Kan du hantera dina jerkbaits? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan du hantera dina jerkbaits?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kan du hantera dina jerkbaits?

Många snackar ju om en massa nya jerkbaits osv. Men även om du har 100 olika modeller så måste du ju kunna fiska dom fullt ut annars har du ingen nytta av att äga betet förutom att du kanske plockar en slump gädda ibland. Själv anser jag att det är viktigaste inom JB att man ska ha full kontroll över betet och kunna styra det till dert djup och den rörelse som man önskar. Och med lite eftertänksamhet så kommer man ganska snabbt fram tillat det tar inte precis 5timmar för att lära sig hur ett bete fungerar utan kanske dagar med aktivt fiske. Jag satt nämligen och sneglade lite i ett gammal FFA nummer i en artikel som hette dom enda betena du behöver. Och när jag själv kollar på de beten jag har så inser man ganska snabbt att jag kan inte kontrollera alla betena till 100% visst kan jag räkna sjunkhastighet och fixa gånger men inte hur jag ska fiska det för att hålla det på ett önskvärt djup och få dom rörelser i sidled osv

anser du att du kan kontrollera dina beten bra? och har du några tips för ett visst bete?
    Senast ändrad av linu_z; 2004-02-22, 09:37.
    Deluxe lures thats my work.

Jag håller med.. Men klart att om man ska kunna lära sig att fiska ett visst bete så måste man ju till att börja med äga det. Och halva nöjet är väl att lära sig hur ett visst bete ska gå? Själv har jag kört Big Punnisher en hel del och jag tycker att jag fått till det ganska bra. Nu är det ett av dom mer lätt jerkade dragen men ändå.
    Att nöta är nog bästa sättet att lära sig..
    LaSsE

Kommentera

Håller med dig fullständigt på den där punkten, men jag tycker inte att det gäller jerkbaits bara, detta gäller alla beten.

Detta är något jag funderade på för ett par år sedan och sedan dess har jag bara fiskat med bomber/conrad, zalt & shad-jiggar så att jag ska lära mig dom fullt ut. Eftersom detta var ett bra tag sedan så har jag börjat använda jerk nu och då har jag koncentrerat mig till 4 olika beten i början, pig, buster jerk ,salmo slider & bulldawg.

Ett tips jag kan ge dig då man fiskar zalt är att den mellersta/stora zalten går att fiska djupare och livligare än vad man tror eftersom desto djupare vobblern kommer, desto mer tryck blir det på vobblern och detta gör i sin tur så att vobblern simmar bättre vilket gör så att man kan ta hem den väldigt sakta.

Kommentera

Jo jag håller med om att det inte bara gäller JB utan alla beten.

Tips angående zalten är att jerka den och köra en jigg på den bakersta trekroken så får ni garanterat flera hugg på kort följd. För när gädda är lite trög simmar bakom och nafsar på lite på jiggen och känner att den är mjuk så kommer den igen.

Kommentera

ett tips för att få slidern att gå snyggt är att göra ett lpngsamt "drag" istället för ett ryck, ett kort drag på ca 1.5 dm ganska långsamt så tycker iaf jag att dne åker snyggare än om man gör ett tvärt ryck. men slider är ju inte direkt svårjerkat heller...
          Senast ändrad av benji; 2004-02-22, 11:17.

Kommentera

Låt dem som har råd köpa massa drag. Det ökar omsättningen och dragen blir billigare för gemene man. Snälla, köp massor med drag för min skull.

Kommentera

Hittade en gammal länk nu, där Leif Engström snackar om just det här. Saxat från http://hem.passagen.se/fiskfest/leif...rom_tipsar.htm

"LÄR DIG ATT FISKA MED FEM OLIKA BETEN!
              Lär dig att kunna hantera fem olika beten perfekt i stället för tjugo som du fiskar med lite då och då och aldrig lär dig ordentligt. Välj ut tre olika wobbler, ett skeddrag och en spinnare i olika storlekar och färger. Tänk på att de utvalda betena skall täcka olika djup och hastigheter. Tre av de utvalda betena kommer att fungera vid 95 % av dina framtida fisketillfällen. Ditt enda problem blir att hitta fisken"

Kommentera

mm sant jag har tänkt att lär mig mina hemmagjorde hell tails riktigt bra. Sen BD är ganska lätt att fiska lika så Buster jerk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 786 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B