Rekord abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rekord abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Så här i efterhand kan man ju tycka att historien om rekordborrarna närmast var skrattretande. När man betänker vilken oerhörd närmast osannolik kondition de två dokumenterade 3 kg,s borrarna har haft. Alltså svenska rekordborren på 3150 gram och den andra på vill jag minnas 3050 gram. Groteskt feta, den sistnämnda sjuklig fet. Bägge tagna på alldeles speciella ställen som har förutsättningar för att producera megaborrar. Hällers myr i bohuslän där rekordborren är tagen är en konstgjord liten sjö, en uppdämnd bäck. Fisken hade de första åren obegränsad tillgång till föda iom alla de näringsämnen som frigjordes från den uppdämnda marken. Den badade i käk. Jämnför med världens största dokumenterade gädda. Den nätfångade 30,450 kg från en 2 hektar stor "sjö" ( 100x200m). i Tyskland.Fiske var ensam gädda i sjön. Badade i vitfisk. 12 år gammal. Andra 3kgborren var ju en kärnkraftsborre. Varm vatten även vintertid, snabb tillväxt och produktion. Total osannolikt att Kottlasjön skulle producera megaborrar. 3,4 och 3,5 kg grabben tog inte i måttligt...även om längden hade stämt hade de ju vägt långt under med den konditionen....

Kommentera

Grattis till en fin fångst, Johan.
      Men vem har sagt att borrar under kilot smakar illa?

Kommentera

Angående David Lundqvists gädda;

Det har dragits två gäddor i Lödde/Kävlinge de senaste åren som legat över svenska rekordet, dels Davids på 19.8 (tror jag) och en till på lite över 20 kg. Kommer inte ihåg vad han heter (Peter?), men jag ser fortfarande bilden på honom med fetgäddan... Vill ha :-).

Dom är båda ordentligt dokumenterade, vägda på olika vågar, flera vittnen, fotografier mm. Men dom klubbades inte för att tas med till krönt våg och därför inte giltiga som svenskt rekord.

MEN dom är inte heller anmälda som svenskt rekord (tror jag) och medvetet tillbakasläppta eftersom dom grabbarna helt enkelt inte slår ihjäl stora gäddor. Dessutom får man inte bonka gäddor över 100 cm i den ån.

Att båda gäddorna renderade i drömresor och kom högst upp på listorna dom två åren är en annan sak. Det var m a o ingen som betvivlade att det var riktig storlek på fiskarna!

/D

Kommentera

Danne67 - Du tänker på Johan Randéns sugga från Lödde. En mycket grann fisk som han tog på den sista betesfisken för dagen om jag inte minns fel...
          -----------

<"))))><

Kommentera

Och anledningen till att ingen tvivlade var vederbörande fiskares integritet och renommé, det fanns flera oberoende och trovärdiga vittnen samt fiskevattnet är ett välkänt megagäddevatten med rekordpotential.

Johan P har i motsvarande grad allt emot sig och har inget som styrker hans påståenden utöver två bilder vilka förfaller vara bluff!
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Slopa hela svenskarekord listan, hur kul är det och klubba rekord fiskar... Dem borde göra om reglerna helt och hållet.

Kommentera

Originally posted by Stizo
                Slopa hela svenskarekord listan, hur kul är det och klubba rekord fiskar... Dem borde göra om reglerna helt och hållet.
                Just exemplet med den här abborren gör ju att man har större förståelse för kravet om krönt våg och pålitliga vittnen.
                Bilder kan man snart inte lita på alls, iofs kanske man får reda på om en digitalbild är manipulerad?

Det är ju bara vid just svenskt rekord som kravet föreligger och där tycker jag att det ska vara höga krav.
                Om en trekilosabborre stryker med var 15:e år är väl egentligen inte hela världen, det är ju inte alltför ofta man får svenska rekordfiskar.
                Sen finns ju som Håkan Brugård påpekat möjligheten att ordna en krönt våg vid t.ex Lödde. Det borde ju egentligen inte vara omöjligt med någon form av mobil lösning just vid Lödde. Då skulle man kunna regga ett svenskt rekord och ändå återutsätta fisken.

Kommentera

Originally posted by BeBest
                  Och anledningen till att ingen tvivlade var vederbörande fiskares integritet och renommé, det fanns flera oberoende och trovärdiga vittnen samt fiskevattnet är ett välkänt megagäddevatten med rekordpotential.

Johan P har i motsvarande grad allt emot sig och har inget som styrker hans påståenden utöver två bilder vilka förfaller vara bluff!
                  Kanske man skall tipsa CITY som tog upp detta som artikel? Det kan ju bli en kul ruta till. Så får borrarna i kottlasjön litet ledigt från alla som nu knatar dit för att ta en.

BTW SVD:
                  Nästan on topic; Abborren är borta.

Sedan var jag minsann ute i helgen och fick både abborrar och gös men det är en annan story.

Länk till Bergmans fiskeportal post nedan.
                  Senast ändrad av esobus; 2004-05-11, 11:44.

Kommentera

Nu är fiskarna diskade på Fiskeportalen också. Jag har fortfarande inte fått något svar från Sara (fotografen) eller fångstmannen. Får se om det dyker upp något svar från dom ...
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

fan jag hade skämts ögonen ur mig om jag hade blivit ertappad på ett sånt här makalöst dåligt försök att lura folk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 857 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B