Fråga ang. Cardinal 300UL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga ang. Cardinal 300UL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by CDan
    Ja, det kan inte vara så svårt att bevisa. Jag sa ingenting annat bara att du får bevisa för dem detta. Du kan inte bara berätta. Om de ser felet kan de också beskriva/vissa vidare vad är det för problem. Verkstaden kan laga den ganska fort. Ibland kan hända att vissa delar kan vara tillverkade på samma sätt, att ha samma fel. Och då ett byte inte kan hjälpa!
    Jag har precis kontaktat kurres, får se vad de säger... Ber om ursäkt om jag lät grinig men, idag är det min födelsedag och då orkar jag inte med något jäkelskap. Det räcker bra med de övriga 364 dagarna...

Tack för hjälpen!
    Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Ja då får man väl passa på att säga Grattis!!:-D

Det löser sig alltid, men det är ej kul då man drabbas...råkade själv skruva sönder en gammal rulle som strulade, å sen när jag höll i vitala delar så kom hundfan å bet mig i benet så brickor å dyl. flög!! va inte kapabel till att hittade, å rullen fick ja inte heller ihop! men efter att jag monterat ner å ihop rullen 100 ggr så fick jag ihop den!! SEGER!!

Du får säkert en ny rulle eller åtminstonne så fixar de felet, be om en lånerulle under tiden din rulle är på rep., om du skulle vara extremt sugen på å fiska!
      - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Originally posted by pontus
        Jag har precis kontaktat kurres, får se vad de säger... Ber om ursäkt om jag lät grinig men, idag är det min födelsedag och då orkar jag inte med något jäkelskap. Det räcker bra med de övriga 364 dagarna...

Tack för hjälpen!
        Jag har inte alls tagit illa upp det eller nåt. Jag ville poängtera bara att i vissa fall de vill se ”problemet” och de vill inte bara lita på kundens ord. Det hände mig flera gånger.

Och apropå: GRATTIS på födelsedagen! Men idag du skulle inte sitta framför datorn. Du skulle fira!

Å andra sidan, det som Dinsdale Piranha skrev är alldeles rätt. Men för en viss tjocklek av linan man kan åtgärda på det visset som jag skrev: med brickor. Gammalmodig och ungefärlig men det funkar. Har man köpt en dålig rulle man kan försöka ”åtgärda” detta. Men om tillverkaren har skapat en bra lintrissa, med ”korrekt” form kan denna motverka det fenomenet att en tunnare eller tjockare lina läggs fel.

Det finns ”billiga” rullar som har 2 eller 3 olika spolar för olika lintjocklekar. På det visset kan de tillverka billiga rullar men ändå att få fram en rulle med bra linupplägg för flera lintjocklekar. Den metoden används inte bara till billiga rullar men är en enkel åtgärd för att få en billig rulle att lägga linan ”bra”. T.ex. Suvären använder den trick men den är jätte bra rulle. Man kan köpa Suvären 2000 med 2000 och 1000 spolar.
        Tight lines!
        CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Att projektera en bra rulle kostar. Och efteråt man måste också testa den. Och inte bara linupplägg. Även dem andra egenskaperna som: bromsförmågan, invävningskraften, balans, etc. Och allt detta tar tid och kostar ännu mera pengar. Alltså vill man ha en billig rulle då köper man en billig rulle, alltså vill man köpa en rulle som kostar lite då får man köpa en rulle som har kostat lite att tas fram. Och för det mesta en billig rulle har också dåliga egenskaper och dåliga material. Man får det som man har betalat för.
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

Jag fick av en vän en ny rulle som kan klassas som billig (jag vet inte vad kan den kosta, kanske 300-500 kr). Rullen är i storlek 50 (alltså tar 100m av 0,50mm lina) men trots detta när jag testade linupplägget med 0,23, 0,35 och 0,45 det blev perfekt. Alltså man kan också lyckas med att göra en billig rulle som lägger upp lina rätt. Men jag vet ingenting om hur rullen presterar när man fiskar. Detta får jag testa så småningom.
            Tight lines!
            CDan

Kommentera

Utan att ha plockat isär alla rullar och sett efter inuti så vill jag ändå hävda att fabrikanterna börjar utvecklingen av en ny rullserie med att bestämma hur top-o-the-line-modellen skall se ut och vara utrustad. Här lägger man ner tid, omsorg och pengar på alla faktorer från design till materialvalet i samtliga komponenter. Är det en premiumserie man vill åstadkomma finns i princip inga gänser för vad det får kosta, så länge det känns meningsfullt att få med denna feature.
              Detta grundläggande utvecklingsarbete är självfallet dyrt och den kostnaden kan inte till fullo läggas på topmodellen. Därför bygger man flera enklare varianterr på samma koncept. Dessa får färre features och sämre materialinnehåll samt noggrannheten i tillverkningsprocessen sätts lägre. Resultatet blir en billigare rulle, som kanske ser dyr ut men som i grunden inte presterar särskilt högt eller väl. I ABU:s fall kan man räkna med att 100-serien är något av deras absoluta snikmodell men samtidigt den som ska betala utvecklingen av övriga rullar i serien.
              Om 500-serien är topmodellen, så kan man anta att någonstans vid 300-modellen ligger lägsta gränsen för vad man som intresserad utövare kan kräva i prestanda. Ungefär där börjar de sämre materialen i komponenterna och mindre noggranna tillverkningen ge tydliga spår i slitstyrka, bromsförmåga och linupplägg. Fiskar man sällan eller aldrig eller är en född gambler chansar man på de allra billigaste modellerna eller kanske går ett steg längre och lägger cirka en hundring på Biltemas rullar.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Självklart är det så att man får det man betalar för men, det som jag är mest irriterad på är att en av mina sämre rullar som jag har ägt längst. En cardinal i 100-serien, den har mycket bättre linuppläggning än den cardinal i 300-serien som jag nyligen fått. Den "skit-rullen" har jag aldrig haft något problem med, varken med flätlina eller nylon i många olika tjocklekar.

Min teori är att det egentligen inte är något fel på rullarna i 300-serien, utan att det är jag som har fått ett måndags exemplar.
                Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Förhoppningsvis är det så. Men jag tror att måndagarna är vanligare än annars vid tillverkningen av billiga rullar
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 777 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B