Fråga ang. Cardinal 300UL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga ang. Cardinal 300UL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga ang. Cardinal 300UL

Jag gjorde en märklig upptäckt när jag skulle spola på lina alldelles nyss. Rullen lägger på linan väldigt snedfördelat på spolen dvs. väldigt mycket längst upp på spolen och nästan ingenting längst ned. Det står på spolen att den skall rymma 170 m 0,14 och det var knappt att 100m 0.15 gick på. Ska det vara så eller har jag fått tag i en ####-rulle? Någon som har några erfarenheter av denna rulle?

Btw: Det är en helt ny rulle.

Tacksam för svar!

/Pontus
    Allt eller inget är min filosofi!

Var det en flätlina? De bygger ofta mer på spolen än motsvarande dimension nylonlina.
    Sen kan ju rullen ha en särdeles kass linuppläggning i sig själv också.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag har också haft den erfarenhet men med en annan typ av rulle. Men de var just tvärtom: för lite upp och för mkt ner, så att säga. På axeln var en kuggad bricka med en plastbricka ovanpå. Det som jag gjorde var att ta bort plastbrickan (som var nästan över 1 mm tjock) och ersatte den med en kopparbricka (som var jätte tunn). Efter detta linuppläggningen blev perfekt.

I ditt fall, du får sätta ditt en plastbricka (eller av nåt annat material men tjockare, kanske omkring 1 – 1,5 mm). Testa med att veva på lite lina. Om det inte är OK du får testa med en annan tjocklek. Men kolla först om du har någon bricka mellan spolen och eventuellt kuggbrickan. Det måste finnas en bricka där för friktionens skull.

Och det som BeBest skriver om flätlinan är sant: det har alltid hänt på det visset för mig.
      Senast ändrad av CDan; 2004-03-24, 19:21.
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Det är nylonlina och det finns en liten plastbricka under spolen. Ska linupplägget verkligen vara så kasst som det var ifrån fabrik? Menar, rullen är trots allt ny! Det skall inte behöva skruvas något, i så fall får Abu fixa det om det nu är något knas.

Tack för snabba svar!

Kommentera

Du har rätt att Abu skulle ha fixat detta innan att rullen skulle komma ut. Men vill du åtgärda det fort du kan göra som jag beskrev tidigare. Om du kollar axeln ifrån spolen, den är fräst på det visset att på en viss längd den har en platt yta. Om den platta ytan är något längre kan det hända det som det hände. Du kan lägga på en bricka till och prova.

Det kan du alltid reklamera rullen men det skulle ta tid, och du måste bevisa för butiken detta. Egentligen, det bästa är att få en ny axel som är rätt tillverkad.
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

Att bevisa för butiken att rullen är "kass" lär inte vara särskilt svårt. Det är bara att fylla de bägge spolar som följde med rullen med den skitlinan som medföljde, den saknar jag iaf inte. Två stycken identiskt snedfördelade spolar borde göra saken klar. Dessutom brukar de på Kurres vara bra att ha med att göra.

Om jag får en ny/lagad rulle efter returneringen med samma fel kommer jag förmodligen att välja en annan tillverkare resten av livet.

Kommentera

Ja, det kan inte vara så svårt att bevisa. Jag sa ingenting annat bara att du får bevisa för dem detta. Du kan inte bara berätta. Om de ser felet kan de också beskriva/vissa vidare vad är det för problem. Verkstaden kan laga den ganska fort. Ibland kan hända att vissa delar kan vara tillverkade på samma sätt, att ha samma fel. Och då ett byte inte kan hjälpa!
              Tight lines!
              CDan

Kommentera

Såhär funkar det rent praktiskt.
                Enrulle konstrueras med utgång från en viss lintjocklek. Låt säga 100 m 0,30 mm.
                Där skall den enligt uträkningarna (dock ej alltid i praktiken) lägga perfekt.
                Nu är dock inte en 0,30 lina alltid 0,30. Den kan lika gärna vara 0,31, 0,32 eller mer..

Men om man utgår från att rullen lägger en 0,30 perfekt, så betuder det att den kommer lägga en väldigt tune lina eller en väldigt tjock lina helkass.
                Detta beror på hela linuppläggningsgeometrin.

En tunna lina kommer att hamna längre fram på spolen och en tjock lina längre bak.
                Helt enkelt därför att en tunn lina får en tvärare vinkel ner mot spolen och tack vare sin tunna dimension liksom hamnar djupare i linföraren, och en tjock lina en flackar resp hamnar "högre" upp på trissan. Någon enda grad åt endera hållet ger en enorm skillnad nere på spolen åt endera hållet, då vinkeln "accelereras" med avståndet mellan lintrissa och spole.

Nu är detta alltså hur det funkar rent tekniskt, eller hur man ska kalla det.
                Om en rulle är bra konstruerad med bra linspänning mellan trissa o spole och en bra lina används, så blir skillnaden mindre.
                När det gäller billiga rullar typ denna cardinal, så är det bara konstatera att det är en billig skitkonstruktion med icke koncisa specifikationer och det inte spelar någon roll vilken lina som används..

Skit är skit.

Den enda UL rulle med riktig linuippläggning är DAM Microlite. Grisnos o perfekt trasselfri uppläggning även med t.ex Power pro lina som kräver en bra linuppläggning..

Kommentera

Originally posted by Dinsdale Piranha

Den enda UL rulle med riktig linuippläggning är DAM Microlite. Grisnos o perfekt trasselfri uppläggning även med t.ex Power pro lina som kräver en bra linuppläggning..
                  Rullen kostar knappa 300 kr, är det verkligen något att lita på?
                  Senast ändrad av ljohan; 2004-03-24, 22:10.
                  Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Originally posted by Dinsdale Piranha
                    Såhär funkar det rent praktiskt.
                    Enrulle konstrueras med utgång från en viss lintjocklek. Låt säga 100 m 0,30 mm.
                    Där skall den enligt uträkningarna (dock ej alltid i praktiken) lägga perfekt.
                    Nu är dock inte en 0,30 lina alltid 0,30. Den kan lika gärna vara 0,31, 0,32 eller mer..

Men om man utgår från att rullen lägger en 0,30 perfekt, så betuder det att den kommer lägga en väldigt tune lina eller en väldigt tjock lina helkass.
                    Detta beror på hela linuppläggningsgeometrin.

En tunna lina kommer att hamna längre fram på spolen och en tjock lina längre bak.
                    Helt enkelt därför att en tunn lina får en tvärare vinkel ner mot spolen och tack vare sin tunna dimension liksom hamnar djupare i linföraren, och en tjock lina en flackar resp hamnar "högre" upp på trissan. Någon enda grad åt endera hållet ger en enorm skillnad nere på spolen åt endera hållet, då vinkeln "accelereras" med avståndet mellan lintrissa och spole.

Nu är detta alltså hur det funkar rent tekniskt, eller hur man ska kalla det.
                    Om en rulle är bra konstruerad med bra linspänning mellan trissa o spole och en bra lina används, så blir skillnaden mindre.
                    När det gäller billiga rullar typ denna cardinal, så är det bara konstatera att det är en billig skitkonstruktion med icke koncisa specifikationer och det inte spelar någon roll vilken lina som används..

Skit är skit.

Tack det var uppmuntrande att höra... Linupplägget skulle knappast fungera med någon lina har jag kommit fram till. Efter att ha undersökt rullen när den roterar så "vänder" den alldelles för tidigt dvs. spolar man på linan långsamt ser man klart och tydligt att 2-3 mm längst ned på spolen är naken medan övre delen av spolen blir fylld till brädden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B