Vad beror overrun på? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad beror overrun på?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Åsunden Visa inlägg
    Om man vill göra det enkelt för sig, så är förklaringen; oskicklighet!

    Dock är jag lite imponerad av Grävlingens analys ovan!!! Är han månne teknologstudent på Chalmers?!

    Att räkna på roterande moment är inte helt trivialt! Som gammal kemist har jag enbart rudimentära kunskaper i ämnet, men kanske beror det främt på att jag är gammal.

    En executive summary kan i ala fall vara; ju lättare spole ju mindre roterande moment. Ju mer välbalanserade å lättroternade lager desto bättre.
    Men i slutänden är det den egna tummens finkänslighet å ytterst lätta tryck på spolen som avgör!!!
    en vacker dag camling, en vacker dag kommer även du (min brutus) att kunna kasta ett kast utan overrun!!!
    achilles

    Brokeback Fishing Team


    http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

    --------------------------------------------------
    \m/

    Kommentera


    • #12
      Njae, visst skulle man kunna slänga upp någon allmän formel sådär för en cylinder... Mer avancerat än så tar nog lite tid! Men den senaste tiden har mycket gått emot mig så jag avvaktar med den Hehe känns som om jag varit en "Omvänd Kung Midas" den senaste tiden.. Typ "Allt jag tar i blir till grus"... Hehe.. (istället för guld)..

      .....behöver jag säga att jag haft riktigt många skatbon det senaste, och uteblivna storfiskar?? trots kunskaper i matte/fysik/mekanik
      Senast ändrad av Grävlingen; 2010-01-27, 12:31.
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

      Kommentera


      • #13
        Fysik

        Så krånglig är inte tröghetsmomentets fysik. Bifogar bild med formel och skiss.

        Massans betydelse ("rå" dvs det grekiska "p-et") skall inte underskattas, dvs lätt är bra, men det riktigt intressanta är att massan bara går in i formeln som en enkel faktor, samma sak med spolens bredd (h).

        Diameterarna på spolen med lina (R och r) skall däremot multipliceras med sig själv fyra gånger!!!

        Det förklarar varför en toknervös rulle blir lugn, snäll och lätthanterad efter man bara rivit av 10 - 15 meter lina.
        Det förklarar även varför en bredare spole med lite mindre lina kan kasta bättre än en smalare som har exakt samma mängd lina.

        Då leds man att tro att det räcker med att ha en spole med så liten diameter som möjligt, men då blir varvtalet så hysteriskt att spolaxellagringen sätter stopp, och för att få hem betet krävs så hög utväxling att allt blir hopplöst tunganvänt.

        Det är en lång rad detaljer som har väl så stor inverkan på en rulles kastegnskaper. Där är spolens massa, geometri och linkapacitet en, spolaxellagringen en, annat som skall hänga med är en annan, liksom smörjmedel och spolkontrollsystem. Till det skall även läggas valet av lina och inte minst spöet.

        Tokiga kastaren kan man lämna där hän, för den figuren lyssnar i alla fall inte.
        Bifogade filer
        www.utreel.com

        Kommentera


        • #14
          Så då lyder min fråga, vad blir den optimala utformningen på spolen? Är den verkligen helt cylindrisk som många spolar är, dvs för det scenario den formeln gäller.. Om den inte är cylindrisk dvs med en profil som är konkav.. blir väll svårare beräkning då..

          HUmm.. tar detta i pm..
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

          Kommentera


          • #15
            Tack för alla svar. Finns det något man kan göra för att minska eller kanske få bort riskerna helt med skatbon?
            Köra med hård broms? Funkar det att fiska så eller blir det alldeles för korta kast?
            Köra med tyngre beten, hur ligger det till med skeddrag ska man försöka undvika det?

            Kommentera


            • #16
              Ja har du en broms på högersidan av rullen som gamla ambassadeurer har håll spöet rakt fram med hängande bete av typ som du avser att kasta med skaka lite på toppen då ska lite lina löpa ut neråt men inte för mycket justera till det är rätt, allt detta står i instruktionsboken om du läser den (och har ställbroms ifråga då)
              Annars rekommenderas haspel bara glömma alltihop och fiska lycka till
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

              Kommentera


              • #17
                Om du vill reducera skatbona så skulle jag rekommendera dig att sluta tänka såhär:" Men bara liiite längre." Det fungerar

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av VivaLaPike Visa inlägg
                  Om du vill reducera skatbona så skulle jag rekommendera dig att sluta tänka såhär:" Men bara liiite längre." Det fungerar
                  Haha, ja det och flytta båten lite oftare man skulle nog tjäna på det!
                  Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

                  Kommentera


                  • #19
                    Skatbon går det väl aldrig helt att undvika, men kasta lugnt och mjukt utan ryck och var koncentrerad när du kastar och lär dig tumbromsa i rätt ögonblick så går det säkert bra.
                    Att skruva åt den mekaniska bromsen är inte så bra, använd tummen istället.
                    Man kan förstås undvika fladdriga drag och wobblers, men i det långa loppet blir man begränsad vad gäller betesarsenalen. Och när man får lite erfarenhet så kan man experimentera med antalet centrifugalvikter för längre kast.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Rulken Visa inlägg
                      Tack för alla svar. Finns det något man kan göra för att minska eller kanske få bort riskerna helt med skatbon?
                      Köra med hård broms? Funkar det att fiska så eller blir det alldeles för korta kast?
                      Köra med tyngre beten, hur ligger det till med skeddrag ska man försöka undvika det?
                      Ha alltid tummen på spolen så känner du om linan reser sig och du kan bromsa "för hand". Kasta inte i stark motvind. Om du byter drag under fisket som skiljer sig i vikt och storlek så ta det lungt första kasten (eller justera bromsen), ofta kommer det ett pr. overrun när man byter drag. Serva rullen vid behov.
                      pripps blå -en klass för sej

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 782 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 316 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 672 svar
                      362 702 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      69 svar
                      14 198 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      786 svar
                      67 386 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Herrlin
                      av Herrlin
                       
                      Arbetar...
                      X