Spöbrott... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöbrott...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Min tanke är att epoxilimma in en bit av ett annat spö för att förstärka. Biten måste passa exakt och gå förbi det skadade stället på bägge sidor för att ha en chans att förhindra att skadan förvärras ytterligare. Endast epoxi är inte tillräckligt.
    Om det är längsgående sprickor måste de fixeras mot innertuben. Detta sker bäst genom att först slipa bort den gamla lacken och tvätta med aceton. (Så ska innertuben också behandlas innan den sätts på plats.) Sedan lägger du på ett tunnt lager epoxy och lindar lämplig tråd hyfsat hårt i det ännu inte tokade epoxin. Använd en trådhållare för flugbindning så går det lättare att lägga på tråden snyggt. Täck lagningen med ett tunt lager epoxi. Eventuellt kan ytterligare ett lager lindning behövas. Avsluta även det med epoxi. Lagningen med innertub måste vara längre än sprickorna och spöbitarna måste sitta dikt an mot varandra och innertuben, annars kommer brottet att brytas upp tämligen raskt. Spöet förlorar i spänst av lagningen men duger kanske ändå som reserv.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack för alla tipsen, vet inte riktigt hur jag gör än. Väntar oxå med spänning på vad sturgeon ska säga, så länge det inte är "släng det i soperna o köp nytt"

Kommentera

jag tror precis som många andra föreslagit att du skall lämna in spöt. Har du bara garantin kvar så borde det kunna ordna sig

Kommentera

Originally posted by Felix
          jag tror precis som många andra föreslagit att du skall lämna in spöt. Har du bara garantin kvar så borde det kunna ordna sig
          Ja det är möjligt att ni har rätt. Nu när jag kom o tänka på det så var där en liten skada när jag fick spöet, men jag brydde mig inte om det så mycket. Det var ett litet c:a 2mm jack i toppen + att gummipluggen (som jag förmodar ska sitta i toppen) åker runder i spöet. Vettifan om man kan skylla på det så här sent bara.

Kommentera

Möjligt att det går ganska lätt att laga. Enklast genom att stabilisera toppen med exempelvis en glasfiberkon/topp/rör av lämplig diameter, skarven är i sig ofta ganska stel redan från början. Du kan även prova att fylla den översta delen av toppen med Araldit eller Epoxy av den mer långsamthärdande varianten. Detta efter att ha slipat till innerytan av toppen för att öka vidhäftningen. Prova inte att göra något på utsidan, det minsta lilla så passar inte delarna i hop på ett korrekt sätt, risk för glapp m.m.
            sigpic

Kommentera

Kolla din hemförsäkring oxo.
              Med litet tur så..

Kommentera

Originally posted by Sturgeon
                Möjligt att det går ganska lätt att laga. Enklast genom att stabilisera toppen med exempelvis en glasfiberkon/topp/rör av lämplig diameter, skarven är i sig ofta ganska stel redan från början. Du kan även prova att fylla den översta delen av toppen med Araldit eller Epoxy av den mer långsamthärdande varianten. Detta efter att ha slipat till innerytan av toppen för att öka vidhäftningen. Prova inte att göra något på utsidan, det minsta lilla så passar inte delarna i hop på ett korrekt sätt, risk för glapp m.m.
                ok, jag ska nog testa det med glasfiberrör. Ska jag använda vanligt epoxylim när jag fäster det?

ha de /ogge

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 786 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B