Gäddspö för multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspö för multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur STORA är dina 350g+ beten?
    ...ett tips för att få rullen att hålla längre:
    1, Bygg en mindre katapult.
    2, Montera den i båten.
    3, Vid kast av 350+ beten, placeras betet i katapult skålen.
    4, Frikoppla rullen.
    5, Tryck på "fire" knappen på katapulten, och var beredd med tummen! ;-)

Kommentera

Originally posted by NEO
      Till Cico: Jag får vänta och se hur länge min rulle håller.
      Missförstå mig inte. Även jag har en EON i min ägo, dock lämpar den sig inte för det tyngre gäddfisket. Finns multi som passar bättre för det.

//K
      BJ@

Kommentera

Mina 350-grammare är 350cl i volym.
        "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

hehe, svävande eller ? då är det lätt att räkna ut men längd ? och har du bara en ? hemgjord ?

Kommentera

Storleken på betet behöver nödvändigtvis inte höra ihop med storleken på fångsten...

Jag har själv lyckats charma en 12,0 kgs gädda med UL-grejer, för övrigt min största fångst. Det var dock några år sen jag fiskade sist, synd för det är väldigt rogivande och upphetsande när det smäller till.

Angående gäddspö för multirulle så kör jag med ett Ron Thompsson Steel head 11,6 ft, ligger nog i rätt prisklass. Betesklassen är någonstan mellan 25-65 gram. Med det klarar jag av de större Zalt wobblerna, det fungerar helt ok. Kunnan har också några spön i din klass, jag har provat ett 10 ft Kunnan (kommer inte ihåg serien) för multirulle och det var otroligt skönt att fiska med...betesklassen var dock upp till ca 50g. Priseklassen var 1000-1500 kr.
            Senast ändrad av nik; 2003-01-23, 16:20.
            När storfiskarn talar om hur stora fiskar han får...

Kommentera

Originally posted by nik
              Storleken på betet behöver nödvändigtvis inte höra ihop med storleken på fångsten...
              Självklart inte men det är mindre chans att en liten gädda hugger om du kör med stora beten. Dessutom borde en gädda föredra att klippa ett så stort skadat bete som möjligt eftersom det ger bäst vunnen/förlorad energi ekvation. Sen att verkligheten inte alltid är sådan bekräftar bara regeln

//K
              BJ@

Kommentera

Originally posted by cico
                Självklart inte men det är mindre chans att en liten gädda hugger om du kör med stora beten. Dessutom borde en gädda föredra att klippa ett så stort skadat bete som möjligt eftersom det ger bäst vunnen/förlorad energi ekvation. Sen att verkligheten inte alltid är sådan bekräftar bara regeln

//K
                Jag själv har fått väldigt många små (då menar jag verkligt små gäddor <1kg) på wobblers som väger mellan 50-60gram. Visst borde en rovfisk som gäddan föredra att förlora så lite energi som möjligt på så stort byte som möjligt men undantagen jag sett är väldigt många. Och precis som du säger angående regeln håller jag helt med, det är fantastiskt vad de små rackarna kan attackera wobbler lika stora som sig själva
                När storfiskarn talar om hur stora fiskar han får...

Kommentera

Originally posted by nik
                  Jag själv har fått väldigt många små (då menar jag verkligt små gäddor <1kg) på wobblers som väger mellan 50-60gram. Visst borde en rovfisk som gäddan föredra att förlora så lite energi som möjligt på så stort byte som möjligt men undantagen jag sett är väldigt många. Och precis som du säger angående regeln håller jag helt med, det är fantastiskt vad de små rackarna kan attackera wobbler lika stora som sig själva
                  Om vi tar zalt som exempel så tycker jag man får fler gäddor på en mellan medan en stor sollar bort de minsta bättre. Dåligt exempel iofs eftersom stora zalten inte är speciellt stor den heller men jag tycker mig kunna skönja tendenserna iaf.

//K
                  BJ@

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 846 visningar
                  1 gilla