Nybörjarfråga ang. spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfråga ang. spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarfråga ang. spön

Man kan ju kasta tunga vobblers med taniga spinnspön, så varför alla gramangivelser? och sen så till ex. 20-60g, varför ska man inte kunna köra med lätta drag då?

tack på förhand
    /Calle

spöt är anpassat till viktangivelserna.. men visst man man kasta lättare drag men då kommer man inte riktigt lika långt
    Bajen forever!

Kommentera

det är som korten säger.
      Viktangivelserna är till för ett så "optimalt" fiske / kastande som möjligt. Visst kan jag slänga på tunga saker på mitt UL-spö men allt över 10 gram är ett riskprojekt som äventyrar spöets hälsa och påverkar kastandet negativt. Jag kommer inte längre för att det är tyngre, det blir som en kastparabel, det finns en topp "någonstans".
      Denna topp beror på olika faktorer som spöets styvhet, betets vikt och utformning bl.a.
      För mitt UL-spö som varit min följeslagare i drygt tio år och som jag känner utan och innan ligger den "toppen" på 7 gram. Tio funkar som sagt men inte lika bra... samma åt andra hållet.

Testa med ett spö nära dig.

Kommentera

Hade en gång ett spö som var klassat 15-30 men mina abborrebeten vägde ca 12g och de flesta gäddragen 35 - 50g med hektosbiten Westins Jätte på topp. Vobblern gick inte att kasta med någon som helst precition eller känsla och abborrespinnarna var det samma med men genom att inte pressa spöet så hår i utkastet gick det att hiva ut dragen trots allt. Men inte var det något att rekommendera att fiska så.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Står spöet som en sprättbåge redan när du vevar in betet så är det stor risk att du missa försiktiga hugg.
          Det är främsta anledningen till att inte köra med för klena grejor.....
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 846 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B