ögongreppet är bra för ögonen med elle??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur greppar man en stor gös?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av BigBandit Visa inläggSom trådstarten lyder; Hur tusan ska man greppa en större gös?
Nu runt midsommar börjar gösfisket komma igång. Det händer inte ofta, men ibland går någon större fisk på. Om allt går bra med drillningen har man snart en fin gös som ligger på sidan i vattnet invid båten.
Är gösen lite mindre, upp till 4kg, går det att göra knipgreppet över nacken som på smågäddor. Är den större än så blir det svårare. Hur ska man göra för att greppa en sådan gös? Av erfarenhet vet jag att gösen, trots att ha legat lugn och fin i vattenytan, kan göra brutalruskningar med huvudet samtidigt som den spänner ut gälbågarna. Mindre gösar har jag rivit min en del på. Större gösar har jag varit smart nog att inte försöka köra gälgrepp utan har istället lyft ombord gösen ungefär som man lyfter en kartong.
Hur ska man handlanda gösen utan blodvite? Jag har dessvärre inte tillgång till håv och har heller inte råd med en, fattig student som man är.
En stor håv är bra att ha till hands när du bordar en gös. Var försiktig med de skarpa tänderna och ryggfenans nålvassa taggar när du krokar loss wobblern eller jiggen ur munnen på gösen. Det går utmärkt och kanske ännu lättare än med håv att plocka upp gösen ur vattnet med bara handflatan under tyngdpunkten på gösbuken. Gösen ligger helt stilla utan att röra en fena om du lyfter den horisontellt rakt upp med handflatan. Se bara upp så att du inte skrapar gösens sidolinje mot utsidan av båten, för då blir den helt tokig och börjar sprattla! Huggkrok behöver du aldrig använda vid gösfiske!
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av LantzFisk1 Visa inläggögongreppet är bra för ögonen med elle??
Sarkasm och ironi är iofs svårt att förstå itext men, men.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BigBandit Visa inläggHanden-under-buken-metoden är den jag använt innan, "som att lyfta en kartong" som sagt. Men nu senast hjälpte det inte riktigt och fisken började sprattla som fan, och risken för att den ska gå lös är nog rätt stor.
Men ett redigt gälgrepp och handen under buken ska jag helt klart testa nästa gång det blir läge!
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 786 visningar
1 gilla