Köpt ny rulle... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpt ny rulle...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpt ny rulle...

Min fiskeväska, med drag och rulle blev stulen för några månader sen, så nu idag har jag köpt en ny rulle, väska å några drag.

Alltid svårt att veta vad man ska köpa, men tack vare att jag hittade denna sida så fick jag lite hjälp att välja. Det blev en Shimano 4000 GT-RA, hoppas det var ett bra val!? Som tur var så hade jag mitt spö stående i garderoben och inte i förrådet, så det slapp jag köpa nytt.

Efter att ha läst lite här så bestämde jag mig även för att lägga på en Power Pro lina på 0,19. Den verkade väldigt bra då han i affären hade problem att knipsa av den med en nageltång, han fick bränna av den med tändaren istället. Han sa förresten att han aldrig använder tafs, utan gör nån rapalaknut direkt bara!! Tafs hämmade visst vobblerns rörelser sa han. Hur bra håller det utan tafs? Hur ser den där rapalaknuten ut?

Ska du fiska gädda så ska du nog satsa på tafs
    bottennapp är bättre än inget napp!!

Kommentera

Rapala knut på flätlinan vet jag inte om det fungerar men vid gösfiske brukar jag köra med nylontafs och rapalaknut och vid jiggfiske vanlig nylontafs.

Kommentera

fiskar du gädda så kan jag lova att flätlinan håller VÄLDIGT dåligt... den klarar vassa klipp och sånt bättre än en nylonlina för att den kan plattas till... men om du istället drar flätlina över eggen på en kniv eller på en sax så går flätlinan av lättare än nylonlinan... så använd en vajertafs när du fiskar gädda, och nylon eller sufix osv när du fiskar gös...
        Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Vill du fortfarande behålla mjukheten i lina och inte köra med en ståltas då rekomendera jag dig att köpa Quicksilver som är ett kanon bra tafsmaterial som är otroligt mjukt och följsamt. Sen har du ju Pro leader som är betydligt lättare att få tag i men dock brukar tafsarna inte bli så långlivade. Med dessa material så behåller du gången på betet och fiskar säkert mot alla vassa saker nere i djupet!
          Deluxe lures thats my work.

Kommentera

PPro'n håller väl hyggligt, men Gäddan har 600 arga vassa tänder så tafs skall man nog ha.

Jag använder Pro Leader som är en rostfri strumpa över dynemafiber, ett tafsmaterial man köper på 3meters rullar och som är mjukt och smidigt som linan själv. Jag har kört med det sen hedenhös och har aldrig haft bekymmer.
            Kostar 60 - 80 SEK i Sverige beroende på var man handlar.
            www.utreel.com

Kommentera

OK, jag ska se vad de har att välja på i affären. Men hur gör man? Knyter man bara ihop en bit med den andra linan (vilken knut?) och sen knyta i draget? Måste man knyta direkt i draget för att dragets gång inte ska bli lidande eller kan man ha nån slags snabbkoppling där? Vilken isåfall?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 845 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B