Ursprungligen postat av guleböj
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad är ditt bästa gädddrag
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av guleböjFör att KK INTE håller, testa gärna själv och tjafsa inte mer sen. Annars kan jag hålla med om att Cisco´n är bra även om jag helst kör med modell 1800 Tigerstripe.
KK innehåller aceton som smälter samman vissa plaster.
För det andra: Vem är det som tjafsar? jo du själv
kalleh
Kommentera
-
Vad är ditt bästa gäddrag?
Guleböj; Karlssons Klister består av celluloid och aceton. De flesta genomskinliga wobbler som svensktillverkade ABU Hi-Lo, Cisco Kid och Bomber är tillverkade av materialet celluloid. Tätar du hål efter gäddtänder på celluloidbaserade gäddwobbler med Karlssons Klister då går tätningsmaterialet i kemisk förening med wobblern. Tätar du hål på en celluloidwobbler med Araldit eller Super Epoxy då lossnar tätningsmaterialet så småningom och vatten läcker in i wobblern. Det kan många gånger vara bäst att tätningsmaterialet kemiskt har ungefär samma sammansättning som det material som ska tätas eller repareras, i detta fall en celluloidwobbler.
Kommentera
-
guleböj
Ursprungligen postat av Old FirehandGuleböj; Karlssons Klister består av celluloid och aceton. De flesta genomskinliga wobbler som svensktillverkade ABU Hi-Lo, Cisco Kid och Bomber är tillverkade av materialet celluloid. Tätar du hål efter gäddtänder på celluloidbaserade gäddwobbler med Karlssons Klister då går tätningsmaterialet i kemisk förening med wobblern. Tätar du hål på en celluloidwobbler med Araldit eller Super Epoxy då lossnar tätningsmaterialet så småningom och vatten läcker in i wobblern. Det kan många gånger vara bäst att tätningsmaterialet kemiskt har ungefär samma sammansättning som det material som ska tätas eller repareras, i detta fall en celluloidwobbler.
***Jag har gjort detta ett antal gånger, därav talar jag av erfarenhet! Inte baserat på teorier...***
Kan då berätta lite om mina erfarenheter vid reparation av plastvobblers, KK blir för tunt vid reparationer om hålen inte är större än ett tandhål. Super Epoxy blir för mjuk. Araldit snabbhärdande (röd+vit tub) fungerar bäst, blir knallhårt (limma & tejpa, håll vobblern så limmet rinner ner över tejpen. Ta bort tejpen & fila ner, välkänt fenomen). Har dessutom aldrig ramlat av. Funkar klockrent även då stora "revor" bildats pga missöden med jiggar som hamnat på fel plats. Största revan jag fixat till är ca 2 X 5 cm. (Shadjigg mot Zalt...klantigt som bara den!) Vatten borde läcka in så fort du får fisk som råkar nypa på samma ställe du lagat med KK. Även smågäddor gör rätt grymma märken i CK´n...
Kalleh; nej jag tjafsar inte, talar bara av erfarenhet för att folk inte ska göra misstag. Skulle själv bli glad om folk har bra erfarenheter och ger mig matnyttiga tips. Som fiskare kan man aldreig lära sig nog, vare sig det gäller praktiskt fiske eller prylvård...
benji; läs ovanstående så kanske du förstår.
F Ö kan ni tjafsa vidare om ni vill, vissa vill lära sig den hårda vägen. Vissa kan ta genvägar genom att experimentera med hårdare lacker.
Dock är jag säker på att en som kan välja mellan tunn lack eller tjock lack på en gäddvobbler under förutsättning att fångstegenskaperna vore densamma väljer den senare,,,
Simma lugnt!
Kommentera
-
Guleböj; Jag inledde med att berätta att jag fiskat med min absoluta favoritwobbler Musky Kid (Cisco Kid 600) ända sedan år 1959. Den äldsta av mina Musky Kid, en "fegisfärgad" Black Silver med egenhändigt färgad Hot Orange mage, som jag tagit drygt 1.200 gäddor på under 45 års tid, har jag fyllt igen hugghålen på efter storgäddornas vassa hörntänder med Karlssons Klister. Visst är celluloid ett mjukare material men också mycket segare och har betydligt större livslängd än exempelvis cycolac och den efter några års användning mycket spröda ABS-plasten. I detta fall har Karlssons Klister samma kemiska sammansättning som wobblern och då blir det svårt att hitta ett bättre tätningsmaterial.
Ursprungligen postat av guleböjLeif, du borde känna till att CK´n är känsligare än både Bomber och Abu´s Tormentor. Anledningen till att du behövt reparera CK´n ett otal ggr måste vara att plasten i vobblern är mjuk. Lagret som bildas vid "återföreningen" blir inte särskilt tjockt, därav verkar det klokare att lägga på ett annat material.
***Jag har gjort detta ett antal gånger, därav talar jag av erfarenhet! Inte baserat på teorier...***
Kan då berätta lite om mina erfarenheter vid reparation av plastvobblers, KK blir för tunt vid reparationer om hålen inte är större än ett tandhål. Super Epoxy blir för mjuk. Araldit snabbhärdande (röd+vit tub) fungerar bäst, blir knallhårt (limma & tejpa, håll vobblern så limmet rinner ner över tejpen. Ta bort tejpen & fila ner, välkänt fenomen). Har dessutom aldrig ramlat av. Funkar klockrent även då stora "revor" bildats pga missöden med jiggar som hamnat på fel plats. Största revan jag fixat till är ca 2 X 5 cm. (Shadjigg mot Zalt...klantigt som bara den!) Vatten borde läcka in så fort du får fisk som råkar nypa på samma ställe du lagat med KK. Även smågäddor gör rätt grymma märken i CK´n...
Kalleh; nej jag tjafsar inte, talar bara av erfarenhet för att folk inte ska göra misstag. Skulle själv bli glad om folk har bra erfarenheter och ger mig matnyttiga tips. Som fiskare kan man aldreig lära sig nog, vare sig det gäller praktiskt fiske eller prylvård...
benji; läs ovanstående så kanske du förstår.
F Ö kan ni tjafsa vidare om ni vill, vissa vill lära sig den hårda vägen. Vissa kan ta genvägar genom att experimentera med hårdare lacker.
Dock är jag säker på att en som kan välja mellan tunn lack eller tjock lack på en gäddvobbler under förutsättning att fångstegenskaperna vore densamma väljer den senare,,,
Simma lugnt!
Kommentera
-
Christer .
Ursprungligen postat av Old FirehandGuleböj; Jag inledde med att berätta att jag fiskat med min absoluta favoritwobbler Musky Kid (Cisco Kid 600) ända sedan år 1959. Den äldsta av mina Musky Kid, en "fegisfärgad" Black Silver med egenhändigt färgad Hot Orange mage, som jag tagit drygt 1.200 gäddor på under 45 års tid, har jag fyllt igen hugghålen på efter storgäddornas vassa hörntänder med Karlssons Klister. Visst är celluloid ett mjukare material men också mycket segare och har betydligt större livslängd än exempelvis cycolac och den efter några års användning mycket spröda ABS-plasten. I detta fall har Karlssons Klister samma kemiska sammansättning som wobblern och då blir det svårt att hitta ett bättre tätningsmaterial.
Kommentera
-
guleböj
Ursprungligen postat av Old FirehandGuleböj; Jag inledde med att berätta att jag fiskat med min absoluta favoritwobbler Musky Kid (Cisco Kid 600) ända sedan år 1959. Den äldsta av mina Musky Kid, en "fegisfärgad" Black Silver med egenhändigt färgad Hot Orange mage, som jag tagit drygt 1.200 gäddor på under 45 års tid, har jag fyllt igen hugghålen på efter storgäddornas vassa hörntänder med Karlssons Klister. Visst är celluloid ett mjukare material men också mycket segare och har betydligt större livslängd än exempelvis cycolac och den efter några års användning mycket spröda ABS-plasten. I detta fall har Karlssons Klister samma kemiska sammansättning som wobblern och då blir det svårt att hitta ett bättre tätningsmaterial.
Kommentera
-
Kapten Ahab; Bomber 16AGFLEF1 var en abborrfärgad BOMBER 16ALEF1 med "G-Fleck"-glitter utanpå. Den specialbeställdes av chefredaktör Johnny Albertsson hos Fiske För Alla när han köpte losss tidningen från Bonniers för en massa år sedan. Alla nya prenumeranter av FFA fick en Bomber 16AGFLEF1. Jag tror att det var över 8.500 nya FFA-prenumeranter det året som fick varsin Bomber 16AGFLEF1. "G-Fleck"-glitter bör du kunna få tag på hos färghandlare och Bomber 16ALEF1 finns hos samtliga välsorterade sportfiskebutiker i Sverige, sådana butiker som vill att deras kunder ska kunna köpa fångstsäkra gäddwobbler av god kvalitet. Vill inte din lokala handlare köpa Bomber wobbler kan jag gärna tipsa dig om var du kan få tag på dem.
Old Firehand
Ursprungligen postat av kapten ahabmin favvovobbler var bomber 16a gf lef 1, men den finns ej att finna i handeln
längre tyvärr. kanske old firehand har ett förslag på en välsorterad handlare.
numera är det väl buster jerk som gäller
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 781 visningar
1 gilla