Hur greppar man en stor gös? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur greppar man en stor gös?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur greppar man en stor gös?

Som trådstarten lyder; Hur tusan ska man greppa en större gös?

Nu runt midsommar börjar gösfisket komma igång. Det händer inte ofta, men ibland går någon större fisk på. Om allt går bra med drillningen har man snart en fin gös som ligger på sidan i vattnet invid båten.

Är gösen lite mindre, upp till 4kg, går det att göra knipgreppet över nacken som på smågäddor. Är den större än så blir det svårare. Hur ska man göra för att greppa en sådan gös? Av erfarenhet vet jag att gösen, trots att ha legat lugn och fin i vattenytan, kan göra brutalruskningar med huvudet samtidigt som den spänner ut gälbågarna. Mindre gösar har jag rivit min en del på. Större gösar har jag varit smart nog att inte försöka köra gälgrepp utan har istället lyft ombord gösen ungefär som man lyfter en kartong.

Hur ska man handlanda gösen utan blodvite? Jag har dessvärre inte tillgång till håv och har heller inte råd med en, fattig student som man är.

Klassiskt gälgrepp funkar.

Kommentera

Aldrig fått någon riktigt stor gös men, har landat ett antal gösar upp till ca 4 kilo.. Har då använt mig av gälgrepp som ja tycker funkar kanon, blir nästan lättare på en större fisk eftersom det blir större öppning som man kan föra in handen i.

Kommentera

Då ska jag testa det till nästa gång (Om jag nu har sån tur att det ens blir någon nästa gång!)

Är det att förvänta sig att gösen kommer göra idiotruskningarna när man lyfter den, så som gäddor har en tendens att vilja göra?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
          Aldrig fått någon riktigt stor gös men, har landat ett antal gösar upp till ca 4 kilo.. Har då använt mig av gälgrepp som ja tycker funkar kanon, blir nästan lättare på en större fisk eftersom det blir större öppning som man kan föra in handen i.

Just så! Ju större gös desto lättare att 'komma in'. En tvåkilos kan vara nog så besvärlig att ta med händerna, medan en fyra brukar gå bra (man får passa sig för krokar som vanligt förstås).
          /Richard

Kommentera

fiskarna blir automatiskt rädda när du närmar dig med handen. om du är orolig att skära dig kan du alltid skaffa en handske som du kan använda vid landning med gälgreppet.
            Skit fiske
            Slår man yxan i båtan, får man ro som fan!

Kommentera

Gösen är ju ofta en fisk som är väldigt lugn när den landas och ofta får typ "kramp" vid luftexponering, alltså den rör sig inte ett dugg förutom att spärra ut fenorna. Med andra ord är den väldigt enkel att hantera när den väl är landad.

Avråder starkt ifrån att använda en handske. Tar du fisken fel är det stor risk att du gör både dig själv och fisken illa, tar du fisken rätt kommer både du och fisken att klara er galant.

Kommentera

Det verkar som snålheten bedrar visheten?? är en håv så jävla dyr??den skadar i varje fall fisken mindre än diverse grepp
                Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Savage Gear har en ny? håv för detta året med gumminät som funkar utmärkt att landa större fisk i. Krokarna fastnar inte och nätet är skonsamt för fisken.

När du landar gösarna så ta ett gälgrepp och låt den andra handen vila under buken på fisken. Av någon anledning blir dom ofta lugna när man håller fisken runt buken med handflatan.

Kör hårt!
                  www.pikewallis.se

Kommentera

Jag använder gummi håv, och kan även väga fisken i den,sedan C&R lätt som en plätt,utan att krångla till det.
                    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B