Behövs två trekrokar på jerkbaits? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behövs två trekrokar på jerkbaits?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behövs två trekrokar på jerkbaits?

Som rubriken lyder, behöver man verkligen två trekrokar på jerkbaits som är runt 15 cm? Eller skulle det gå lika bra att plocka bort bakre kroken och sätta dit dubbla fjäderringar och ev ett lekande i buk kroken. Gången på betet borde väl inte förstöras så mycket? om vi tar t.ex. buster jerk som exempel. Tycker den bakre kroken bara fastnar och skadar gäddan onödigt mycket ibland när den ruskar till och har sig innan avkrokning.

Du kommer att bomma lite fler fiskar med bara krok på mitten, men jag tror inte gången kommer att förändras speciellt mycket på en BJ. Däremot lite känsligare beten som handgjorda blir lite tveksammare i gången.

edit: släng dit en enkelkrok på bakdelen så ska du se att de blir färre misskrokningar.

har för övrigt sällan fått mina gäddor att nya mitt på, och när dom väl nypt mitt på så har hela betet suttit i munnen. Men detta kan nog bero på att min snittvikt detta år ligger på runt 4 kg.
    Senast ändrad av Gimlan; 2011-06-10, 12:05.
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Trekrok/Enkelkrok

Hejsan.
      Har samma tankar som du.
      Tycker också Trekroken där bak, fastnar olyckligt illa mer än sällan! Testade nu i helgen som var med att byta ut trekroken där bak på ett av mina favorit jerks med tail (zalt tail) , istället satte jag på en enkelkrok med en större gul jigg på. 3 av 3 hugg så satt den tryggt! Blev betydligt lättare att återutsätta och snabbare gick det!
      Antar att det bara är att testa sig fram hur jerksen beter sig med endast en trekrok, allternativt byta ut en av trekrokarna mot en enkelkrok.

/Skitfiske

Kommentera

risken kan vara att den tappar lite vikt.. tex en susp blir shallow.. men de går alltid att tynga ner. tex en fjäderring och ett grovt lekande i häcken på den.. eller något liknande..
        men rapportera gärna hur olika beten blir

Kommentera

Jag skulle vilja säga att det beror lite på. Jag "trimmar" till exempel mina big bandit genom att ta bort bakre kroken och byta främre kroken till en 4.0 hängande i två eller tre ringar. Tre ringar ger mig perfekt subwalk gång strax under ytan, två ger lite crazy gång som går upp i ytan ibland. Detta är i Blekinge skärgård, andra vatten kräver säkert annan balans.

Visst missar man en och annan ibland, men inte många. Det är vissa dagar när fisken har en tendens att "nafsa" efter betet som det blir frustrerande. Lösningen brukar vara ett mindre bete.

Jag började "trimma" bort akterkroken för att få lättare avkrokningar då jag kör 100% C&R, att många beten går bättre var en bonus. Jag tror jag får mer fisk nu för att betet går bättre och lockar mer fisk.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Roligt med många svar och idéer!
            Har tagit bort bakre kroken på mitt lilla bj II och vanliga BJ nu och satt dit 2 ringar på det lilla och 3 på det lite större, ska prova imorgon tänkte jag. Kör oxå 100% C&R och tycker det känns onödigt att ha två stora krokar då den ena bara skadar fisken onödigt mycket till ingen nytta.

Kommentera

En liten rättning till mitt tidigare inlägg, krokarna är 5.0, inte 4.0 som jag sa tidigare, jag kollade precis inför ett litet inlägg på min blogg om just detta. Rätt ska vara rätt.
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 846 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B