Nu har jag länge suttit med Abumatic så nu tänkte jag köpa haspel. Jag vill inte ha några märken som är kända för låg kvalité eller liknande. Samtidigt ska det vara ett paket med rulle, spö och lina och vara under 500 kr. Kanske svårt att hitta högkvalitiva saker i det priset, men det är ju ett alternativ att köpa Vildmark-set från Abu med Cardinal och tele-spö. Ni har inga tips?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Köpa haspel
Collapse
X
-
Jag tror att både Shimanos och Abus lite "billigare" paket är nog ganska likvärdiga! Det är nog hugget som stucket vilket du väljer.
Om du tittar på http://sundbybergssportfiske.se/ och klickar under fiskeset så har du Cardinal set 3 och 4 där! Dem borde nog fungera bra till dig! Om dem nu inte är för dyra!
Men tänk på att om du köper det allra billigaste så blir nog kvaliteten sämre och det kan bli riktigt tråkigt på första fisketuren om utrustningen inte fungerar som det skall!
-
Jag har länge kört med Shimano på rullar och det har funkat klockrent. Eftersom att jag inte heller gillar att betala en massamassa pengar så tror jag att mina erfarenheter passar dig
Sen i höstas var det ett erbjudande på en fiskeaffär här hemma, spö tror jag var ett Ron Thompson 9' och rullen var en Sölvkroken. Kostade mellan 500 och 600 och funkar hur fint som helst för mig och då fiskar jag så ofta jag kan under sommaren. Så efter de erfarenheter jag haft kan jag rekommendera dessa saker. För den typen av fiske jag bedriver (oftast från båt efter gädda och abborre på olika sätt) tycker jag även att det är en grym skillnad mellan 7-8' och 9' på spöt, jag kommer aldrig använda kortare än 9' igen
Även de jag fiskar tillsammans med kör shimanorullar som man säkert kan få i paket med spö för runt en 500kr och dessa funkar även de kanon. Så jag har bara gott att säga om Shimano!
Hoppas det kan hjälpa och att fler skriver deras erfarenheter. Särskilt folk som inte slänger ut flera tusenlappar för en rulle
/Lelle
Kommentera
-
Man slänger inte några tusenlappar på en dyr rulle! Det är en investering!
Jag köpte aldrig dyra rullar då "pappa" betalade men nu när man tjänar egna pengar så kan jag säga att dem dyra rullarna är värda varenda krona. Så stor skillnad på broms och linuppläggning. Fast det är min erfarenhet. Jag lär inte få mer fisk bara för att man har lite dyrare rulle. Men det är så mycket roligare!!!
Kommentera
-
Originally posted by Foppa
Shimano har något fiskeset under 500-lappen, ligger klart högre i klass än ABUs grejer för samma pris, men satsa istället på lite dyrare grejer, det blir billigare i längden...
Kommentera
-
Jag har en kompis som talar gott om Shimano och här verkar det ju ännu bättre. Blir väl ett sådant paket då jag själv fiskar likadant som du LELLE. Mest i insjöar men också i åar. Men jag har också en känsla av att Abu har högre kvalité än Shimano dels på grund av vad man testat och hört men också för att de är Kungliga Hovleverantörer.Senast ändrad av Tobbger; 2004-06-10, 14:24.
Kommentera
-
Jag har bara haft goda erfarenheter av en Cardinal, det var min första egna rulle, en 64, som funkade bra i några år, tills jag bytte upp mig till dyrare rullar.. Hade en Agenda Ul för 2 år sen som var helt värdelös, skev spole, kass linuppläggning, ryckig broms osv, bytte den mot en ny, och den var lika illa den, efter den slutade jag att köpa Cardinaler, men de flesta jag fiskar med är ense om att shimano utklassar ABU när det gäller haspel..
Har hört mycket om att cardinalerna var bra förut, och många fiskar ju fortfarande med gamla 44or, så det kan nog stämma, men det tror jag inte gäller längre...
Kommentera
-
Så länge man inte har nåt jobb å tjänar pengar så man har råd att prova flätlina så gör det ju inget om man får trassel tre gånger/sommar, så linuppläggningen är ju säkert bättre på en dyr rulle. Men de meter man kastar längre kan jag åka med båten i stället
Och en viktig synvinkel..
Så länge man inte haft en 1000-kronors rulle vet man inte hur roligt det är, så håller man sig på billigare rullar är det roliga ändå på topp. Men det kan det ju inte bli om man byter ner sig från en dyr rulle till en billig
Men som sagt, jag trivs med Shimano. Jag har erfarenhet av 5 Shimano-rullar (2 egna och 3 som fiskekompisar har) under 500kr och ingen av dom har krånglat trots år av användning och taskig behandling. (tog många år av fiske innan jag insåg att man kanske skulle smörja rullen ibland
/Lelle
Kommentera
-
Okej, jag har hört många andra såga ABU's hasplar och förorda Shimanos. Jag har inte köpt någon ny ABU på ca 5-6 år nu. Men mina gamla ABU-rullar fungerar hur bra som helst. Kan ju vara som du säger att de nya är av sämre kvalitet.
Däremot har jag bara haft problem med Shimano. T ex senaste rullen, en Shimano Sonora, har börjat låta illa, gå dåligt samt tvinnar linan och orsakar trassel.
Jag har fått för mig att man får betala en del för att få en bra Shimano, fast gör man detta får man en kanonrulle. Shimanorullar under 1000:- kommer jag iaf däremot aldrig mer köpa. Känns som om man får betala en hel del för namnet Shimano skall stå på rullen.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 846 visningar
1 gilla