Wobblerbygge? sjukhastighet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wobblerbygge? sjukhastighet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Wobblerbygge? sjukhastighet?

Finns det någon formel hur man kan räkna ut sjunkhastigheten? Så man vet hur mycket man ska blya hemmabyggda jerkar med...

Finns det säkert. Men då måste du veta bärigheten på betet.
    Applicera tyngder på betet med hjälp av gummisnoddar, häftmassa eller något liknande och testa i badkaret.
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Fast badkaret funkar inte så bra... När jag skulle testa min Super Shad Rap så svävade den ner, men i sjön så sjönk den som en sten.
      /Lazinko

Kommentera

Hade du tafs på betet när du testade i badkaret, Laxinko? Den påverkar en del..
        Mvh

Kommentera

Densitetsformeln fungerar ju bra för detta ändamål men eftersom du aldrig kan få fram några exakta värden så är det bättre att du experimenterar dig fram t.ex. med det sättet som ljohan nämnde.

Kommentera

Re: Wobblerbygge? sjukhastighet?

Originally posted by carpfenmazter
            Finns det någon formel hur man kan räkna ut sjunkhastigheten? Så man vet hur mycket man ska blya hemmabyggda jerkar med...
            Det är ganska svårt att uppskatta en vikt som ska ge ett bra sj9unk resultat. Du bör testa dig fram med olika vikter men att testa ett bete i badkaret är långt ifrån samma sak som i sjön. Testa att fylla upp diskhon med vatten o testa torrflugor har du lite diskmedel kvar i diskhon så flyter dom mycket sämre.

Det är svårt att säga att 25grams förtyngning ger en långsamt sjunkande wobbler eftersom saker som träslag lackning mm påverkar mer än vad du tror. Lika så hur du förtynger ett bete påverkar oxå sjunkhastigheten. Om du har stomtråd istället för öglor påverkar kanske inte så mycket men det finns massa saker att överväga. Ska du göra beten typ sliders mm så rekomenderar jag dig att kolla in på www.lurebuilding.nl där har dom några beten som redan är testade när det gäller form och blyning.
            Senast ändrad av linu_z; 2004-03-25, 18:08.
            Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Ta en träbit med exakt mått, räkna ut volymen. Lägg träbiten i ett kar med vatten och blya den tills den precis svävar under ytan, då vet du hur många grams flytkraft den har. Sedan kan du räkna ut materialets bärkraft genom att dividera vikten på blyet som du sänkte träbiten med träbitens volymen. Då vet du hur många gram varje kubik centimeter "lyfter".

exempel: träbiten är 10 kubikcentimeter och sjunker när man hänger på 25 gram.

bärkraften blir 25/10= 2,5 g/cm3

Sedan tar du en fyrkantig balja, mät invändigt och räkna ut exakt hur mycket vatten den rymmer. Fyll baljan tills den är proppfull och tryck ned vobblern i baljan så att vatten rinner ut, viktigt att inte doppa fingrarna.

Om du hade 300 kubikcentimeter från början i baljan och du bara har 273 kvar efter att du har "doppat" vobblern så vet du att vobblerns volym är 300-273, dvs. 27 kubikcentimeter. Du har tidigare räknat ut hur mycket en kubikcentimeter orkar lyfta dvs. en konstant som du alltid kan använda till samma träslag. Nu är det bara att multiplicera 27 med konstanten och du vet exakt hur många gram som din träbit pallar med.

27 x 2,5 = 67,5g (maximal lyftkapacitet)

Det finns säkert något enklare/smartare sätt men det var ända lösningen jag kunde komma på för tillfället.

Måste även tillägga att vikten av färg, krok etc. är inräknat i den totala lyftkraften. Sedan kan även lyftkraften skilja något mellan olika träbitar av samma träslag.

Edit: kom precis på att saltvatten och sötvatten har olika bärkraft, därför kan det vara lämpligt att mäta lyftkraften med vatten från sjön/havet man fiskar i.
              Senast ändrad av pontus; 2004-03-25, 18:34.
              Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

pontus det va allt ett mycket smart sätt att räkna ut lyftkraften men om två sjunkade beten har samma volym men dom har olika utformning en är brett och stor medans ett bete är högt o smalt så sjunker ju det höga o smala snabbare än det breda. Hur räknar formeln ut en sådan sak?
                Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Om ett bete är brett och stort borde det ha större volym dvs. det går åt mer bly än till en mindre vobbler. Men jag förstår ändå din tanke och jag kan tyvärr inte räkna ut ett exempel. Mina kunskaper slutar tyvärr vid fysik a och det du är inne på är garanterat fysik b.

Om ett bete är dubbelt så brett, borde det sjunka hälften så fort? Vild gissning! Hoppas att någon med högre fysikaliska kunskaper tar vid. Jag skulle också vilja veta vad det är för "förhållande".
                  Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Det är inte lätt att räkna på, mer avancerat än Fysik B iaf.
                    Man kan nog inte säga att dubbelt så brett sjunker dubbelt så långsamt.
                    Det hänger nog minst lika mkt på formen, alltså hur strömlinjeformat betet är.
                    Känns som det går snabbare att testa sig fram...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 846 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B