullad väldigt liten plats.
Precis som du skriver är nog lipgripp med våg en dum idé, fördelen är ju att den fjädrar och roterar om fisken skulle börja krångla vid båtkanten.
Kan ju nämna att i början av -90talet så lyfte vi en hel del större med huggkrok i underkäken och vägde de sen i samma hål. Det var så man skulle göra då. Vi fick aldrig en enda återfångst, antingen var det slump eller så hade vi ihjäl varenda fisk av ren okunskap?
Jag vet inte med säkerhet vad som händer med en vertikalt vägd fisk, men logiskt sett mår fisken bättre av att få sin egen tyngd jämnt fördelad under vägningen.Senast ändrad av Allmana_mini; 2004-06-15, 22:33.Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-03-02, 17:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 913 visningar
1 gilla
|