Hur fiska gäddan på djupet / jerk suger - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiska gäddan på djupet / jerk suger

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur fiska gäddan på djupet / jerk suger

Har lagt måånga timmar i blekinge skärgård de sista 2 säsongerna och börjar få lite kläm på väder/vind och biotop. Tycker att jag varierar fisket en del med jerk i olika former och traditionella wobblers som zalt, cisco kid, bomber mm. Fiskar på grynnor, vikar uddar mm. Fångar en del gäddor men dom är så små. Det har gått lite troll i det hela känns det som i nuläget så jag behöver lite handfasta tips på hur jag ska hitta större gädda. Jag har läst att man ska fiska djupt efter storgäddan men jag blir inte klok på hur man ska lägga upp det. Jag har provat ett flertal tillfällen att ankra på någon "djupbrant" men utan resultat. Problemet är att jag inte har några referenser när jag fiskar på djupt vatten bortsett från att ekolodet berättar hur djupt det är. Hur ser en typisk "bra" djupbrant ut? Var ska man leta efter en "bra" djupbrant.

Nädå, jerk suger inte enligt mitt tycke utan det fungerar lika bra som vanliga wobblers på lite grundare vatten. Det är kanske självförtroendet som suger just nu.

jag är inget bra på detta men en "bra" djup brant ska gå ut i trappor e.x 1m-3m,platå, 3m-6m osv

Kommentera

Låter rimligt. Nu i helgen testade jag lite i blekinge. Sillen hade kommit in så jag letad i branterna och fick upp 3 stoora bågar på ekolodet. Dom stod strax ovanför en platå på ca 6 m djup. (Antagligen står dom också kvar där). Hur ska man tänka när man fiskar av branten. Är det bäst att ankra djupt och fisk mot grynnan eller gå upp grunt och fiska utåt?

Kommentera

I blekinge fiskar man ju grunt 0,5-1,5 meters djup allafall den kallare årstiden.
        Vid nordliga vindar fiskar man inte gädda då vattnet blir för klart .
        Jerkfiske är rätt värdelöst om det är djupare än 3 meter . Även jag har polare som likt barn som inte släpper godispinnen/jerkpåken överhuvudtaget .
        Det ska ju gå å blya tafsen vid jerkfiske har ja själv inte provat.
        Vanliga sjunkade wobbler eller flytande djupgånde funkar lixsom tail/gummibeten .
        /Fredrik

Kommentera

Men, limpan...

Mot eller från grundet?
          Ska man låta betet sjunka till botten eller "veva ner" betet?

Har lite samma tankar som trådskaparen då jag sällan tar upp fisk över 6 kilo.

Kommentera

Nu har jag bara erfarenheter från insjöfisket men jag fångar mycket stor fisk på jerk över betydligt djupare vatten än 3 meter.
            Kan vara annorlunda i blekinge men jag kan tänka mig gäddorna inte stiger mindre där än i insjöar, bara en teori.
            Ska testa den när tillfälle ges.
            www.stampelures.se

Kommentera

Testa en vertikaljiggad Shakershad på 12,5cm. dra långa, mycket långsamma drag! De
              brukar ge gott resultat! Skittfiske!
              /Team Perax, Jon Persson
              http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Det är en väsentlig skillnad på Blekinge och de flesta insjöar, vattnet är glasklart. Jag tror inte att de större gäddorna stiger från 8m för att ta ett bete på 3m när sikten i vattnet är "oändlig". Dom vill nog ha bättre kamoflage djupare ner där det är mörkare, inte för att dom är skrajsna (vem ger sig på en 10 kilosgädda) utan för att kunna smyga sig på sitt icke ont anande offer utan att synas trots sin storlek. Jag har testa att fisk djupt med Zalt wobbler men dom är så känsliga mot sjögräs så nästa steg blir shadjigg som starjonken skriver. Ska fiska både mot och från grundet då det inte verkar uppenbart vilket som är bäst.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 777 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B