Jerkbait - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait

Hej! Jag har haft stora problem med gången på olika jerkbaits, till och med Buster jerk. Någon som har några konkreta tips utöver det vanliga "slå bara mot vattenytan" kan det bero på lina, tafs etc.?

Tacksam för svar, skriv gärna om bra jerkbaitvatten och favoritjerkbaits också!

Mitt bästa tips: Kolla på gäddfeber. Sen är det bara öva öva öva som gäller.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

gäddfeber är ett bra tips..
      sök på jerk teknik på youtube där e många bra tips..
      felet är inte linan utan din egen teknik

Kommentera

Som många i början så gör man för kraftiga jerks, ta det lugnt och gör inte så stora snabba drag och långa.
        I näst kast så .....

Kommentera

Jag har själv haft ganska mycket problem med mina jerkbaits. Det är inte för en många fiske turer och test rundor som jag tycker att det faktiskt börjar sitta. Men av mina egna erfarenheter så är det viktigt att tafsen är okej, och om du tycker att ett jerkbait fortfarande går konstigt variera rycken tills du tycker att du hittat ryck som får betet att gå bra! Men slutligen det viktigaste tipset, du måste nöta!!!

Kommentera

Vill man ha lite hjälp på traven kan man ju köra med BFT's Stela Tafsar. Det är nästan svårt att få en dålig gång med dessa tafsar. Att köra med mjuka tafsar direkt som nybörjare kan ibland vara svårt.

Kommentera

Prova med små, mjuka rörelser med spötoppen nere vid vattenytan och ett lågt jerktempo. Använd ett grunt bete så att du själv kan se hur betet rör sig i vattenytan. Så lite slacklina som möjligt, efter ett tag lär man sig att känna av hur betet rör sig med spöet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pontus.Cederlof Visa inlägg
                Hej! Jag har haft stora problem med gången på olika jerkbaits, till och med Buster jerk. Någon som har några konkreta tips utöver det vanliga "slå bara mot vattenytan" kan det bero på lina, tafs etc.?

Tacksam för svar, skriv gärna om bra jerkbaitvatten och favoritjerkbaits också!
                Hej Pontus Cederlöf;

Buster Jerk är liksom Bomber Jerk "Herky Jerky" http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm nästan helt självfiskande jerkbaits. Grundtekniken att fiska hem dessa jerkbeten kräver kanske en halvtimmes träning. Sedan får du öva dig på att variera din hemtagningsteknik för att passa rådande vattentemperatur och fiskedjup. Själv äger jag ett antal av vardera fabrikatet ovan och kan konstatera att hos just mina Bomber Jerk och Buster Jerk är jämnheten i gång och rörelser större hos Bomber Jerk...likaså färg- och materialbeständighet efter ett antal Gäddhugg.

Eftersom du troligtvis inte har fiskat med jerkbaits under många år liksom jag ber jag dig träna in fisket på de modeller du redan har och kanske utöka sortimentet med ytterligare några färger. Vore du en erfaren jerkbaitfiskare skulle jag rekommendera dig att testa det jerkbait som legat som Nr 1 i USA och Canada i många år och fortfarande tillhör "tio i topp" efter att ha tillverkats i USA under mer än 80 års tid. Betet heter Suick Thriller och själva fisketekniken beskriver jag här http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Har faktiskt problem med buster jerk jag också just nu, hade fin gång på det förut när jag använde dom mycket men nu får jag dom inte att gå fint längre, kanske jerkar för hårt eller något men hur jag än gör så går det aldrig som jag vill..
                  Däremot så är det halvt omöjligt att få en dålig gång på Big bandit tycket jag, mycket lättare än bj

Kommentera

Ursprungligen postat av Daweee Visa inlägg
                    Har faktiskt problem med buster jerk jag också just nu, hade fin gång på det förut när jag använde dom mycket men nu får jag dom inte att gå fint längre, kanske jerkar för hårt eller något men hur jag än gör så går det aldrig som jag vill..
                    Däremot så är det halvt omöjligt att få en dålig gång på Big bandit tycket jag, mycket lättare än bj
                    Hej David Angeli;

Det kan ha läckt in vatten i dina Buster Jerk och det kan vara anledningen till att de inte sticker ut åt sidorna lika bra vid jerkryck längre. Om det kommer in vatten i dina Buster Jerk tappar de balansen och svarar inte lika bra under hemtagningen längre. Skaka dem och hör om det kluckar...

Det kan vara dags för dig att testa Bomber Jerk "Herky Jerky" som är tillverkad i polykarbonat, vilket gör betet till världens starkaste jerkbait. Öglorna är tillverkade av 2,2 mm rostfri, styv ståltråd och viker sig inte vid mothugg eller under fighten med en riktig monstergädda. Konkurrerande jerkbait har bara 1,2 mm trådtjocklek i öglorna.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                    www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2011-06-26, 11:48.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 787 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B