Hur fiskar man med the Pig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar man med the Pig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur fiskar man med the Pig?

Hej.
    Har en flytande the Pig men får aldrig till gången på den, är det meningen att "nosen" på betet ska studsa upp över ytan? Har testat allt men får inte till det. Någon som har ett tips på vad man ska tänka på när man jerkar hem the pig?

du jerkar den som alla andra jerk, men den har en speciell gång som du kanske märkt. den går inte bara zick-zack utan upp och ned med. bra bete enligt mig!
    Limit your catch, don´t catch your limit!

Kommentera

Fiskar du fel går den bara upp till ytan med nosen. Jag fiskar själv inte med flytande pig, men jag kan tänka mig att det skulle funka med korta, snabba jerks utan att liksom låta nosen flyta upp igen.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Du gör ett par kraftiga ryck för att få ner den under ytan sen gör du långa drag och låter den flyta upp en bit lite då och då. alternativt korta snabba drag eller blandar lite av båda typerna. Jag föredrar att fiske den med ståltafs. Det går även att spinna hem den snabbt.

Det går inte att fiska den långsamt för då går den i ytan.

Kommentera

Visst går det att fiska original Piggen långsamt utan att den går i ytan...
          Testa att veva in den kontinuerligt, inte för fort, samtidigt som du "gungar" med spöt, inte helt lätt att förklara!
          Går även att jerka hem den, vissa hävdar att den behöver ett visst slack i linan mellan jerken för att fiska optimalt,
          Jag vill nog snarare att linan skall vara rätt uppspänd hela tiden... inte för kraftiga/långa jerk bara, smek hem den!!

Tumregel= Inte längre jerk än vad betet e långt!!

Kommentera

stel tafs
            fiskas med en lång fika mellan varje jerk!
            å ettt vist slack är å före dra
            sj har ajg inte nerver å fiska dom då är för slow fiske för min del!
            JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
            <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

det är liknande teknik som med savagegear freestyler, fast den e ju sjunkande men ändå. Långa drag gör tricket.

Kommentera

Du ska inte jerka den utan dra den under ytan med långa dragningar . Det är ju som att fiska med pullbaites .
                Första gången ja testa jerkbait hösten 2003 fiska ja med flytande Pig i Vaxholm fick 3 gäddor på 5 kast .

skitfiske

Kommentera

Det gäller att få ner den under ytan först, det är det som är det svåra med den flytande piggen. Ställ dej gjärna på ett ställe med ganska klart vatten och testkasta för att sedan börja med några långa drag så du får ner den en bit under ytan. Stå och testa tills tekniken sitter sen är det bara ut å ta dom, flytande piggen är grym
                  Good luck chuck
                  pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Börja med suspending pigen annars, den är mer lättfiskad än original(flyt). När jag började fiska Pig för 10-12 år sen så körde jag med halvstyvt 8 fots haspelspö, det gör jag än idag ibland med Pig JR, samt alltid med Piglet. Du får en annan gång som är mer yvig, och detta kan många gånger vara mycket bra. Piglet får mycket sämre gång med styva korta spön. Du slår sönder gången kan man säga.
                    Pig är inte det lättaste att fiska med, speciellt inte flyt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 911 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B