Spöbrott... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöbrott...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spöbrott...

Jag var på väg hem igår på cykel o mitt nya berkley 10ft åker in i bakhjulet....
    Det är toppen på den första delen av spöet som har blivit skadat (den delen av spöet som handtaget sitter på) Det blev sprickor runt hela toppen på c:a 5cm. (obs, man sätter den andra delen av spöet ovanpå den skadade delen, så sprickorna syns inte när det är ihopsatt)

Går detta o fixa? kanske med epoxy-lim eller nåt? Jag funderade på att det kanske blir för stelt med epoxy..... då kanske man spräcker den andra delen oxå.

jaja det blir lite snurrigt när man försöker förklara såhär =)

ha de gött /ogge

Å jobbigt ..

Det är surt när sånt här händer men det kanske går om du penslar över ett tunt lager epoxy över sprickorna.. För jag tror du försöker säga att det är ett 2 delat spö där man sätter ena delen i den adra delen som på de flesta spöna och att det är den undre delen som är skadad i toppen. Lite expoxy penslat över borde funka för att stoppa eventuella sprickor att föröka sig men pensla inte ett för tjockt lager för då går den nog kanske inte i hålet..
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

jepp, du har fattat det rätt. Men tror du inte det hade varit bättre o limma på innsidan? eller försöka få in limmet i sprickorna?

Kommentera

Har inga som helst erfarenheter från detta men jag läste en artikel i Fiskejournalen om spöbrott för en tid sedan. Efter att ha läst detta drämmer jag till med följande förslag:

Slipa ner lacken med fin putsduk eller liknande och bygg sedan på med epoxi eller spölack (förmodligen är epoxi att föredra?). Detta borde göra att du får ett tjockare "nytt lager" utan att spödelen blir för tjock för att gå in i den övre spödelen...

Bara ett tips till en stackars fiskevän.

Kommentera

borde ju gå att fixa, det är någon här på forumet som bygger spön ju, minns inte vem om det var sture eller stizo?!
          någon av dem kanske har något hett tips!

Kommentera

Jag har varit med om exakt samma skada då min farsa klämmde ett av mina spön i en dörr, det spöet fick två spricka högst upp på nedersta delen som löpte ca 2-3cm längs med kolfiberriktningen.

Först så kanske jag använde spöet lite till och från i ett halvår men jag orkade inte reparera skadan och sedan så gick mitt primära spö av så då fixade jag upp mitt gammla spö. Jag tog och stoppade i en bit svamp i överdelen som jag tryckte ner en 3cm och sedan så fyllde jag med epoxy i hålet, detta var ingen bra lagning eftersom spöet knäcktes efter kanske 20 gäddor.

Fast detta löste sig ändå, ringde ner till Abu och snackade med dom så fick jag ett nytt spö för halva priset.

Kommentera

För övrigt kan jag tillägga att en polare fick sitt berkley spö knäckt av en stege som ramlade det på det en gång och han skickade in det och fick ett nytt även fast det var han som hade vållat skadan så du kan ju alltid ta och höra med berkley.

Kommentera

Du skall få mitt förslag senare, hinner inte nu.

Ha det!
                sigpic

Kommentera

Är det ett nytt spö så är det ju bara att skicka det till ABU så får du ett nytt...

Kommentera

spöbrott...

Ursäkta mig ,men när jag läser om alla som har "lyckats" bryta sitt spö i bildörren,eller trampat på det,eller rent av snubblat på det,så kan man ju fan undra vad fan det är för Åsa-Nissefigurer som egentligen fiskar....Jävla klantskallar,eller ska jag säga försäkringsbedragare????Väntar mig flera "indignerade" svar...HAHAHAHAAAA

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B