Berkley series one - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Berkley series one

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Berkley series one

Har köpt ett nytt haspelspö, 100ML 10´ 8-32gr .
    Vad är en lämplig rulle?, fiskar mest regnbåge .
    Tänkte kanske en shimano super GT/GTM, men vad är skillnaden mellan dem?
    Gillar lätta rullar som ej är för stora, fiskar endast med flätlina.

Skillnaden mellan GT och GTM är utväxlingen dvs hur mycket lina som rullen tar in på ett vevtag GTM,en tar hem mer lina vilket är att föredra vid mete. Själv har jag ett SSGS ti 9f och en 2500 gtm tycker att det funkar skit bra ihopp. Du kan köpa rullarna för 749 på www.sportfiskecompaniet.se

//
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

du bör ha minst en strl 2500 laddat med power pro 0.13 - 0.15

Kommentera

Vilken storlek ska man ha på linan om man har storlek 4000 på rullen?
        En simpel haspelfiskare eller vad man ska säga :P,som kommer fiska hur mkt som helst i år.

Kommentera

musi.... DU kaqn ju ha 0.13 om du vill men eftersom det rymmer så mycket lina på en 4000 så bör du spola på nylon och sen 0.20 Power Pro e fint, räcker gott och väl med 125m Power Pro.

Kommentera

Jag kan inte se någon som helst anledning att köpa större rulle än 1000/1500 stl (om vi pratar shimano). Använder du flätlina kommer du ändå behöva grunda med nylon en bit. Använder du nylon behöver du ingen större rulle heller, 1000-storleken rymmer väl en bra bit över 100 meter.

Kommentera

Om du fiskar regnbåge och andra arter med samma krafter, räcker en lina med ungefär 6 - 7 kg dragstyrka. Nylon eller flät kan kvitta men jag skulle ändå vilja dra en lans för fluorocarbon-linor typ Vanish. Jag fiskar själv sällan med mera dragkraft än 10 kg och jag känner ingen fruktan för utgången eller vem som kommer att föra i dansen, även om en 10kg+ gädda bjuder upp.
              .38 PP är en finkalibrig bogserlina i jämförelse med mina linor men fiskar man i stenig bottenterräng kan lite extra resurser att nöta på vara befogade.
              Om du ska välja GT eller GTM versionen, har jag inget konkret råd att ge men högre utväxling innebär att du lättare kan veva hem betet med hög fart. Väljer du den lågutväxlade rullen kommer betet till dig lite långsammare vid samma vevhastighet men du har mera kraft att brotta hem storingarna. Så valet står mellan hög hastighet och aningen högre invevningsmotstånd eller lägre hastighet och lättare invevningsmotstånd.
              Fiskar du med storskediga spinnare eller vobbler med mycket aktion, kommer du att känna att det finns en skillnad till den lågutväxlade rullens fördel, när du ska veva in dem. Har du däremot ett större behov av att kvickt veva hem löslina efter utkastet, är den snabbare rullen att föredra men storbågarna känns aningen större än de är i verkligheten.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 786 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B