Ambassadeur funderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur funderingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur funderingar

Hejsan allesammans!

Jag skall snart köpa mig min första multirulle, en ambassadeur.
    Mitt problem är att det finns en uppsjö olika modeller av denne och jag ej vet vilken som passar mig, jag vänder mig nu därför hit för råd.

Fisket jag mestadels kommer att ägna mig åt är relativt lätt trolling efter ej alltför grov gädda och gös, eller kanske snarare släprodd. Även mete, flötestrolling och stationärt mete med levande agn, kommer att utövas. Jag vill om möjligt även kunna använda rullen till att någon gång om året fiska efter havsöring på västkusten.

Jag är ej ute efter någon av de dyraste modellerna, utan en rulle under 1500 :- skulle sitta fint.

Jag har varit inne på attitudebaits och tittat på deras ambassadeur-c3. Är detta någon som passar mig och mitt fiske? Eventuell storlek?
    Någon som vet vad som gäller för fraktkostnaden på attitudebaits? De skriver att frakt ingår, men menas med detta verkligen frakten ifrån USA till min brevlåda i Sverige? Eller kommer jag själv att vara tvungen att betala den del av frakten som sker inom Svea Rikes gränser?

Jag skulle även vilja ha ett svar på om det går att använda ett "vanligt haspelspö" till en ambassadeur. Eller måste jag även skaffa ett uppochnerpåvänt "spinnspö" med fingergrepp på undersidan? Eventuella tips på relativt billiga, dock prisvärda, sådana?

Jag har alltid vevat mina haspelrullar med min vänsterhand. Det skulle därför kännas konstigt om jag nu skulle behöva använda min högerhand till vevningen vilket jag sett att de flesta spinnfiskare med multirulle gör. Är det möjligt att köpa en vänstervevad ambassadeur? Nackdelar?

Detta blev många frågor på en gång, skulle uppskatta om någon tog sig tiden att besvara någo av de alla. Mvh Viktor Gustavsson

rocket 5500 eller 6500 , dom kostar ca 1000 kr å är bra och kastar långt.
    shimano gör bra spinnspön , jag har ett shimano nexave 15 -40 gram och de är skönt ,kostar ca 6-700 kr minns ej riktigt men de är prisvärt. den här utrustningen funkar bra till gädd/öringsspinnfiske samt lättare trolling.

skitfiske

Kommentera

Personligen skulle jag rekommendera en vänstervevad Ambassadeur i 5000-storlek. Alltså en 5501 C3 t.ex.

Om du är intresserad råkar jag ha en ny 5501 CL3 till salu (samma rulle som C3). BLi medlem här på forumet och PM:a mig om du är intresserad. Den är billig...

Kommentera

En C3'a är en alldeles utmärkt rulle! Jag skulle börja med en 5000-storlek.

Enligt uppgift är frakten redan betald fram till din brevlåda i det pris du ser på hemsidan.

Du kan använda ett haspelspö till din nya Ambassadeur. Men "di renläriga" vill gärna ha kroken under spöt till sina multirullar.

Det finns vänstervevade Ambassadeurer idag. Kör på det som känns riktigt för din del.

Slutkläm: risken är när du börjar med multiteknik att du samlar på dig "några" stycken. Det har jag gjort, under årens lopp.....

Kommentera

Frakten från AB ingår fram till din brevlåda. Jag skulle rekommendera stl 5000 för det fiske du beskriver. Finns nog inga nackdelar med vänstervevad, det är nog bara av tradition som multi oftast vevas med högern. Ett haspelspö duger i nödfall, men oftast är spöts böjningskurva anpassad åt haspelhållet, dessutom brukar det vara väl glest mellan ringarna på ett haspelspö. Fingergreppet gör att man får lite bättre balans och grepp men är inte livsviktigt.

Kommentera

Hej igen!

Tack för alla bra och snabba svar!
            Gav mig mycket passande information.
            Blir väl till att satsa på en vänstervevad c3 då!

Är riktigt sugen nu :P, å jovisst, risken finns ju alltid att man fastnar i något inom fisket som man aldrig kan ta sig ur =).

FRB: Jag är mycket intresserad och ska nu bli medlem, pm:ar inom någon timme.

Tack än en gång!

Kommentera

FRB-rulldoktor. Vad menas med det. Är du verksam som rulldoktor.Och åker runt till olika sportfiskebutiker. Eller är det bara din hobby. Och vadå bli medlem. MvH gunnar J.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Nej jag är ingen riktig rulldoktor som åker land och rike runt till olika fiskebutiker. Jag sitter här hemma och säljer ABU originaldelar och modifierar och servar rullar.
                Att bli medlem var bara något jag tyckte att "Inte medlem" skulle bli. På så vis kan han PM:a mig och jag honom.

Kommentera

Måste bara varna dig, börjar du med multi så är du fast!! En haspel är en haspel o inte något annat. En multi blir en kär ägodel som man vill ha, använda, inte slita på, få mer av...osv!! Själv väljer jag högervevat alla gånger förutom till jerkfisket då vänster är kung med tanke på att spöt/betet ska aktiveras av armen/handen. I övriga fall tycker jag att bäst känsla fås då man vevar med högern (där motoriken finns) o håller spöt med vänstern. Rocket 5500 är ett kanonköp, likaså C3 i vänster resp. högerutförande. Shimanos Calcutta-rullar är oxå kanon men priset hutlöst genemot en Ambis av ovan nämnd modell. Calcuttorna är mjukare i gången men knappast bättre i övrigt..

Kommentera

hOPPO; MAN BLIR JU RÖRD TILL TÅRAR. jag kan bara hålla med. kunde knappt sagt det bättre själn!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 913 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B