Vilken rulle ska man köpa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken rulle ska man köpa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken rulle ska man köpa?

Har tänkt att köpa en ny haspelrulle men vet inte vilken jag ska köpa eller märke. Har hört att Shimano ska göra bra haspelrullar, stämmer det? Har tänkt att lägga ut 500-999kr på en ny rulle.

Ni får gärna komma med olika erfarenheter och rekommendationer. Är helt vilse just nu i det här rullträsket.

Sen kanske jag också skulle behöva något bra spö till rullen också helst teleskop-spö eller vad det heter. Men först vill jag veta vad för rulle ni rekommenderar i den här prisklassen som jag satt upp.

Även någon slags lina skulle vara bra om ni kunde komma med förslag om. Ska vara rätt stark.

Mvh muSashi.
    En simpel haspelfiskare eller vad man ska säga :P,som kommer fiska hur mkt som helst i år.

Shimano Super Aero GT är en fin rulle som går lös på 1000-lappen. Kolla den.

Kommentera

På fråga A skulle jag säga Mitchell full controll 4000, har en sån
      själv och är nöjd. Utgången modell dock så lite svår att få tag
      på ligger väl runt 800kr när jag köpte den för 5 år sen.
      På fråga B teleskop spön, själv har jag ett guideline Outcast 10 fotaren,
      kostade 2000kr, som jag är nöjd med se www.guidelineflyfish.com och haspelspön.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

shimanos nya rulle super gt eller vad den hette, den nya super x kostar 999...

jag skulle aldrig köpa ett teleskopspö eftersom man får betala mycket mer för samma kvalitet jämfört med ett 2 delat.

lina: powerpro 0.23 den håller bra. den är ju ganska dyr men man tjänar in dom extra slantarna ganska fort med tanke på alla drag man annars skulle tappat, dom kostar ju fan en hundring.

Kommentera

Jag skulle köpt den nya Shimano Super GT som nu endast kostar 999:- och har kostat betydligt mer. Sikta på ett 9"-11" spö exempelvis nått av Berkely eller Fenwick som ligger från 700 och uppåt.
          Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Kommentera

enligt hörsägen så är det ganska riskabelt med teleskopspön, får man in lite grus eller annan skit så kan det knasa ganska ordentligt. det finns mycket marginal för smuts och annat att tränga in, ju fler ställen desto större risk. sedan är det nog så att ju fler "brottställen" på ett spö dessto sämre "feeling". har aldrig själv provat ett teleskopspö, men argumenten räckte för mig att avstå. jag gör mig gärna det lilla extra omaket att ta med ett helt eller tvådelat. har hört att det finns jättebra 4-delade flugspön, men har själv bara 2-delade. vad det gäller rullar! tänker du lägga upp till 1000:- så tycker jag att du ska satsa på en multirulle istället (ABU´s rocketrulle tex.), för du hamnar nog där ändå tillslut. detta är bara vad jag tycker och inga obestridliga sanningar. vad det gäller val av rulle så finns det nog lika många tips som rullar, men många är vi som gillar rocketrullarna.
            achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
            \m/

Kommentera

multirulle (rocket!) med powerpro 0,32 bör fixa det mesta. men ett tips kan vara att köra med en billigare nylonlina (0,35) till att börja med, då lite trassel är att räkna med tills du kommit överrens med rullen.
              achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

ALQ, du får en jämnare aktion på spöet om du har ett teleskopspö
                än ett delat, alltså bättre känsla i ett teleskopspö. Sen har jag varit med om att spön spricker i holken
                (delningen) och att spön fastnat (2 man drog i det så att det brast). Enda nackdelen som jag ser det är att öglorna kan vrida sig när man fiskar, brukar kan vara irriterande. Fast det är irriterande att kasta iväg toppdelen, vilket har hänt precis när man börjat fiska för mig ett antal gånger med mitt fireflex.
                Finns tyvärr inget teleskopiskt spinnspö, bara mete och haspel spön, jag har letat.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jag kommer med samma förslag på rulle som de flesta andra...

Shimano Super GT-RA som går lös på 999 kr
                  - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Originally posted by Alessandro
                    ALQ, du får en jämnare aktion på spöet om du har ett teleskopspö
                    än ett delat, alltså bättre känsla i ett teleskopspö. Sen har jag varit med om att spön spricker i holken
                    (delningen) och att spön fastnat (2 man drog i det så att det brast). Enda nackdelen som jag ser det är att öglorna kan vrida sig när man fiskar, brukar kan vara irriterande. Fast det är irriterande att kasta iväg toppdelen, vilket har hänt precis när man börjat fiska för mig ett antal gånger med mitt fireflex.
                    Finns tyvärr inget teleskopiskt spinnspö, bara mete och haspel spön, jag har letat.

som sagt, bara hörsägen. och jag böjer mig inför det faktum att du har provat, uppskattat och använt teleskopspön. men du får ursäkta en kanske korkad fråga:
                    - borde det inte rimligtvis vara bäst action i ett odelat spö? och rent logiskt så bör det vara lättare att få färre delar att harmoniera med varandra?
                    men detta är inte något som jag vet, utan bara funderingar från min sida? min devis i mångt och mycket är att färre delar=mindre problem (inte lika mycket som kan knasa). det finns tex. rullar med en sjuhelsikes massa kullager, som kan rosta eller annat trist. så vad det gäller mekanik och elektronik så vidhåller jag min ödmjuka ståndpunkt att "less is more", men när det kommer till teleskopspön så får erfarenheten tala (och det har jag ingen som sagt).
                    achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14