svårt att kroka på yttbete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

svårt att kroka på yttbete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• svårt att kroka på yttbete

Jag var ute i går och fiskade lite gädda med yttbete. Ett tag hög det som bara den men jag lyckades inte kroka någon. Det är inget ovanligt för mig att jag tappar mer än vad jag krokar när jag fiskar på ytan. Men jag tycker ändå det är värt det för det är verkligen häftigt när det hugger på ytan. Är det någon annan som har samma problem med yttbeten eller är det kanske någon som har några bra tips på hur man krokar bäst på ytan. Kanske går det bättre om jag sätter på större krokar?

Du måste vara snabb med mothugget. Samt byt krokar om du har standardkrokar. Eagle Claw har bra och relativt billiga krokar. Tycker inte du behöver gå upp i storlek. Vilka ytbeten kör du med?

Kommentera

Man får vänta någon sekund tills att gäddan känns i linan sedan strama åt då jag märkt att gäddor ofta hugger någon centimeter bakom betet och alltså missar det helt, ett mothugg i dessa ögonblick gör att betet flyger flera meter. Låter man det ligga kommer snart en ny attack.

Kommentera

Faktum är att man nog är lite för snabb med mothugget när det gäller ytfiske ibland. Man ser liksom gäddan innan den egentligen har huggit och rycker då bort betet, så försök att ha lite is i magen och vänta med mothugget tills gäddan verkligen har huggit betet. Jag vet, inte helt lätt och va lugn när vattenytan klyvs av en vild gädda!

Kommentera

När jag fiskar yttbeten på gädda så har jag sett att gäddan är otroligt bra på att missa betet helt å hållet (blindstyren), i övrigt är det som med torrfluga, för snabba mothugg innebär att du drar ut betet urt munnen innan den hinner gapa ordentliget eller helt enkelt inte hinner stänga igen käftarna över betet!
          Du ska vara coollugn när du i förstagonblicket ser gäddan bryta ytan, därefter bara strama upp linnan i en lugn rörelse!
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Man kanske ska lägga en extra slinga som vid laxfiske?
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 786 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B