Rekord abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rekord abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Antag att vederbörande Johan P någon gång i framtiden råkar dra upp en verklig rekordfirre! Finns det någon tidning eller site som då vågar riskera sin trovärdighet och publicera det?

Om något gott kommer ut av dessa abborrar så borde det vara än mera tydliga anvisningar om hur en rekordpretendent skall presenteras med avseende på bildbevis, vikt och längdmått samt bevarad fisk för kontroll i efterhand.
    Dagens regler är egentligen tydliga nog men av någon anledning kan en och annan filur eller godtrogen journalist snitsa till något, som folk tror på utan att kunna presentera godtagbara bevis för att ett rekord verkligen dragits upp. Att dra upp en stor fisk, fota den och hiva tillbaka firren ger inget rekord i dag och kan naturligtvis aldrig göra det i framtiden heller. (Jfr David Lundqvists Löddegädda)
    Därför är dessa firrar, som Johan P påstår sig fått, inte ens värda att diskutera. De är idag, såvitt jag förstått, icke existerande.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Poppade just på tråden med precis den tanken BeBest.

Men man får väl hoppas att han i såfall fryser och bevar firren de först sju åren..

Men han måste ju gräma ihjäl sig stackarn för många,alla? Skulle ju inte tro på den oavsett bevis.

Kommentera

Vad gäller Kottlasjön så tror jag inte att skälet till badförbud mm var tungmetallerna, snarare en parasit eller liknande som spreds med änderna i sjön. Små/mindre barn som fick i sig vattnet fick kräkningar. Därav badförbud, eller åtminstone anmaningar om att vara försiktig och absolut inte låta barn bada. Om jag inte minns fel var det åtminstone tidvis fiskeförbud i Kottla också. Vet dock inte om det är det nu, kan mycket väl vara tillåtet att fiska idag, då det var _rätt_ länge sedan jag var där senast.

Fö. tycker jag kanske inte att det är helt juste att kalla Johan P pajas eller att han skulle vara mindre riktig i skallen. Det kan fortfarande vara så att han tror sig ha fångat en rekordfisk. Det bör man inte bemöta med avsky. Kort sagt var snäll mot killen, även om han kommer med stolliga påstående. (Helt i linje med denna sajt fö - "rulla apelsiner och ta varandra på grejen-stuket") ;-)

Kommentera

CW; Om han inte har ett ihoptejpat måttband utan att fatta det själv så är det ju medvetet mygel. Tycker inte att det förtjänar så mycket snällhet...

Kommentera

Jag är väl för snäll då ;-) . Allvarligt så tycker jag nog att viss restriktivtet vad gäller personliga påhopp är befogad pga dels det faktum att personen är relativt anonym för oss, dels pga att det är så enkelt att på mer eller mindre ovederhäftigt sätt hetsa mot enskilda personer genom detta medium. Vad jag vill ha sagt är att det är så lätt att en allmän lynchstämning piskas upp i såna här sammanhang och det tycker jag är onödigt. Återigen, det mest intressant är väl varför han gör detta?

Kommentera

>BeBEST
              >(Jfr David Lundqvists Löddegädda)
              Searched for. Men jag fick ingen story ur den sökningen.

Kan/vill någon öka min kunskap om detta?

I övrigt skall man väl om möjligt hantera folk korrekt. Men jag misstänker att han inte vill sticka ut hakan här. Det är klart hetskt i detta stimmet i just denna tråden.

Men så är det mäskat med spännande mäsk oxo.. Jag tycker 43 cm är en stor borre det med. Men inte rekord.

Kommentera

Kottlasjön har det gått många turer runt, det sk "barnbadet" har varit stängt för bad p.g.a giftalger inte p.g.a tungmetaller´, Det råder extremt dålig cirkulation vid just denna vik och temperaturen i sjöns grundare delar brukar ligga runt 30 grader på sommaren, resten av sjön går det utmärkt att bada i.
                bottennapp är bättre än inget napp!!

Kommentera

Originally posted by furan
                  Jag hade en svettig upplevelse med en 4kilos borre för ett tag sen...
                  Satt i båten och metade toppknutet på mitt 30:- bambuspö när besten sög i sig krok och flöte... Det blev en kamp på liv och död, efter flera timmar kunde jag efter att ha delat ut karatesparkar landa aborren som då vägde minst 40 kilo!
                  Oh fy faán vad svettig jag var... när jag vaknade...

Hehe så du har ett 30kr pimpelspö mellan be*a
                  Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Jag kanske har fel men jag vill minnas att för något år sen drog han upp en gädda över svenska rekordet men släppte den efter mätning, vägning och foto. Men jag kan ha förväxlat den med någon annan kanske Esbjörn Möllerströms fina gädda från förra året.
                    Poängen är att man måste spara fisken för efterkontroll för att kunna erhålla rekordet och vilken det nu än var, som avstod från att hamna i rekordlistan så visade den att ett tidigare tillförlitligt beteende behövs för att allmänheten ska tro på uppgifterna.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by linu_z
                      Hehe så du har ett 30kr pimpelspö mellan be*a
                      Kallt vatten: pansarpung
                      Varmt vatten: vinballe

Fattar inte hur man ska orka bry sig faktiskt, ge dom en egen klass att tävla i kanske, mytomanrekordfisken`

Fasen, snart är det fisketävling här i Figeholm, återkommer med exakt datum (sista lördag i maj tror jag)
                      Ska ni va med? Säg till så kanske jag kan fixa en plats i en båt...
                      -Det går aldrig, han é ju stor som en gammelgädda!!!
                      -Han ska in, och det VET DU!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 857 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B