Jerkbaits sprängskisser - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbaits sprängskisser

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbaits sprängskisser

Är det någon som vet en sida med detta eller flera för olika jerks.
    Skriv i tråden eller skicka PM
    Ja fiske är väl kul...

Originally posted by Busterjerk
    Jag har en på BJ men men den är dorta, tyvär!!!!
    Ja vet BusterJerk vi har ju snackat om det redan
    Ja fiske är väl kul...

Kommentera

jupp kolla den här sidan: www.lurebuilding.nl/indexeng.html

jag har gjort ett antal jerkbaits själv och jag brukar såga ut formen sen skruva på alla krokfästen, nosögla och hänga på krokar. sen balanserar jag jb:en på fingret och hittar tyngdpunkten, märker upp den, borrar, stoppar i bly och provväger i diskhon, tänk på att bräck/salt-vatten ökar flytförmågan hos jb:en så om du ska ha svävande så ska den sjunka långsamt i kranvatten. Tänk på att hänga på jb-tafsen oxå så den oxå vägs in i total flytförmågan/vikten. sedan smälter jag bly i en tenndegel och häller i hålet jag borrat. när det har svalnat så limmar jag igen med epoxylim, tänk på att epoxylimmet oxå väger (ungefär lika mkt som häftmassa "hint"). sen är det bara att ta bort krokarna och måla grundlager (vit) och sedan valfritt mönster/färg och lacka... här är mitt enda problem hittils har använt hobbylack 2-3 lager och det håller inge vidare... någon som har tips på på bra lack som håller så är jag nyfiken! vanligt epoxylim eller?
      när allt är klart så är det bara att ut och prova den... har man ett badkar kan man testa där innan man smält blyet men tyvärr har jag inget så jag får chansa lite =P

hoppas att detta har kasta lite ljus över hemmabyggandet =)
      Tempus fugit

Kommentera

Originally posted by Nocturne

jag har gjort ett antal jerkbaits själv och jag brukar såga ut formen sen skruva på alla krokfästen, nosögla och hänga på krokar. sen balanserar jag jb:en på fingret och hittar tyngdpunkten, märker upp den, borrar, stoppar i bly och provväger i diskhon, tänk på att bräck/salt-vatten ökar flytförmågan hos jb:en så om du ska ha svävande så ska den sjunka långsamt i kranvatten. Tänk på att hänga på jb-tafsen oxå så den oxå vägs in i total flytförmågan/vikten. sedan smälter jag bly i en tenndegel och häller i hålet jag borrat. när det har svalnat så limmar jag igen med epoxylim, tänk på att epoxylimmet oxå väger (ungefär lika mkt som häftmassa "hint"). sen är det bara att ta bort krokarna och måla grundlager (vit) och sedan valfritt mönster/färg och lacka... här är mitt enda problem hittils har använt hobbylack 2-3 lager och det håller inge vidare... någon som har tips på på bra lack som håller så är jag nyfiken! vanligt epoxylim eller?
        när allt är klart så är det bara att ut och prova den... har man ett badkar kan man testa där innan man smält blyet men tyvärr har jag inget så jag får chansa lite =P

TAck så mycket för sidan! Den var precis vad jag och BusterJerk behövde!!!
        Ja fiske är väl kul...

Kommentera

Epoxy är den enda lack som funkar hyfsat.Själv använder jag crystal sheen,envirotex och crystal clear.Dessa tre är i mitt tycke dom bästa epoxyna.
          Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
          Orson Welles

Kommentera

Originally posted by Nocturne

Viktigt är att använda samma typ av färg hela vägen innan epoxyn. Cellulosa hela vägen..Acryl hela vägen o.s.v. Annars kan det bli tråkiga effekter om man har otur.
            Sprayburkar funkar..Men airbrush är alltid bäst

Kommentera

Originally posted by Byggaren
              Viktigt är att använda samma typ av färg hela vägen innan epoxyn. Cellulosa hela vägen..Acryl hela vägen o.s.v. Annars kan det bli tråkiga effekter om man har otur.
              Sprayburkar funkar..Men airbrush är alltid bäst
              Vad är det du använder då?
              Två komponents snabbepoxy som du stryker över med en pensel?
              Vad för pensel rekommenderas i sånt fall?
              Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Originally posted by ljohan
                Vad är det du använder då?
                Två komponents snabbepoxy som du stryker över med en pensel?
                Vad för pensel rekommenderas i sånt fall?
                Använd t.ex Crystal Clear eller liknande bra tvåkomponents, och stryk på med fingret eller något annat. Penslar kan tappa hår som fastnar i lacken. Inte så snyggt.
                En gammal tandborste kan också fungera. men jag kör med fingret. Blir överlägset jämnast.
                Inte så nyttigt kanske, men blir väldans snyggt. Tvätta bara av fingret direkt efteråt med diskmedel.

Crystal Clear (Gillar jag) torkar snabbt och blir rinnfritt redan efter sådär tio minuter-en kvart. Så Häng betet omväxlande upp och ner och ner och upp varje halvminut tills det slutar rinna, så får du en superfin och jämn yta som slår det mesta.

Kommentera

Originally posted by Byggaren
                  Använd t.ex Crystal Clear eller liknande bra tvåkomponents, och stryk på med fingret eller något annat. Penslar kan tappa hår som fastnar i lacken. Inte så snyggt.
                  En gammal tandborste kan också fungera. men jag kör med fingret. Blir överlägset jämnast.
                  Inte så nyttigt kanske, men blir väldans snyggt. Tvätta bara av fingret direkt efteråt med diskmedel.

Crystal Clear (Gillar jag) torkar snabbt och blir rinnfritt redan efter sådär tio minuter-en kvart. Så Häng betet omväxlande upp och ner och ner och upp varje halvminut tills det slutar rinna, så får du en superfin och jämn yta som slår det mesta.
                  Skriver upp det i anteckningshäftet, tack för tipset!
                  Föressten, vart inhandlar man det?
                  Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Använder två-komponents Cascos Araldit proffesional epoxylim som jag stryker ut med en vanlig tandborste , är det hitills hållbaraste jag testat.Lägger man på det direkt på trä-ämnet så suger det in o "impregnerar" trät , brukar för säkerhets skull lägga på ytterliggare ett lager innan målning.Sen blir det minst två lager till.Värmehärdar dessutom lacket i ugn på ca 50 grader,då härdar limmet på 50 min och blir dessutom ännu starkare.
                    Ingen gädda har hitills lyckats bita igenom alla lager "skyddslack" på mina beten !
                    Senast ändrad av jeppan; 2004-04-23, 09:46.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 846 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B