Angående tafsar till jerkbait... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angående tafsar till jerkbait...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Angående tafsar till jerkbait...

Ska ju köpa jerk saker nu i vår, och jag undrar vad jag ska ha för tafs, just nu använder jag 7 strand wire, går den att använda till jerk?

Och ska jag ha något specielt beteslås? Eller duger det med vilket som hellst?
    _-*2008 here it goes*-_

du ska helst köra styva "jerk tafsar" till många jerkar... sedan funkar vissa med vanlig mjuk också...

Kommentera

Okej tack för svaret... Ska testa 7 strand wiren först...

Du går väl på sportfiskeakademin jerka?
      _-*2008 here it goes*-_

Kommentera

jepp! om du vill veta något så skicka PM bara

Kommentera

På vissa jerks är det bättre att köra mjuk tafs, på andra är stel bättre, det är bara att prova dig fram! Du kan även sätta lättare blyvikter på tafsen för att få ytgående beten att dyka ner lite.

Kommentera

7 strand titainum gets my vote, its stiff an light an wont disform, but there 80kr each.... but last a real long time...

William....
            I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Titanium+Manta+Firepro = 80+350+50 = 480 kr
              Om ett skattbbo skulle upstå! då går man back!
              Fish hard Go PRO

Kommentera

Re: Angående tafsar till jerkbait...

Originally posted by TobiSen
                Ska ju köpa jerk saker nu i vår, och jag undrar vad jag ska ha för tafs, just nu använder jag 7 strand wire, går den att använda till jerk?

Och ska jag ha något specielt beteslås? Eller duger det med vilket som hellst?
                Som de tidigare snubbarna rörde lite vid, (bl.a M-Pike) så beror tafsval mycket på vilket bete du kör.
                Vissa beten kräver mer eller mindre styv tafs för att funka, medans andra funkar lika bra med mjuk.
                Sedan hänger en hel del på din egen teknik med varje bete.

Jerkbeten sliter hårt på tafsmaterialet. Och skall du köra med mjuk tafs, så rekommenderar jag helt klart att du böjer in en krymphylsa i böjen. Särskilt viktigt i öglan närmast betet. Annars kommer materialet snart att börja nötas sönder med tafsbrott som följd.
                Det är ett lite pilligt o trixigt jobba att böja in det på ett snyggt sätt, men det går med lite tålamod o träning.

Om du sätter ett beteslås med hake på huvudlinan, så kan du snabbt o enkelt byta mellan olika tafsar du gillar bäst för varje bete.
                Om du är riktigt "hardcore" så sätter du en speciell tafs på varje bete direkt med fjäderring. Detta påverkar dock också betets rörelse, så det tar lite tid att bestämma sig för vad man gillar.

Val av beteslås är viktigt. Cross-lock typen á la Berkley fungerar mycket bra då det är rundad och inte påverkar betets gång så mycket. Köp dock inte berkley original om du inte hittar de riktiga amerikatillverkade låsen. Berkley har på senare år lagt tillverkningen i Asien med klart försämrad kvalitet som följd. Men de amerikanska originalen är grymt bra.
                Finns även Japan-tillverkade av samma typ, som är de bästa du kan hitta idag.

Om du väljer steltafs av Titanium, så håller de i åratal och blir enormt bra ekonomi på sikt, förutsatt att du inte sätter bort dom, såklart. (Ett handgjort superbete typ Punnisher eller Small Cutter och en titan-tafs som kastas bort blir ju det ökända 400 kronorskastet..Ajjjjj...Och, JA!! Jag har gjort det..Så jag vet hur ont det gör..)

Med "Berkley typen" av lås, kan du även byta låsen separat allt eftersom de slits ut. Den stela titanwiren är dock i princip outslitlig. (Har kört med en i två säsonger nu och den får hänga med i år igen)

Tafslängd och tafsens vikt är också en viktig aspekt.
                En bra genomsnittlig standard är c.a 28-30 cm för normala beten typ Buster, Slider, Fat Flipper, Sweet Shad m.fl. Men sedan hänger även detta ihop med din personliga teknik.

Lättare beten behöver en tunnare tafs för att inte i vissa fall förstöra betets gång, medan tunga beten kan behöva en tjock o tung wire för att fungera bäst.

Utgå från 30 lbs och gå upp eller ner utifrån detta tills du hittar det som passar just dig o dina beten allra bäst.

Tänk på att det "finns inga genvägar till det perfekta ljudet", liksom..Och allt är mycket individuellt..Så det den ena säger är inte säkert passar in för dig..

Så utgår fån dessa grunder och utveckla dig själv till den "Jerk-Tobisen"..

Kommentera

Come on!!! who are you realy mr Piranha????
                  I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

yeah köp ti tafsar livstids garanti eller så kirrar du en coatad wire som e as najs kan köpas billigt på 100m spolar med en bra styrka bilder kommer
                    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 786 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B