Rekord abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rekord abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rekord abborre

Vet inte om det här har varit upp nyligt, men satt å läste på fiskeportalen om det nya abborrekordet!?

Jag är iaf grymt imponerad...

saxat från www.fiskeportalen.com

" Historien bakom jätteborrarna! | 2004-05-05 (18:40)
    Sportfiskaren Johan Persson 36 år från Lidingö har gjort det igen,
    nytt svenskt rekord på abborre. Hösten 2001 fångade han en abborre på 3 185 gram uppe i Hälsingland, vilket blev svenskt rekord (inofficiellt).

Nu har han slagit sitt eget rekord, det nya svenska rekordet lyder nu på 3 496 gram. Jätteabborren fångade han den här gången på hemmaplan, närmare bestämt i Kottlasjön ute på Lidingö. Abborren var hela 57 centimeter lång och högg på en spinnare.

Strax efter rekordfisken högg en annan abborre, på 3 406 gram och hade längden 54 centimeter. De två abborrarna, var romstinna honor.

-Att få två så här stora abborrar på samma drag och samma dag, är en riktig lyckträff säger storfiskaren Johan Persson. Det är roligt att få sätta Lidingö och Stockholm på den svenska fiskekartan, tillägger han. "

Litet mer data där, bild finns i denna tråden.

Kommentera

Tja, man måste alltid vara skeptisk mot alla rapporter om rekord som dyker upp på nätet och lokalpressen. Just denna är lite kul med tanke på hur det gick med hans förra "rekord"

Från Specimenonline 2001:
      "Den stora abborre som enligt vissa tidningsuppgifter skulle varit nytt svenskt rekord underkänns nu av fiskejournalen.

I en liten tjärn i Hälsingland fångade Johan Persson, Lidingö, en abborre som han ska ha vägt till 3185 gram. När nu bilder kommit fram på fisken så syns det tydligt att fisken inte har kondition för den angivna vikten.

Recordfisken underkänner fisken med motiveringen att vägningen inte gått rätt till."

Kommentera

Man är ju liiiiiiiiite skeptisk!!!!! Det finns väll bara en person i Sverige som fått en abborre över 3kg? och det är han som har det svenska rekordet. Tycker det låter väldigt otroligt att en person fått 3st abborrar över 3kg och att alla är över det svenska rekordet också. Jag tror att vågen visar 2kg för mycket

Kommentera

Tycker det låter så osannolikt att man stycker abborren och snör dom till måsarna innan en riktig kontroll!?

Kommentera

Här finns bilder på firrarna

De ser mer ut som 6-7 hektosfirrar tycker jag men jag antar att de var riktigt breda.
            Ola

Kommentera

Njae nog ser dom allt bra stora ut om jag ska vara ärlig. Dom är ju fasicken över 50cm så dom måste dom ju väga lite!!

Kommentera

Jag granskade den ena bilden lite och vill påsta att måttbandet är avklippt, dessutom om den nu är 57 cm så skulle jag gissat vikten till max 2 kilo med tanke på höjden som abborren har.

Jag hoppas att jag har fel och att någon skriker till ifall min teori är minsta osäker
                Ola

Kommentera

De abborrar jag sett på bild som överstiger 2kilo har haft en helt annan form, höga och med en "puckel" bakom huvudet. Tror nog inte att dessa abborrar "ens" tynger vågen till 2

Kommentera

Originally posted by Ola
                    Jag granskade den ena bilden lite och vill påsta att måttbandet är avklippt, dessutom om den nu är 57 cm så skulle jag gissat vikten till max 2 kilo med tanke på höjden som abborren har.

Jag hoppas att jag har fel och att någon skriker till ifall min teori är minsta osäker
                    Jag kikade också lite på http://www.fiskeportalen.com/db/fisk...sson-3406g.jpg .

Mätte tändsticksasken på bilden till ca 4,3 cm. Det gick dryga 9 tändsticksaskar på abborren = 4,3 * 9,3 = 39,99 cm

Sedan hittade jag en till utseendet lika tändsticksask hemma, den var 5,3 cm. 5,3 * 9,3 = 49,29 cm.

Jag vet alltså inte riktigt vad jag kommit fram till

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 817 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B