Vad använder ni för tafs till jerkbait? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad använder ni för tafs till jerkbait?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Craw Visa inlägg
    Vet i fan hur lång wire var men den kosta 220 kan ha varit 2.2m .
    Men 4 st på 60 cm??kanskedu menar att r´tafsarna du gjorde var 60 cm??
    Jag vill minst ha dom 40-50 cm
    Ja jag köpte något liknande, ja det blev alltså 4 stycken tafsar på 60 cm sen var det slut på wire xD

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
      Svampar? Om du menar stretchar (elasticiteten) så skulle jag säga att den är i princip obefintlig på en så kort och kraftig lina.

Ett tips är att inte köra lekande utan knyta ihop flätlinan och fluorocarbonen/nylonen. Bättre direktkontakt med beten och så slipper man sjunket från lekandet.

Även fluorocarbon blir betydligt billigare än titan om man inte tvunget måste ha det tuffaste märket.
      Precis

Tack för svar, jag tänkte att det skulle vara lite eller omärkbart på en så kort lin stump, ja det är ju ett alternativ men är tveksam till att skarva då jag är helt värdelös på annat än betesknut, palomar knuten samt grinner knuten.

iofs en dubbel grinner och en blodknut kan jag väl.. men vad rekommenderas för en sån skarvning då?

Kommentera

The Albright Knot is a versatile fishing knot that has a wide range of uses. The Albright Knot is only moderately easy to tie but it is suitable for joining different types of fishing line, e.g., Monofilament to Braided, or Braided to Wire.

Och så lite superlim på det.

Ett alternativ är att istället göra en ögleknut längst upp på tafsen som du sedan fäster flätlinan in i med vanlig grinner-/betesknut. Bra om du enkelt vill kunna ta loss tafsen vid t.ex. hopfällning av spö. Öglan har heller ingen nämnvärd effekt på betets gång eller gäddornas huggvillighet (enligt min erfarenhet).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 919 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B