Hullinglöst vid gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hullinglöst vid gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hullinglöst vid gäddfiske

Tjenare
    Någon som testat hullinglöst och märkt någon större skillnad på hur många fiskar man tappar?

Det är ju skitjobbigt att behöva klippa krokar o pilla med en fet tång och en 2/0a i en liten snipas mun hela tiden.
    Jag ska testa litegrann till att börja med och sedan förhoppningsvis köra 100% hullinglöst i framtiden.
    Hur skulle det gå att köra hullinglöst på gäddtrolling tror ni? Känns som att fisken lätt skakar loss krokarna, speciellt om den löser ut paravanen och har lite tid på sig att skaka...

Skadar inte hullinglösa krokar mer än om de med hullingarna kvar? Har för mig jag läste det någonstans här att fiskarna kan bli krokade flera gånger om.

Kommentera

Tror inte att fisken kan skaka av sig kroken vi trolling så länge den inte får löslina, men jag har bara erfarenhet från trollingfiske med ett fåtal spön och då har inte hullinglöst ställt till några problem. Och Leon, en hullinglös krok skadar inte fisken mer än en med hulling, framförallt inte vid kroklossningen.

Kommentera

Misstänker att fisken tar mest skada av hullingförsedda krokar pga svåra avkrokningar när kroken sitter hårt. Jag kör hullinglöst ofta vid flugfiske, har man bara linan spänd så sitter kroken kvar på samma ställe. Annars hade man ju tappat massa fisk med hullinglöst, men det märker jag inte att man gör. Sen behöver man inte knippsa av hullingen utan klämma ner den bara. Då bli det ändå en bula som håller kroken kvar, men lossar enkelt och direkt när man krokar loss. Dessutom krokar dessa krokar bättre än när de har hulling tycker jag!
        Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Japp du ska inte ta bort hullingarna helt, utan bara klämma in dom så bulan blir kvar, så har jag kört i ett halvår nu och avkrokningarna har aldrig varit enklare. Kör man helt utan någon hulling/bula finns det tydligen risk för att fisken kan krokas om flera gånger under drillen enligt någon studie i Canada ang. lax fiske

Kommentera

Jag klämde ner hullingarna på mina spinnerbaits (feta jänkarkrokar med grova hullingar) och min Phantom 8'' (favoritbetet) för att testa.
            Problemet var att på min Gamakatsukrok (bakre kroken på Phantom) så gick hullingarna av när jag klämde ner dem...

Kommentera

Bra ide, ska defenitivt testas nu under snipsäsongen!
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Klämde in hullingarna på mina 2 spinnerbaits men tycker det är så jäkla svårt att landa gäddorna nu. Kanske är så att det är extra svårt med just spinnerbaits då det känns som gäddorna lättare skakar loss såna än t.ex. wobblers. På framtida spinnerbaits ska jag nog behålla hullingen på första kroken men klämma in dom på den andra då det iaf för mig ofta har varit den sista kroken som suttit sämst till och varit knepig att kroka av.
                Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

Nu har jag landat typ 30 gäddor mellan 0,5 och 5kg med hullinglösa krokar och är grymt glad att jag valde att testa hullinglöst.

Jag har inte tappat mer än ett par fiskar sedan jag började, max 4 tappade på dem 30, avkrokning är så otroligt lätt. Det är bara att vända på krokarna och låta fisken simma tillbaka.
                  Jag tycker att alla gäddfiskare borde testa, börja med ett par beten (favoriterna) och om du tappar massa fisk så är det bara att byta tillbaka till normala krokar. Gör man ett hårt mothugg och håller linan spänd så tappar man inte fisken. Speciellt på spinnerbaits så är jag glad att jag testade hullinglöst, dem stora 5/0-7/0 krokarna med jätte hullingar lär ju verkligen kötta sönder fisken våd avkrokning om man behåller hullingen på.
                  Vid fiske efter andra arter så kör jag fortfarande med hullingar, tex abborre skakar ju och vibrerar mycket när man krokat dem så man lär ju tappa en hel del abborre om man kör hullinglöst. Havsöringsfiske (som är en ny fisk för mig) kommer jag också att köra med hullingar eftersom dem ofta hoppar, skakar och simmar runt så mycket.

Så hullinglöst för gädda är otroligt smidigt, bra för fisken, lätt för oss och om man skulle kroka något i båten (rep, kläder mm) eller sig själv så är det bara att dra ut kroken igen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 912 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B