wobblertrassel... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

wobblertrassel...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det stämmer enligt min erfarenhet. Om man skickar iväg exempelvis en kustwobbler väldigt långt vinkelrätt mot frisk sidvind och du har en tunn flätlina så kan vinden haspla ut extra lina efter det att wobblern har landat. Jag brukar fälla bygeln i samma ögonblick som wobblern slår i vattnet. Detta har minskat trasslet, dock inte helt eliminerat det.
    Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Kommentera

Ytterligare ett sätt att minska risken för upphakning i kastet är att inte köra med _för_ tunn flätlina. Kastar du wobbler runt 40-60 och kör med t ex 0.17 hasplas lina av snabbare - risken för upphakning ökar - än om du t ex kör med 0.23. Liten skillnad som kan göra susen - ihop med alla andra knep som nämnts ovan!

Kommentera

Originally posted by Lash-Åke
        Eh, varför skulle det handla om haspel mera? är det bara för att du kör med multi rulle då eller?

Vi snackar om att wobblern trasslar sig inte rullen. Ett kast är ett kast.
        Jag kör både haspel och spinn, las åke. Påpekade att det även handlade om teknik om du missade det. Annars tror jag KG svarade rätt bra eftersom det blev så tyst.

//K
        BJ@

Kommentera

Beror säkert också på vilken sorts tafs du använder, en mjuk tafs
          gör att wobblers lättare hakar upp sig...
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Likaså gör en styvare men krokig. Håll tafsen rak och har en gädda packat ihop den så byt!
            Och glöm inte sträcka linan innan betet landar i vattnet.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Det kan räcka med att du drar upp spöt lodrätt strax innan betet slår ner i vattnet. Då ökar nämligen motståndet för att linan ska dras ut för långt ... testa det ... kan göra underverk.
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

ujujuj... nu blev det så mycket att testa att jag nog är tvungen att göra en fusklapp.

tack för alla svar. Tills jag införskaffat min första multi så får det bli en kombination av allt detta.

Kommentera

Det är pga detta eviga trassel som jag föredrar skeddrag. Plus kastlängden och vindokänsligheten, naturligtvis. Precis då man fått den förb-e wobblern på exact rätt ställe så kommer den in snurrande baklänges:-(

Nåja. Min teori (!) är att de mesta trasslen beror på att man får snärt i utkastet. Wobblern snurrar runt i luften och då är det naturligtvis stor risk att den trasslar. Använd lång frilina och gör svepande utkast. Lägg inte in maximal kraft. Då ökar risken för snurr. Träna och studera wobblerns rörelser med olika tekniker..

Om wobblern vill börja snurra blir det naturligtvis mer trassel på en haspel som har lös lina jämfört med en multi som har ett litet motstånd/drag i linan.

Läste någonstans om wobbler som flyttade tyngdpunken efter utkastet. Några kulor som bytte plats, eller nåt..

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Kör man med små wobblers..så rekomenderas rapala-knuten.kör man med beteslås o dyl. ökar risken för upphakningar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 846 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B