Lär mig om jerkbait!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lär mig om jerkbait!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by Allmana_mini
    haha, men vad använder du för jerks då?? Jag använder många jerks, men det finns några som slåt ut allt...

Salmo slider 10 i mörtfärg, jag kör med flytande på grund av grunda sjöar.(går dick ändå ner på 1m vid jerkning)

Piglet/Pig jr i färgerna nothern pike å blue gill kan vara rusktigt effektiva, använder suspending helst...

Buster jerk ska vara riktigt effektiva men inte hunnit testa dom just nå mycket än...

Appropå Buster Jerk, jag köpte 2 st igår för första gången, ville genast ner och prova dom såklart Det gjorde jag, och det resulterade snart i en gädda på 3,6 kg, 80 cm (Inget att skryta över) men som första fisk på dom så wiiie!
    Det var en kräfta som hette Lille-Klo, han skulle ut på simmetuuuur!

Kommentera

haha, men vad använder du för jerks då?? Jag använder många jerks, men det finns några som slåt ut allt...

Salmo slider 10 i mörtfärg, jag kör med flytande på grund av grunda sjöar.(går dick ändå ner på 1m vid jerkning)

Piglet/Pig jr i färgerna nothern pike å blue gill kan vara rusktigt effektiva, använder suspending helst...

Buster jerk ska vara riktigt effektiva men inte hunnit testa dom just nå mycket än...
      Salmo sliders, busterjerk, manta, pigJR.
      Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

Kommentera

Salmo sliders, busterjerk, manta, pigJR.

Kommentera

Det handlar inte om att grejerna är dåliga, det handlar om att du inte behärskar dom.

Kommentera

precis tror jag med, jag har inte riktigt fått hårdtesta dem än....men alla andra verkar ju få omgående.

Kommentera

hah, may the force be with you shirunai...
              Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Det är visst en enomr betes hysteri kring jerkbaits det finns massa tuffa och snygga beten so m man vill köpa. Det är inte riktigt rätt sätt att gå till väga köp 3-4st jerkbaits och lär dig dom så at du kan fiska dom på exakt de djupet du vill ha dom och ändå kunna behålla bra fart och gång. Det är bättre att lära sig några få beten ordentligt en sitta på 10st olika som du inte kan fiska. Satsa då istället på att kanske köpa lite olika färger av betena istället för olika sorter. Själv har jag under min korta tid som jerkare fastnat för ett par beten som är riktigt lättfiskade.

1 Buster jerk. Typiskt första jerkbetet, lätt fiskat relativt billigt finns i ganska bra färg utbud så ett bra bete att lära sig som nybörjare. Detta bete kan du veva hem och med täta vevstopp har den en bra gång.

2 Salmo slider. Oxå ett ganska enkelt bete att fiska men lite trixigare än buster men efter en dags fiske så är den absolut inga problem

3 Cobbs Crazy. Ett bete från USA lite dyrare än de andra men oxå otroligt lättfiskat. Den har oxå en bra gång är ett bete att satsa på som nybörjare.

Sen finns det ju andra lättfiskade beten som FOX Runt och jointed Runt är lätta att fiska med och fångstgivande. Zalt lättfiskat bete som funkar bra att jerkas. Manta är oxå lättfiskad men relativt dyr.

Sen kan man ju säga att Pig inte är så lättfiskat tills du kommer på tekniken. Det tog en stund tills man kom underfund med hur man ska fiska den bra. Men som jag säger satsa på att lära dig några få beten till att börja med. För att sedan kanske utöka ditt sortiment.

Ps Bulldawg är en inte ett jerkbait Ds
                Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Ett perfekt spö för den som vill prova på jerkfisket utan att göra av med massa pengar om man inte gillar det är
                  Sjöbjörnen Jerkbait -120g superlätt och helt underbart skönt spö tycker jag.
                  Det är gjort för jerkfiske med haspel rulle.
                  Det spöt och min super x fick min jerk "karriär" att börja.
                  Spöt kostar endast ca 550kr

/Nisse
                  / Kämpar på.

Kommentera

Ursprungligen postat av linu_z
                    Det är visst en enomr betes hysteri kring jerkbaits det finns massa tuffa och snygga beten so m man vill köpa. Det är inte riktigt rätt sätt att gå till väga köp 3-4st jerkbaits och lär dig dom så at du kan fiska dom på exakt de djupet du vill ha dom och ändå kunna behålla bra fart och gång. Det är bättre att lära sig några få beten ordentligt en sitta på 10st olika som du inte kan fiska. Satsa då istället på att kanske köpa lite olika färger av betena istället för olika sorter. Själv har jag under min korta tid som jerkare fastnat för ett par beten som är riktigt lättfiskade.

1 Buster jerk. Typiskt första jerkbetet, lätt fiskat relativt billigt finns i ganska bra färg utbud så ett bra bete att lära sig som nybörjare. Detta bete kan du veva hem och med täta vevstopp har den en bra gång.

2 Salmo slider. Oxå ett ganska enkelt bete att fiska men lite trixigare än buster men efter en dags fiske så är den absolut inga problem

3 Cobbs Crazy. Ett bete från USA lite dyrare än de andra men oxå otroligt lättfiskat. Den har oxå en bra gång är ett bete att satsa på som nybörjare.

Sen finns det ju andra lättfiskade beten som FOX Runt och jointed Runt är lätta att fiska med och fångstgivande. Zalt lättfiskat bete som funkar bra att jerkas. Manta är oxå lättfiskad men relativt dyr.

Sen kan man ju säga att Pig inte är så lättfiskat tills du kommer på tekniken. Det tog en stund tills man kom underfund med hur man ska fiska den bra. Men som jag säger satsa på att lära dig några få beten till att börja med. För att sedan kanske utöka ditt sortiment.

Ps Bulldawg är en inte ett jerkbait Ds

BD är inte ett jerbete, men kan jerkas som allt annat i betesväg..

Nä-Nä-Nä-Nä....Nu måste jag opponera mig lite. INTE köpa ett bete i massa färger. Det är att måla in sig i ett hörn.
                    Börja med ETT bete i kanske två färger. När dom behärskas, fundera ut vilken nästa typ av bete ska vara. Det får man klart för sig genom praktiskt fiske. "Vad behöver jag sedan?" liksom.
                    Att bara dutta med ett enda bete i massor av färger gör att man inte kan variera sitt fiske tillräckligt eller kan täcka alla fiske-situationer. Det bara är så..
                    Att köra ett enda bete är ju som att i alla lägen köra en enda flugmodell, eller en enda spinnare, en enda sked eller en enda wobbler till allt fiske. Går ju i o för sig, men blir aldrig 100%.. :o)

Kommentera

Fast förra inlägget var lite retsamt menat också mot dig, Linuz-mannen...hehe ;o)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 867 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B