pest eller kolera, 0,17 eller 0,36 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

pest eller kolera, 0,17 eller 0,36

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En kompromiss är en kompromiss. Du vinner en viss flexibilitet och kan få havsöringbetet att röra sig mera ledigt i vattnet med en 5-10 m tunnare lina kopplade till den grövre huvudlinan men förlorar några meter i kastlängd eftersom huvudlinan medför ett större luftmotstånd.
    Just nu är vattnet kallt och öringen går grunt som f..! Då kanske inte kastlängden är det mest primära, snarare bör du ha grejor för att slita loss betet ur tången.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Re: pest eller kolera, 0,17 eller 0,36

Originally posted by Henrik
      skall ut på en kombinerad gädd och HÖ tur imorgon, flera spön men bara en rulle tillgängligt. Till mitt dilemma:

Vad skall jag satsa på?

min 0,36 power pro lina eller min 0,17 fire line...

dvs. jerkbait och HÖ med 0,17 lina, eller med 0,36?

blir ju inte optimalt i vilket fall, men vad skall jag ta?

tänkter inte byta i båten så det är inget alternativ
      Jag hade vallt 0.17---
      Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Jag förstår inte varför alla ska köra monsterlinor, kör själv fireline 0.15mm tror den klarar av ca:9kg vilket spö tror du orkar lyfta 9kg!!

Häng en vikt på 0.5kg i linan sen lyft spöet så inser du snart att du inte behöver ha några linor som klarar 10kg+.

Man klarar helt enkelt inte av att sätta sån press så man kommer i närheten av 10kg.

0.15mm fireline tunn smidig lina som kastar långt och håller lätt till grov gädda 10kg+.

Slirbroms på rullen är till för att användas sen är ju spöet konstruerat så det kan böjas för att förhindra knyckar som sliter av linorna.

Mvh/Henrik

Kommentera

Du har missförstått det hela Henrik. Att de flesta kör med grov lina beror bara på att de är klåppare som inte kan hantera de beten som de så gärna vill använda.
          Backslag betyder att man har klantat sig, fipplat till det. Gud straffar de som straffas skall.=))))

Nä, men allvarligt en lina kring 0.20 mm passar det mesta okej.

/Sture

Kommentera

Anledningen till grova linor vid jerkfiske är framförallt att man inte mister ett bete då det blir "snärtstopp" (litet bakslag) där en tunnare lina går av som om den vore ett hårstrå. Då krafterna blir större med ett bete på 100g som slungas iväg än med ett litet havsöringsblänke på 20-30g.

Kommentera

Ser ingen mitt förslag som utklassar era med elefantlängder?

Originally posted by Lazinko
              Har du inte 2 spolar då?
              /Lazinko

Kommentera

Lazinko-- Tycker det värkar som att Henrik tänkte fiska med multirulle som föredras vid jerkfiske, och jag har då inte fler spolar till någon utav mina ambissar.

Kommentera

Jaha
                  /Lazinko

Kommentera

Originally posted by Andersson1
                    Jag förstår inte varför alla ska köra monsterlinor, kör själv fireline 0.15mm tror den klarar av ca:9kg vilket spö tror du orkar lyfta 9kg!!

Häng en vikt på 0.5kg i linan sen lyft spöet så inser du snart att du inte behöver ha några linor som klarar 10kg+.

Man klarar helt enkelt inte av att sätta sån press så man kommer i närheten av 10kg.

0.15mm fireline tunn smidig lina som kastar långt och håller lätt till grov gädda 10kg+.

Slirbroms på rullen är till för att användas sen är ju spöet konstruerat så det kan böjas för att förhindra knyckar som sliter av linorna.

Mvh/Henrik
                    Som sagt så håller ju 0,15 till det mesta, men samtidigt kan det ju vara en fördel med grövre vid bottennapp o s v. Räddar fler drag då.
                    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Jo visst kan man ev. rädda ett o annat drag med hjälp av en starkare lina men ärligt talat är det bara jag som tycker att sportfiske innebär att man ska ge fisken en chans och inte köra med prylar så man kan bogsera in fisken utan att fisken ska ha en möjlighet att komma undan?

Tacka vet jag rediga fajter när prylarna är på bristningsgränsen,
                      ex. sitta i en vassgata o meta sutare med 0.18 nylonlina och ett matchspö här snackar vi fajt ett misstag o fisken är borta.

Sikmete i Skräbeån 0.16 nylon här är man knäsvag när man känner att man krokat en stor fisk men otroligt glad när fisken ligger i håven.

Som vanligt så är smaken som baken.

Alla väljer givetvis sina egna prylar dom vill fiska med, men man kan liva upp fisket betydligt genom att pressa gränserna.

Mvh/Henrik

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 914 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B