Gäddspö för multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspö för multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är det BFT Pike Furusund ni kallar Furan? Ligger klart i för hög prisklass för mig. Får bli examenspresent till mig själv om några år.

Adexan har ett mer lagomt pris. T empest 10 ft. 40-100 gram och en Eon 6600 står på önskelistan. Kul!

En sak till; jag kastar med höger hand och byter sedan hand när jag ska veva in. Inte så där väldigt jobbigt men det kanske är bättre att köpa en vänstervevad rulle? Visserligen kan det kanske kännas avigt att veva med vänstern.... som om någon gör det åt en liksom. Vad har ni för erfarenhet av vänstervevat, känns det avigt?
    MVH

JD

Kommentera

Originally posted by JD
      Är det BFT Pike Furusund ni kallar Furan? Ligger klart i för hög prisklass för mig. Får bli examenspresent till mig själv om några år.

Adexan har ett mer lagomt pris. T empest 10 ft. 40-100 gram och en Eon 6600 står på önskelistan. Kul!

En sak till; jag kastar med höger hand och byter sedan hand när jag ska veva in. Inte så där väldigt jobbigt men det kanske är bättre att köpa en vänstervevad rulle? Visserligen kan det kanske kännas avigt att veva med vänstern.... som om någon gör det åt en liksom. Vad har ni för erfarenhet av vänstervevat, känns det avigt?
      Kul att du funnit en kombination som du tror på!

När det gäller kastandet bör du definitivt omskola dig till vänstervevat! Man ska ALDRIG behöva byta hand. Själv är jag så konstigt funtad att jag kastar med vänstern trots att jag är högerhänt, men eftersom jag vevar med höger så behöver jag inte byta

Vet många högerkastare som lyckats mycket bra med att vänja sig vid vänstervevat. Om du dessutom sedermera vill jerka med rullen är det att föredra om du kan hålla kvar spöt i din "fiskande" hand då du har bäst styrsel i den.

//K
      BJ@

Kommentera

jag ska skaffa

jag ska skaffa ett adexa 10' till min calcutta 400 tror jag.....

Kommentera

Rapala: Vad får du betala för ett Adexa?
          MVH

JD

Kommentera

Fan vad alla använder påkar, 10' och klassning upp till 70 gr räcker mer än väl till alla mina situationer.
            Berkley Mvp 10' 15-65 gr slår allt, har spö för upp till 120 gr, men det är ju patetiskt att använda ett sådant i jakten på gädda.
            Går att kasta alla ordinära beten med MVP, största Zalten, Shadjiggar, Nilsmaster, Cisco kid, Bomber etc.
            Det är i alla fall min uppfattning.

Smaken är som baken, delad. Man skall ju förstås välja det som man själv tycker passar bäst, välj ett spö som du är nöjd med, inte vad andra säger att du blir nöjd med.
            sigpic

Kommentera

Nu är i alla fall rullen köpt.

Det blev en Eon 6601. Lite märkligt att jag inte har tänkt på att man vevar med vänstern på haspel. Lär ju inte vara så svårt att vänja sig vid vänstern med multirullar.

Spolade på 0.19 PowerPro över ett lager med nylon, 0,30 tror jag. Hoppas att det funkar bättre än Fireline. Riktigt snyggt blev det. Men vad använder man hjulet till, det som sitter på undersidan av rullen?

Stjärnås visade Eon sport 3600 (tror jag). Vilken rulle. Den snurrade hur länge som helst. Och så jäkla snygg. Kostade 3995, tror jag. Men det får bli ett senare projekt. Det är ju fan att man inte ens hinner komma ur affären med sin nya rulle innan man börjar tänka på att köpa en till.

Sturgeon: De betena du nämner är ungefär de jag har tänkt mig att använda. Tänkte åka bort till EL-GEs och kolla spön. De har ju en jäkla massa. Ska ju kännas bra när man har det i handen och det gör ju inget om det är snyggt också. Men jag hittar bara Select Lightning Rod MVP 10 ft 15-55 (inte 65) gram på nätet.

Ha det.
              MVH

JD

Kommentera

Re: Nu är i alla fall rullen köpt.

Originally posted by JD
                Sturgeon: De betena du nämner är ungefär de jag har tänkt mig att använda. Tänkte åka bort till EL-GEs och kolla spön. De har ju en jäkla massa. Ska ju kännas bra när man har det i handen och det gör ju inget om det är snyggt också. Men jag hittar bara Select Lightning Rod MVP 10 ft 15-55 (inte 65) gram på nätet.

Ha det.
                Oj då, har aldrig tänkt på att det står 55 gram inte 65 gram , likväl har jag nu använt det under fyra år utan några problem med vikter kring 50 - 80 gr, ja t.o.m. shadar på närmare 100 gram har jag kastat (långt).
                Men det är klart att man ligger närmare gränsen för vad spöt klarar, än om man har ett grövre spö, men känslan vid drillning är oslagbar jmf. med den känslan tyngre spön ger.
                Går i nödfall att kasta mindre spinnare och fiska abborre, även om det förstås inte är helt upphetsande.
                Den "klumpen" som finns på handtaget är mycket trevlig att hålla kring, har dock svarvat till den något för att nå total känsla.
                sigpic

Kommentera

Originally posted by Sturgeon
                  Fan vad alla använder påkar, 10' och klassning upp till 70 gr räcker mer än väl till alla mina situationer.
                  Berkley Mvp 10' 15-65 gr slår allt, har spö för upp till 120 gr, men det är ju patetiskt att använda ett sådant i jakten på gädda.
                  Går att kasta alla ordinära beten med MVP, största Zalten, Shadjiggar, Nilsmaster, Cisco kid, Bomber etc.
                  Det är i alla fall min uppfattning.
                  Då har du aldrig fiskat med ett Furan

//K
                  BJ@

Kommentera

Originally posted by cico

Då har du aldrig fiskat med ett Furan

//K
                    Jopp, fiskat med allt.

Furan = Fura = bläääääääääää = skiiiiiiit = sämst = inget för "oss" proffs.

sigpic

Kommentera

Originally posted by Sturgeon

Jopp, fiskat med allt.

Furan = Fura = bläääääääääää = skiiiiiiit = sämst = inget för "oss" proffs.

Du kan väl inte på allvar tycka att det är dålig känsla i ett Furan?

(går det?

//K
                      BJ@

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 866 visningar