Funkar Salmo slider bra lr?? Har funderat på att köpa en men har inte blivit av..=)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Salmo Slider på Polska.
Collapse
X
-
knota
Inte utan att man funderar på vart pengarna tar vägen i Sverige, om man tittar på en rulle PowerPro hos Cabelas i USA så kostar den ca 12-15 dollar 135meter (ca 91-115kr) och då är deras vinst pålagd I Sverige från 249kr i butik hos min lokala handlare 269kr, det är ca 150kr i skillnad, kan detta pris vara motiverat??,
Kommentera
-
Upplysningvis
Originally posted by KG?
"Normal nettovinst"?? Det beror väl på hur man räknar. Nettovinst bör ju vara efter att löner, hyra och skatter är betalda.
Då har volymen oerhört stor betydelse, likaså hur hög hyra butiken har.
Det måste vara väldigt olika siffror för olika butiker.
I Sverige gäller normalt dubbel mariginal på det mesta inom fiskeredskap utom små prylar som kan ha större mariginal eller vissa kapitalvaror som har mindre mariginal. (Exempelvis ekolod som ofta går för netto + moms här hemma) Och givetvis går det att vid mängdköp få lite högre mariginal i vissa fall. Så siffran är väldigt grovt generell.
Egentligen bör man i Sverige ha dubbelt + moms i nettovinst om det ska vara riktigt sunt i detta lilla land med knappt en handfull innevånare och stenhårt företagsklimat, men konkurrensen pressar ju ner mariginalerna stenhårt även om många konsumenter inte fattar detta utan bara ser på prislappen för stunden och till och med urbota korkat jämför med lågpris/låglöneländer som Polen eller supperstorsäljarlågförsäljningsskatteländer med 30% mariginal på varorna som USA.
Svenska butiker har det inte lätt idag och tuffare blir det, och det gäller alla branscher. Inte bara fiskeredskapshandeln. Om fem år är det många svenska och nordiska företag som är borta tyvärr. (Se t.ex på Nokia som håller på att tappa sitt övertag totalt inom mobiltelfoni och nu slåss för sitt liv att överleva) För fiskebranschen är det både tack vare utlandskonkurrensen och gråimportörer utan vinstsyfte som spelar på andra villkor än de vanliga svenska företagen och i förlängningen slår undan benen på många handlare här hemma.
Så i framtiden kommer det vara glest med småhandlare på mindre orter om de inte gör något drastiskt. De som överlever är de starka som orkat med att öka sin omsättning / försäljning och som lyckats klara balansen mellan prissättning kontra hård konkurrens från fler håll än den vanliga inhemska och hittat sortimentet som fungerar och som folk i gemen vill ha och dessutom ge den service till fiskarna som de kräver och förtjänar. Något som inte är så lätt på distans.
OBS!! När jag nämner gråimportörer ska inte Jenk o AB ta åt sig. AB har möjligheten att bli ett bra komplement till det vanliga sortimentet för svenska sportfiskare om dom orkar med i långa loppet om de spelar sina kort rätt. AB försöker i alla fall med en annorlunda affärsidé på ett sunt sätt till skillnad från en del andra.
Kommentera
-
Esobus, tunnare diameter finns i lagret redan. Kommer upp pa webbsidan vilken dag som helst. Har du brattom sa maila pa info@attitudebaits.com
MVH
Jenk
Kommentera
-
Originally posted by pepp-robert
På sportfiskekompaniet(.se) tror jag de kostar 109, det är ändå rätt överkommligt (även om det såklart är billigare med 65 lök.
Men jag ville ha några SS till och kollade därför runt på litet på nätet, kollade några polska sites eftersom EU just blev litet. större och de fanns.
Jenk>
guest> Jag kommer att sakna den lokala handlaren mycket! Men jag kan ju samtidigt inte handla till dubbla priset. Då blir mitt fiske ännu mera lidande. Sedan vet jag inte vad du menar med 'grå' import.
Jag känner till smuggling och ren import. Gråimport behöver definieras litet för mig.
Dessutom är det nog så att alla butiker måste anpassas efterkundunderlag. Detta kan ju inte vara något nytt?!
Men det är faktiskt så att höja priserna inte alltid är rätta vägen att få in mer i kassan.
Så man kan ju fundera på alternativa strategier tex att halvera priset på SS och sälja 3 i stället för en. Detta skulle ju fungera för alla. Om det nu är 1 blir 3 där man hamnar, kanske inte riktigt men som ett tanke experiment.
Analogt med att när SJ sänkte sitt rese pris rejält för ne massa år sedan, ökade vinsten markant. Biljett priserna är borta nu, men GK i Ullared finns ju kvar...
Kommentera
-
Upplysningvis
Först skrev jag fel i långa inlägget. Skrev att man bör ha dubbelt + moms i nettovinst. Menade MARIGINAL på utpriset kontra inköpspriset, såklart. Får skylla på trötthet.
Med gråimport menar jag inte rent smuggel eller häleri, utan oseriösa källar-"firmor" som prisdumpar utan att behöva tänka på att tjäna en spänn, utan gör det hela för att "hjälpa" folk att få "bättre priser".
Detta skedde t.ex på jaktsidan för tiotalet år sedan på gevär.
Detta har fått till följd att det idag inte tjänas en spänn på ett sålt gevär för de företag som överlevde, utan dom får ta in på annat typ kläder, tillbehör (som då blir okristligt dyra för att kompensera) m.m.
Exempel är en butik i Värmland som numera är borta. Dom sålde ett gevär med sikte och lite tillbehör för 39.000. Vinsten var 1500 spänn på hela affären. Det täckte knappt arbetskostnaden för det hela.
Vad jag vill ha sagt med alltsammans, är att det är djupt orättvist och okunnigt att gnälla på svenska butikers prissättning då dom får kämpa under helt andra förutsättningar än i t.ex andra länder. Polen är ett låglöneland och det är billigt att driva företag där.
USA säljer sådana mängder av saker att dom kan hålla en lägre mariginal.
Bass Pro t.ex säljer ju till konsument för samma pengar som BIOS eller andra svenska grossister får köpa in för. Självklart blir då prissättningen åt helvete i gemene mans ögon om man bara tänker på rena prislappen hos hökaren här.
Men å andra sidan håller BIOS med reservdelar och service.
Hörde igår på nyheterna att polska företag på byggsidan nu erbjuder arbetskraft till halva priset mot de svenska byggjobbarna. Klart byggherrarna hoppar på det. men här får vi då fet arbetslöshet på byggsidan som följd vilket medför enorma kostnader för staten i a-kassa, soc-bidrag m.m. Och därmed minskade skatteintäkter som måste kompenseras för att vi ska kunna ha sjukvård o skola m.m.
Det förekommer ingen kartellbildning i Sverige melan butiker. Att "officiella" priset kan vara detsamma i olika butiker är ju bara att dom försöker får ut så mycket dom kan. Men när du går till lokala hökarn, så får du antagligen rabatt som stamkund och då blir priskillnaden inte så himla hög, även om du ändå inte kan jämföra med vissa andra länder.
För några veckor sedan tittade jag på en ny TV. OnOff begärde 4790 spänn. Lokala på hörnet hemma begärde 6,590 för samma.
OnOff visade sig hade priset som lockvara och hade noll mariginal på burken. Dessutom okunnig personal och av erfarenhet vet jag att deras efterservice är usel + att jag skulle fått köra hem 70 kilos klumpen själv.
Lokala killen hade hemkörning, installation och uppföljning + fri sevice inräknat i priset. Hans inköpspris var detsamma som OnOffs utpris.
Handla var du vill där du får bäst pris. Men tänk bara på att alla inte jobbar under samma förutsättningar och handla där du känner att du får det deal du vill ha även i framtiden och att dealet inte bara gäller för stunden utan även framledes vid efterservicen.
Beten är enkelt att handla var som helst. Men hur gör du med spön när lokala handlaren är borta och du inte kan klämma på dom utan hänvisas till bilder och skriven text typ subjektiva "tester" i blaskorna? Hur gör du med rullen du köpt i Tyskland när den pajjar och skall servas? Hur gör du med ekolodet om något behöver repareras och du har köpt det i Kambodja? Brallorna du köpt i Polen var fel storlek? o.s.v.
I rest my case.
Kommentera
-
Originally posted by Guest
-*knips*-
Med gråimport menar jag inte rent smuggel eller häleri, utan oseriösa källar-"firmor" som prisdumpar utan att behöva tänka på att tjäna en spänn, utan gör det hela för att "hjälpa" folk att få "bättre priser".
-*knips*-
Vad jag vill ha sagt med alltsammans, är att det är djupt orättvist och okunnigt att gnälla på svenska butikers prissättning då dom får kämpa under helt andra förutsättningar än i t.ex andra länder.
-*knips-
Det förekommer ingen kartellbildning i Sverige melan butiker. Att "officiella" priset kan vara detsamma i olika butiker är ju bara att dom försöker får ut så mycket dom kan.
-*knips-
Hur gör du med ekolodet om något behöver repareras och du har köpt det i Kambodja?
-*knips*-
Ok, gråimport definierad som du ser det. Inte mycket att säga om din def.
Jag ser det som vit import om det sker lagligt, det är ju nära nog samma sak som om jag och några kompisar beställer något ihop för att få mängdrabatt. Fast hårt för handlaren det blir det/kan det bli.
Som jag ser det är det inte okunnigt att observera att svenska butiker har dubbla priset jämfört med andra. Att ignorera det eller inte veta det är okunnigt. Sedan finns det orsaker, det tror jag visst. Hur man skall hantera det är naturligtvis en annan fråga.
Varesig man gillar det eller inte kommer folks inköp att styras av priserna givet samma/likvärdig produkt. Kanske detta inte gäller i så skrockfulla kundkretsar som fiskares.Men som princip.
Om priset är ett resultat av att alla försöker få ut så mycket som möjligt och det resulterar i samma priser i alla butiker, kan man diskutera om det inte föreligger en de facto kartell. Antingen det eller så fungerar inte konkurrensen mellan butikerna som den skall.
Förmågan ta ut resp att få in så mycket som möjligt är inte riktigt samma sak vilket jag försökte säga innan. Dessutom, håller man priset uppe för att hålla antalet handlare uppe är ju det inte skiljt från kartellers funktion. En handlare förväntas ju maximera sin vinst och en kund sitt köp.
Reklamationer, om det är en slider har jag ju råd med en till innan jag går med förlust, köpte jag två så byter jag bara.
Om det är en canon kamera eller lowrance ekolod har dessa tex. världsomspännande service. Köper du en Sunset hisilica* ekolod så sitter du nog där.. (Oavsett inköps plats.) Dvs. det behöver inte vara en katastrof med reklamationer/garanti bestyr.
Personligen är jag inte helt övertygad om att jag skall betala en massa extra för att hålla ett system under armarna ett som dessutom drar in en massa skatt och som minskar min köpkraft från början. Vi kommer aldrig att vara oberoende av vår omvärld, den tiden med isolerade marknader är helt förbi.
Hur vi bygger ett välfärdssamhälle är inte så värst relaterat till just denna frågan tycker jag. Utan är en som troligen passar bättre i ett stort politiskt forum.
Nu vill jag ut i båten och koppla av och njuta av fisket.
* Påhittad tillverkare, tror jag..
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-03-02, 17:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 914 visningar
1 gilla
|