Dropshot Drop shoot osv. Bra fiskesätt efter borren? Hur gör du? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dropshot Drop shoot osv. Bra fiskesätt efter borren? Hur gör du?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dropshot Drop shoot osv. Bra fiskesätt efter borren? Hur gör du?

Hittade lite info om dropshot för ett tag sen.
    Det verkade vara ett finurlig sätt att fiska abborre på, som jag faktiskt funderat på i liknande banor tidigare.

Idag provade jag för första gången och tyckte kontakten med betet var svårt, hur skall man känna nafsen liksom.

Sen så kan väl inte en krok bara genom huvudet vara vettigt.. Det är ju ofta det som är problemet med vanligt jiggfiske och det löser man med "stingers" dvs. en trekrok bakom.

Fisket gick fint och det nappade bra ända till jag insåg att "nafsen" jag kände var tyngden som slog i stenbottnen..

Menmen, det var ett satans blåsväder och jag var ute i båten själv så man kanske inte skall ge upp än.
    Enda abborren som kom upp idag var en ganska fin en som tog en "Pig" vid jerkbaitfiske..
    Ett helt stim med abborre jagade piggen och en vann

Hur gör ni med dropshotfisket?
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Det har fungerat kanon i två år nu.

Skön känsla att fiska abborre och gös mitt på dan liksom.
    Måste lägga till att nuförtiden fiskar Jag abborre enbart med jiggar och dropshot är av de fiskemetoder som fungerar bäst tycker Jag. Har säkert 30 st spinnare och säkert 20 st wobblers till abborre/gös som Jag kommer att sälja så småningom för att de får ingen fisketid alls.

Spöet gör en stor del av jobbet, är spöet inte tillräckligt känsligt eller har det för mkt ryggrad då kommer inte fisket att fungera bra. Toppaktionen är inget måste men klingan ska vara snabb för att kunna sätta krokarna i tid.
    Krokar är en viktig del i det hela oxå. Jag använder 6 olika modeller beroende på det som behövs och har aldrig behovs ha en stinger på jiggen för att kroka fiskarna, utan de brukar svälja hela betet. Har även "dropshotat" med levande mask med mkt bra resultat.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Det har fungerat kanon i två år nu.

Skön känsla att fiska abborre och gös mitt på dan liksom.
      Måste lägga till att nuförtiden fiskar Jag abborre enbart med jiggar och dropshot är av de fiskemetoder som fungerar bäst tycker Jag. Har säkert 30 st spinnare och säkert 20 st wobblers till abborre/gös som Jag kommer att sälja så småningom för att de får ingen fisketid alls.

Spöet gör en stor del av jobbet, är spöet inte tillräckligt känsligt eller har det för mkt ryggrad då kommer inte fisket att fungera bra. Toppaktionen är inget måste men klingan ska vara snabb för att kunna sätta krokarna i tid.
      Krokar är en viktig del i det hela oxå. Jag använder 6 olika modeller beroende på det som behövs och har aldrig behovs ha en stinger på jiggen för att kroka fiskarna, utan de brukar svälja hela betet. Har även "dropshotat" med levande mask med mkt bra resultat.

Häls /T

Ja ok, vad härligt!
      Jag har fått för mig att det är kanon på köldstel /inaktiv fisk med, är det riktigt? Det är lite därför jag börjat med det nu.

Jag har i princip bara hittat detta:

Har du något att tillägga till det? Eller är jag "hemma" om jag följer det?

Tack för ditt svar!
      &

-Okänd

Kommentera

Går precis lika bra att dropshota med ett vanlig pimpelspö,och huggen blir ännu värre tack vara direkt kontakt.Pimpelspö eller fiskespö metoden är den samma.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
          Går precis lika bra att dropshota med ett vanlig pimpelspö,och huggen blir ännu värre tack vara direkt kontakt.Pimpelspö eller fiskespö metoden är den samma.
          Ja ok, blir till att ta med mina korta mjuka båtpimpelspön nästa gång och prova med dom med.
          &

-Okänd

Kommentera

Jag har utan tvekan haft bäst fiske på STOR regnplockad daggmask.

Kommentera

Ursprungligen postat av VivaLaPike Visa inlägg
              Jag har utan tvekan haft bäst fiske på STOR regnplockad daggmask.
              Det kan jag absolut tänka mig, men då är man nästan inne på mete tycker jag.
              Tror säker denna metod är klockren med betesfisk eller mask. Jag brukar dock köra plastbeten mest.
              &

-Okänd

Kommentera

Vad tycker ni föressten om spön, funderar på ett nytt, men skall man ha mjuk känslig topp eller inte, och i fall nån som har nåt tips?

I denna tråden ville folk ha ryggrad och inte så mjuk topp.
                &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                  Vad tycker ni föressten om spön, funderar på ett nytt, men skall man ha mjuk känslig topp eller inte, och i fall nån som har nåt tips?

I denna tråden ville folk ha ryggrad och inte så mjuk topp.
                  http://www.fiskesnack.com/forum/show...E5rt-jiggsp%F6
                  Dropshot och jiggfiske är inte samma sak, därav man vill ha spö med olika egenskaper för olika ändamål/fiskeset . Jag tycker att känsla i spöet slår hur toppaktionen reagerar på belastningen.

Ibland dropshotar Jag med mina jiggspön, men föredrar att ha ett spö som har mjukare topp för just dropshot. Mjukare topp gör att man kan "nästan se" huggen. Tänk så här, dropshotsänket står på botten, linan är sträckt fram till spötoppen och fisken hugger, då känner man en stöt i handleden och spötoppen böjer sig, då är det bara och kroka fisken!

Häls /T

Kommentera

Får ta med pimpel utrustningen nästa gång med lite fet daggmask från blomsterlandet..:-)

Hittade du bra ställe för båten?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 786 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B