Lär mig om jerkbait!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lär mig om jerkbait!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lär mig om jerkbait!!

Jag e helt nybörjare =))) Var passar det att använda dessa beten? På vilka fiskar? (bor i norrbotten)
    Vad krävs det för utrustning?
    Priser? Teknik?
    Lär mig allt!!! =))))

Tacksam tjej!
    Visst nappar det!

jerkbait passar väll bäst att använda på grunt vatten men de går även bra på djupare.
    De som krävs e ett 6fot spö som klarar tunga beten och en multi rulle ( ex. 5501 C3, 5601 JB, Calcutta 200)

Priserna du får tänka på är : 1000kr för spö
    1500kr för rulle
    200kr för lina och taffsish
    +alla beten som du tänkt köpa

Lycka till!
    Fish hard Go PRO

Kommentera

Jerkbait Fiske
      Att rycka hem sitt bete med ett grovt kort spö och en multirulle har gammla anor i Nord Amerika och nu har det även spridit sig över hit till Europa, och visst detta är något som kommit för att stanna!

Kastet
      Detta är då den enklaste tekniken med multirulle eftersom jerkarna är såpass tunga att dom så stor rörelsemängd och lite luftmotstånd.

Själva kastet i sig är inte så svårt alls, bara att dänga iväg spöet i en JÄMN rörelse, inga snärtar som med haspelspöet, lugnt och fint med en konstant acceleration. När betet väl flyger så kan du bara låta tummen smeka spolen lite lätt och precis då draget når vattenytan så bromsar du åt ordentligt.

Komm ihåg! Man kastar aldrig med kraft, styrka hör inte hemma i detta sammanhang, allt hänger på att du känner dina komponenter väl och kan utnyttja deras tekniska del till din fördel. Lugna svepande rörelser.

Man kan även "skjuta" med jerkbaitspön om man har ont om plats, då ska man ösa på som fan i början så att spöet böjs ordentligt, sedan kan du bara låta spöet skjuta draget av sig självt. Detta funkar bra i buskage m.m. men är en svår teknik.

Teknik
      Då man jerkar så ska man först och främst stå rätt, jag brukar föredra att stå en 50-60cm över ytan vilket i mitt fall blir då jag ställer mig på toften, anledningen till att man ska komma upp lite över ytan är för att spötoppen inte ska slå i vattnet då man jerkar.

Kasta ut draget, veva hem löslinan, nu så ska du slå med spötoppen mot vattnet, veva hem löslinan i samma takt som den skapas så du slipper slacklina. Upprepa proceduren hela tiden. Det ska vara en relativt kraftig handledsrörelse som du hanterar spöet med. Spöt skall alltid bara röra sig uppåt och nedåt, aldrig utåt sidorna eller liknande, det ställer mest till förtret. Komm ihåg att inte göra samma rörelse hela tiden, då kommer gäddan tro att betet är friskt. Jag brukar jämt tänka mig hur draget ser ut när det simmar och hur jag som en gädda skulle vela se det.

Linor & Tafsar
      Min rulle är alltid laddad med stum lina, själv så föredrar jag en ganska tjock lina, Power Pro eller FINS är bra linval. Att använda såpass tjock lina är inget måste men det kan vara skönt att slippa se sitt bete flyga mot horisonten bara för att man får ett backslag. Hur som helst så är linan en av dom viktigaste detaljerna i jerkfisket just därför att linan måste vara absolut stum ifall man ska kunna få någon ordentlig gång på betet. Som tafs brukar jag använda köpta jerkbaittafsar på runt 25cm eller hemmagjorda tafsar av pianotråd med en diameter run 1mm. Att använda stel tafs är ett måste om man ska få bra gång på dom flesta betena p.g.a. att betena är uppbyggda på så sätt att dom skall fungera som ett gångjärn med hjälp utav tafsen. Ett tips är att köpa titantafsar, dessa tafsar håller för 100 gäddor istället för 10 gäddor som en vanlig jerktafs gör innan den blir alltför krokig. Titantafsarna kostar visserligen runt 80kr/st men det tjänar man snabbt igen.

Rullar
      Vilken rulle man använder vid jerkandet spelar inte allt för stor roll sålänge den har superstopp och är någorlunda liten så man får ett bra grepp runt den. Många gillar att använda sin starkaste hand att hålla spöet med då dom jerkar, något jag tycker kvittar, jag jerkar i vart fall lika bra oavsett hand. Några bra tips på jerkrullar är Ambassadeur, EON, PGS & c3, samtliga i 5000 version.

Spön
      Ett spö till svenskt jerkfiske bör inte överstiga 7 fot och ha god ryggrad samtidigt som det ska vara odelbart. Om spöt är för långt så blir det svårhanterligt och om det är delbart så kommer toppen hela tiden att glida ur rätt läge p.g.a. dom häftiga rörelserna. Jag föredrar att använda ett spö som tar upp mot 150gr, då klarar man av att kasta dom flesta betena som stora Pigen, stora bulldawgen osv. Man bör tänka på att inte köpa ett alltför klent spö får då kommer man få problem med mothuggen eftersom man har så liten kraft med ett såpass kort spö, är det mjukt så blir det ännu svårare.

Drag
      Finns en mängd olika sorters drag och sorter ex. slider, glider, popper, plug.

Några drag som är populära är t.ex. Pig, Buster Jerk, Salmo slider, phantom osv. osv. Finns råmånga. Många av betena är importerade från staterna.

Det viktiga är inte att fiska med drag som folk fiskar bra med utan att fiska med ett drag som passar dig. Dom flesta som jerkar fiskar ofta på väldigt olika sätt så alla drag passar inte alla (enligt mig).

Kommentera

Tackar!!!!! Det var MASSOR med bra info!!!! Hade ju dock hoppats på att man kunde använda en vanlig haspelrulle *snyft* Bara för att prova lixom =)))
        Hmmm.. kanske måste annonsera efter ett "set" då?? =)))
        Tusen tack iallafall!!
        Visst nappar det!

Kommentera

kolla in denna länk:

här talar "jenk" om hur man fiskar med ett typiskt jerkbait som heter bulldawg. det finns hur mycket som helst om du går in på sökfunktionen och söker på orden "jerkfiske" eller "jerkbait". men mastapike har beskrivt det bra. men här, som annars, så finns det lika många sanningar om hur, när och var. lycka till!!!
          achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
          \m/

Kommentera

Originally posted by Arraq
            Tackar!!!!! Det var MASSOR med bra info!!!! Hade ju dock hoppats på att man kunde använda en vanlig haspelrulle *snyft* Bara för att prova lixom =)))
            Hmmm.. kanske måste annonsera efter ett "set" då?? =)))
            Tusen tack iallafall!!

det finns faktiskt dom som använder haspel till jerkfiske också. jag tror att daiwa har ett jerkhaspelspö för ca 500:-
            achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
            \m/

Kommentera

det finns ju även lättare jerkbeten som går utmärkt att fiska med ett (kort) haspelspö
              Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Jag har ett litet billigt haspelspö (bios slider någonting, 6 ft, -80g, 300-400 kr) som jag använder när jag fiskar på ställen med eländig vegetation. Har också använt det till att jerka med och det fungerar bra. Det som kan vara lite jobbigt i längden är att man nöter sönder pekfingret om man dänger tunga drag med haspel. Vill man bara prova på fisket går det ju fint att jerka vanliga zalt-wobblers.

Kommentera

Originally posted by MastaPike
                  -snip-
                  Riktigt bra text det där!

Kommentera

köp poppers!! dom är inte så tunga och funkar utmärkt på haspelspö.

//fredrik
                    BIFF?? ME´LÖK. PASSERA

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 871 visningar
                    0 gillar