wobblertrassel... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

wobblertrassel...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har oxå haft problem med d och skall prova ovanstående förslag.
    Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Kommentera

JAg kastar rakt bakifrån och har nästan aldrig några problem

Kommentera

Kan bara hålla med KG. Med multirulle händer det väldigt sällan att wobblern hänger sig. Jag tror också kasttekniken spelar roll. Svingar man lungt hänger sig färre drag än om man snärtar iväg dom.

Kommentera

Jag har exakt samma problem. Jag har ett styvt 11fots spö och ett överhandskast känns lite svårt, fast det kanske är jag som är ovan. Men det stämmer nog bra att det är sidokasten som är den största boven för jag kör uteslutande med sidokast.

Att ta bort den främre kroken kan ju kanske hjälpa fast har man en wobbler med två trekrokar med brett mellanrum är det verkligen praktiskt, missar man inte massa fisk då? Jag har ej provat dock.

Att bromsa med fingret funkar, det gör jag på rutin fast det hjälper inte alltid bara kanske hälften av gångerna för mig.

Kommentera

Hade samma problem speciellt med bomber 16a. Jag tog helt enkelt bort den främre och den bakre kroken och ersatte den mittersta med en lite större krok och dubbla fjäder ringar. Nu traslar den betydligt mindre.

Kommentera

precis innan betet slår i vattnet så sätter du hand över spolen eller trycker till med tummen (haspel eller multi). då rycks draget tillbaka nån meter och landar med nosen först. alltså inget abrubt stopp utan lite mjukt bara... känn efter

Kommentera

Originally posted by GäddJävel
                Vill (helst) ha en 100%ig lösning...
                Som KG säger handlar det om haspel till största del så antingen slipa tekniken eller kör multi.
                BJ@

Kommentera

Originally posted by cico
                  Som KG säger handlar det om haspel till största del så antingen slipa tekniken eller kör multi.
                  Eh, varför skulle det handla om haspel mera? är det bara för att du kör med multi rulle då eller?

Vi snackar om att wobblern trasslar sig inte rullen. Ett kast är ett kast.

Kommentera

Rullarna funkar nog annorlunda kan jag tro. har än så länge ingen multi så jag kan inte bekräfta det men jag litar på det KG skriver.

Testade i förrgår och metoden att kasta rakt bakifrån kanske funkar men den är sällan tillämpbar (i alla fall där jag var). Bromsningen funkar skapligt, vid långa kast, vid korta är det svårt att hinna med. Dessutom strular det sig när det blåser (upplevde jag).
                    Att ta bort krokar.... blev för jobbigt... *s*

och sen... så blev det ingen fisk heller... men det var nära en gång. Men jag kollade på ett ställe igår där gäddorna var i full fart med leken så om en vecka är det nog bättre fart på dem.

Kommentera

Originally posted by Lash-Åke
                      Eh, varför skulle det handla om haspel mera? är det bara för att du kör med multi rulle då eller?

Vi snackar om att wobblern trasslar sig inte rullen. Ett kast är ett kast.
                      Nej, på en haspel hasplas linan av, den går ut i spiraler utan något speciellt motstånd. Det gör att linan i medvind i princip kan komma ut längre än wobblern. På en multi dras linan ut rakt av wobblern, det gör att linan sällan hamnar bakom wobblern.
                      På bägge rulltyperna gäller det att låta en sjunkande wobbler sjunka med sträckt lina så att den inte vänder sig när den sjunker.
                      Lite svårt att förklara detta i text, men provkastar man rulltyperna så märker man varför wobblern hakar sig mer sällan med multirulle.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 839 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B