Nybörjardrag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjardrag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjardrag?

Just fått fatt i mitt första jerkspö och kan knappt vänta tills isen släpper och jag får ut och prova det. Men vilka drag är bäst för en nybörjare på jerk? Vilka modeller, vilka färger? Sjunkade, flytande?
    Jag fiskar i både klart och grumligt vatten men främst är jag ute efter gädda. Höja mitt lilla gäddrekord vore inte helt fel.
    Hoppas på lite tips

Nåt extra bra tips på nån superteknik är även välkommet.
    Hoppas jag lyckas klura ut hur denna rulle fungerar, fasar för "skatboet" jag hört det kan bli om man inte gör rätt när man kastar, men ska väl lösa sig det med
    Lev livet och lev det nu!

Kika gärna in på min blogg där jag bland annat berättar om jakten på de glada bestarna!

Jerkfisket är främst riktat mot regnbåge (http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...d=16&sort=date)
    Har du tur kanske du kan få någon gädda också.

Kommentera

Hallå damen ;-)
      Du bör köpa filmen Gäddfeber med Trumman som äger CWC och också gör jerkbait spön och drag också. Skit bra film massor med tips hur man ska gå tillväga i både kast tekniken och val av färger.
      Senast ändrad av Rospigg; 2010-04-02, 14:38. Anledning: Tog bort uppmaning till piratkopiering

Kommentera

Salmo Slider måste vara ett av de lättaste betena att få gång på. Tar bara något försök. Det enda felet man kan göra är väl för långa ryck, vilket sabbar gången. Du märker fort. Buster jerk är också extremt tacksamt, även om jag själv i början hade problem att få till gången på dem och faktiskt hade lättare för Big bandit (som alltså också går lätt att lära sig, även om man får fiska betydligt mer "bestämt" med den). Jag måste dock ha burit mig jäkligt märkligt åt med Bustern, för rätt vad det var så bara satt tekniken av sig själv och nu kan jag inte för mitt liv räkna ut hur jag gjorde fel (kan inte ens göra om det).
        Själv tycker jag att grundgående/shallow-modeller är MYCKET mer lättfiskade än sjunkande. Om inte annat för att du ser betet. Alltså bra när du ska lära dig. Andra kanske inte håller med. Att köpa svindyra beten direkt är väl mest onödigt. Jag kör nästan alltid med Big bandit, annars Buster, fortfarande. Bättre att lära sig "basbetena" först.

Kolla filmer på youtube och andra ställen på nätet. Annars kom jag på en grej som hjälpte mig mycket men egentligen är rätt självklar, när jag hade problem med Bustern i början:
        Hittade någonstans med högt avstånd till vattnet och så lite reflexer i ytan som möjligt. Sätt på det skrikigaste betet du har (Buster med Nemo-färgen körde jag), och öva. Alltså någon hög pir eller brygga eller annan "kant" med en bit ner till ytan. Eftersom du står högt upp, ser du betet förhoppningsvis hela vägen ifrån där det landade. Det var mycket lättare för mig att få till tekniken på så sätt.

Kommentera

Jag rekommenderar "BusterJerk" dessa är lätta att fiska hem och har en bra enkel gång i vattnet. Även deras BigBandit är en klar favorit.

Mina favorit färger är den så kallade "skitmörten" och "nemo" (skrikigare) Dessa har funkat alldeles utmärkt för min del!

Lycka till med fisket Littlefox!

Kommentera

Salmo Fatso 10cm både sjunk och flyt funkar bra i kallt vatten, gärna skrikiga färger som röd-svart och gul-grön-orange.
            Har fått gädda och gös på dessa under jerkning.
            Senast ändrad av Alessandro; 2010-04-03, 13:15.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

om du kollar på cwcab.com under fishy stuff hittar du lite filmsnuttar på hur man fiskar de flesta av deras beten ex. Buster Big Bandit mm

Dessa är beten som nog de flesta börjat sin jerk karriär med. Lätta att fiska med samt plockar bra med fisk.

Kommentera

Nybörjare? helt klart Salmo Slider

Kommentera

Ursprungligen postat av zolt Visa inlägg
                  Nybörjare? helt klart Salmo Slider
                  Håller med, slidern tycker jag är lätt att få bra gång på!

Kommentera

Jag tycker det är skitsvårt och jerka ! .. Lyckas nästan aldrig få betet att gå från sida till sida hela vägen.

Ska försöka lära mig lite bättre i år hade jag tänkt, har varit ute 2 ggr men inte fått nåt än... Finns inte så mycket vatten man kan vara i heller just nu.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 866 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B