Hjälp mig du erfarne jerkbait fiskare! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig du erfarne jerkbait fiskare!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp mig du erfarne jerkbait fiskare!

Halloj! Har jerkat sen i somras, och tycker det är jävligt kul. har fått en del fisk, några lite större och en del mindre. Men nu till min fråga, hur vet man och när vet man när man ska göra mothugget, har lite svårt att känna när det är en fisk efter, trotts att linan är spänd och jag har bra kontakt med betet.

Någon som kan förklara hur och när det perfekta mothugget ska göras, den typiska känslan när fisken nosar på betet, och när jag vet att det är rätt läge.. hoppas någon förstår vad jag menar, har dock kanske hakat upp mig på detta för att hitta en förklaring till att det varit så torrt på fiskefronten nu ett tag. Jaja, tacksam för svar och den hjälp som jag kan få!

Skitfiske på er!

enda du ska tänka på är.. hellre ett mothugg i onödan en missad fisk.. många gånger jag sliter till då krokarna går i botten mm.. men karatemothugg 2 m från båten e farligt värre.. solbrillor e gött ha då..

Kommentera

Okej, tack Jo, karatemotugg är inte att leka med ;D

Kommentera

Så fort du känner minsta lilla så är det bara att dra till. Bättre att göra massa mothugg i gräs än att missa när det är fisk.
        Senast ändrad av Rubik; 2011-03-05, 23:52.
        Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Ursprungligen postat av gädd-freak Visa inlägg
          Halloj! Har jerkat sen i somras, och tycker det är jävligt kul. har fått en del fisk, några lite större och en del mindre. Men nu till min fråga, hur vet man och när vet man när man ska göra mothugget, har lite svårt att känna när det är en fisk efter, trotts att linan är spänd och jag har bra kontakt med betet.

Någon som kan förklara hur och när det perfekta mothugget ska göras, den typiska känslan när fisken nosar på betet, och när jag vet att det är rätt läge.. hoppas någon förstår vad jag menar, har dock kanske hakat upp mig på detta för att hitta en förklaring till att det varit så torrt på fiskefronten nu ett tag. Jaja, tacksam för svar och den hjälp som jag kan få!

Skitfiske på er!
          Hej Anton Trygg;

Det här Gäddtipset skrev jag nog för första gången något av åren 1958 - 1962, men tipset håller än:

Gäddtips 13 av 34. Gör hårt och blixtsnabbt mothugg! Det gäller att vara vaken när en gädda tar i. Iaktta linan koncentrerat under hela inspinningen. Gäddan hugger oftast snett bakifrån. När hugget kommer slackar linan. Nu! I detta ögonblick ska mothugget göras! I nästa ögonblick kan det vara för sent. Gäddan upptäcker omedelbart sitt misstag, tvärbromsar, gapar, utvidgar munhålan med gälöppningarna slutna och pressar snabbt ihop munhålan igen utan att slå ihop käkarna, varvid en kraftig tryckstöt uppstår. På detta sätt spottar gäddan ut ett obehagligt föremål. Stora gäddor är mycket försiktigare att ta ett byte och snabbare än små när det gäller att spotta ut nåt som känns fel. Är gäddan grov, gör flera mothugg! Vid det första fäster krokspetsarna bara helt lätt. Vid det andra, hårdare mothugget rycks krokarna in djupare i den hårda gäddkäften. Hullingarna tränger in och gäddan är fast! Lätta därefter lite på slirbromsen och drilla in gäddan till dig eller båten med lagom press. Försök inte att pressa in en stor gädda till båten, utan trötta ut henne på avstånd. Att sätta hård press på en fullvuxen gädda är det största misstag du kan göra. Hon är så stark att hon med lätthet kan räta ut krokarna, slita av linan eller knäcka spöet. Ge henne en mild men bestämd press under hela drillningen.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
            Jag har också lite svårt att känna när fisk är efter
            hoppas på svar
            Känner du inte vibrationerna? Brukar ge 7 i utslag på "richtermo-skalan"
            Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Det här Gäddtipset skrev jag nog för första gången något av åren 1958 - 1962, men tipset håller än:

[B]Gäddtips 13 av 34. Gör hårt och blixtsnabbt mothugg!
              Detta är ot men hur gammal är du....

Vart finns resten av dina 34gäddtips? Skulle gärna läsa dom.
              Ni kan håna Oss om Ni vill Vi rör Oss Ni står still- 747

Kommentera

[QUOTE=Old Firehand;580773]Hej Anton Trygg;

Jävligt intressant, tack för tipset och intressant läsning var kan man hitta resten av alla 34 gäddtips? Mvh

Kommentera

Du blir aldrig en komplett gäddfiskare innan du läst Leffes Gäddtips !

mvh/ Henke

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias.*A Visa inlägg
                    Detta är ot men hur gammal är du....

Vart finns resten av dina 34gäddtips? Skulle gärna läsa dom.
                    Hej Mattias.*A;

Jag är alltid lika gammal som den trevligaste fiskekompisen jag har i båten.
                    Mina 34 Gäddtips som gör dig till en bättre Gäddfiskare hittar du här: http://www.trumman.com/fisketips.htm . I vinter har jag planer på att försöka utöka Gäddtipsen till 50.
                    Go for the Big Ones!

Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 914 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B