Bombarda i sjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bombarda i sjö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bombarda i sjö

Hej.
    Bedöms detta forum vara fel för detta meddelande är moderatorer välkomna att flytta det.

Ämnar inom ett par veckor fiska regnbåge i en p&tsjö. Till detta har jag beställt ett par Bombardaflöten, ett flytande och ett långsamt sjunkande. Tänkte beta med främst fluga(zonkers och haröra, as per länkar lästa) och räka (inte samtidigt). Som tafslina tänkte jag använda en 0.25mm nylonlina jag har liggandes.

Har läst en del om att använda bombarda här: http://www.fiskeklubben-alcedo.se/kmtipshavsoring.htm och här: http://www.kurresfiskeshop.se/tips/bombardafiske.htm .

Det jag undrar är hur bra det generellt går att veva flytande bombardan med något av ovanstående tackel (sjunkande nylonlina, inget sänke, inget beteslås eller lekande vid kroken/flugan) samt vad man ska tänka på när man försöker det. Är start- och stoppinvevning att rekommendera för båda typerna av flöten och beten?
    Är det lika bra att använda den flytande som en kastkula, i.e låta driva, och använda den halvsjunkande för långsam invevning?

Tips uppskattas.

Kommer gå hur bra som helst. Det du däremot får tänka på är att dra in flugan mycket mycket långsamt. En gyllene regel är att blir det vågor/krusningar från flötet så vevar du för fort. Syftar då på om du fiskar med ett flytande flöte.

Kommentera

Visst, det kommer att gå bra. Du har all info du behöver.
      Det är bara ut och fiska nu och anpassa invevningshastigheten och pauser beroende på omständigheter alt. vädret. Ibland kan det vara väldigt giftigt att bara låta bombarda driva med strömmen. Och försök att ha så långt tafs så möjligt.

Häls/T

Kommentera

Tack för tipsen!

Ska bli kul att prova. Postar nog iakttagelser här efteråt.

Kommentera

Var ute en mörk regnig och blåsig natt och morron.

Provade bara flytbombardan(knöt ihop beteslås-stoppknut-pärla-föte-lekande-krok/jigg för det sjunkande såväl som det flytande, men det förstnämnda trasslade sig och utan kapabla fingrar var det inte aktuellt att knyta om).

Nåväl, kastade mot vinden, gick utmärkt med 20g bombarda. Vevade i olika hastigheter, inkl med små stopp. Provade med krok och räka och power bait(lät då driva en del), och jigg.

Inget napp alls förrän det började ljusna, men då nappade det för samtliga som fiskade(inte på min jigg dock). Fick hugg efter att jag låtit bombardan (med räka) driva i någon minut. Undrar således vad det är för skillnader mot en kastkula? Glidande tackel - jopp, en bit iaf (flötstopp nån halvmeter upp) det har inte de flesta kastkulor jag sett. Känsligt- tack vare spröt mer känsligt än kastkula, dock spelade det mindre roll när ytan var orolig.

En observation var att jag kastade bort flötet till slut, samt en till krok. Kan ha varit den 0.20mm nylonlina jag använde dock, men när flötet åkte (efter hugg + mothugg) kändes det som att det gick av alldeles före lekandet för att det blivit stress där vid utkast och fisk, trots gummikulan.

Ska prova långsamt sjunkande när jag får tillfälle.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 777 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B