Vad är grejen med jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är grejen med jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är grejen med jerk?

Hallå! Har länge gått och funderat på det är med att jerka. Fiskar mest abborre men även en och annat gädda i dagsläget, mest med mete och spinnfiske. Frågan är alltså om jerk är något för mig. Någon som kan komma med synpunkter?
    Mvh Johan

Kolla på filmen Gäddfeber. En skildring av verkligheten för jerkfiskare.

Kommentera

Jerk funkar alldeles utmärkt till abborre också, men då bör du helst fiska lättjerk (upp till 30gram spinnspön, små multirullar m.m.). Att använda sig utav jerkbait passar nog dom flesta ställen man fiskar på i sjöar och skärgård, men det är inte helt optimalt till väldigt djupt fiske. (Det är heller inget smygfiske med 100gr träbitar som skvätter likt en badande hund).

Förvänta dig dock inte att du kommer undan billigt, då jerkbaits ligger emellan 150 och 350 riksdaler beronde på märke och storlek.

Kommentera

Ursprungligen postat av johan0201 Visa inlägg
        Hallå! Har länge gått och funderat på det är med att jerka. Fiskar mest abborre men även en och annat gädda i dagsläget, mest med mete och spinnfiske. Frågan är alltså om jerk är något för mig. Någon som kan komma med synpunkter?
        Mvh Johan
        Trumman å Buster gjorde en film som hette gäddfeber 2004
        Dom hade ju sån tur med fisket å träffa rätt plus att dom var på privat vatten så då fick dom hela svergie å börja jerkfiska .

Förmodligen hade dom haft lika bra fiske på vanliga wobblers .

Jerkfiske va kul men man tröttnar efter ett tag , det är ju inte bättre än vanligt spinnfiske.Man kan inte säga att Jerk är bäst om man bara fiskar jerk .

/Fredrik

Kommentera

Johan:
          Jerkfiske är nått du inte kommer vilja sluta med när du börjat få
          häng på det. Är så grymt kul fiske när man kommer igång med det.
          Brukar själv ha med spinn/jigg prylar med mig ut när jag fiskar, men
          jag ruttnar varje gång på det monotoma fisket och tar till mig jerkspöt som oftast.

Sen är frågan om man är ute efter att ha effektivt fiske eller inte.
          Då är det upp till var och en vad som funkar bäst för en själv.
          Själv jerkar jag för det är så sjukt roliga och spektakulära hugg.
          Och framför allt att man med snidda beten får leka mer med sin hemgång
          på betet som gör det hela lite mer spännande.

Dom flesta ruttnar på jerk för dom som oftast bara lekt med BJ drag
          som inte kräver så mycket av användaren utan går nästan lika bra
          att vevstoppa in som en wobbler tack vare sin egna gång.
          Eller så får dom inte häng på snida beten.
          En annan skara som tycker det suger är bara för att vara anti jerk istället för
          att tycka fiske i helhet är kul.
          Själv är jag sjukt sugen på att testa gädd flugfiske framöver, verkar
          sjukt roligt.

Men som sagt är du sugen så testa, annars låt bli.
          Ingen ska behöva tycka eller bestämma åt dig=).
          Men du blir nog inte besviken.
          MVH/ Stefan.
          Fiske äventyr på:

http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

Kommentera

Är det så du är sugen att jerkfiska, låna polaren grejer för att se ifall det är något för dig. Eller om du har en fiskebutik som har lust att demonstrera jerk fiske.

Jag började med att köpa in ett billigt spö och en rulle. Men det slutade med att jag la ner lite mer på jerk då jag insåg hur kul det är. Visst kan jag hålla med jerk apan att BJ är lätta att jerka. Men det finns betydligt tråkigare beten så som Westin Jerk... eller RAPPAL??

Så har du möjlighet, låna. Om inte, lägg då isf ner lite pengar för du kommer ångra att du köpte skit från början om du väl börjar med jerkfiske. Titta på tradera efter lämplig rulle och spö. Då kan du komma undan med 30-50% av nypriset. Lina ska köpas nytt då detta är en färskvara.

Skit fiske!
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Jag fastnade för jerkfiske pga variationen på hur man kan fiska. Långsamt med lååååånga spinstopp med en del beten, eller snabbt och ryckigt med andra. Dessutom är det jäkligt kul att dänga iväg +100 g beten för att inte tala om känslan då en gädda tar en långsamt hemtagen ytgående jerk i ett bamsehugg. Givetvis kan man fiska spinn eller annat på liknande sätt men för mig ger jerkfisket mest kontroll och variation.

Kommentera

Jerk är ett roligt fiske med knallhårda hugg (ibland). Att se betet ta sig fram någon decimeter under ytan och sen se fisken kliva upp är mäktigt.

Off topic;
                Dock föredrar jag gäddflugfiske framför jerk. Det kan man kalla en väldigt effektiv och spektakulär metod. Speciellt med flytring.
                http://www.silverbums.com

Kommentera

Jerkfiske är helgrymt i VISSA vatten
                  Jag fiskar på tre ställen, här hemma i Edsviken, Gryts Skärgård och en nästan ofiskad sjö i Jämtland.
                  Här i Edsviken så har jag bara fått en liten halvkilos på en 10cm Fathead Killer, jag jerkar inte mycket här hemma eftersom jag inte får någon fisk på det
                  I Gryts skärgård så är jerkbait överlägset, man får mer och större (dubbelt så många, dubbelt så stora). Jag har fått många på jigg (Jeff Boggs Paddletail 5') men inte all lika många/stora.
                  I Jämtland så har jag fått absolut 0 på jerk, här fungerar Rapala 9cm Blåvit bäst för gädda och Rapala 6cm Orange best för abborre.

Testa jerk, när jag började med det så fick jag ingenting (började sommar 09 och fick bara en fisk innan våren 2010) men nu får jag massor med fisk.
                  Köp ett bra men billigt set och se om du gillar det, i vissa vatten är det överlägset

Kommentera

Ursprungligen postat av johan0201 Visa inlägg
                    Mvh Johan
                    Hej Johan Nihlgränd;
                    Jerkfiske är inte något nytt här i Sverige. Det är en fiskemetod som vi i Team Saida med stor framgång började praktisera redan våren 1983. Metoden bygger ofta på att presentera betet från sida till sida framför en Gädda eller en annan rovfisk för att reta fiskens hugginstinkt. Jerkfiske har varit populärt i Minnesota i USA sedan början av 1920-talet vid "ryckigt" spinnfiske med korta, styva enhandsspön och multirulle efter Muskie och Gädda. Ett av de mest kända jerkbetena i USA är Frank Suicks Suick Thriller. Här kan du läsa lite om tekniken hur du fiskar med dessa beten http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm

En form av jerkfiske som blev populär ännu tidigare var jerkfisket (Walk The Dog-tekniken) efter stor Bass och Abborre i USA med Heddon Zara Spook och Super Spook http://www.trumman.com/heddon/spooks.htm. Här i Sverige har Andreas "Push-Up" Dybedahl vid Bro Sportfiskeklubb varit en ledande banbrytare när det gäller att göra jerkfisket efter Abborre populärt.
                    Go for the Big Ones!

Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 867 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B