Knep för gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knep för gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Knep för gäddfiske

Jag har tittat igenom forumet och har inte hittat någon tråd där vi här på fiskesnack kan dela med oss av knep och knåp gällande gäddfiske. Alla besitter någon kunskap som kan vara till nytta för oss andra. Det behöver inte vara något komplicerat utan som tex hur man knyter den bästa knuten eller vilka drag man ska använda under olika årstider. Det vore kul om man kunde höra vad andra har för personliga knep för att locka gammelgäddan till hugg!

Mitt bidrag: Jag byter väldigt ofta drag, poppers, jerkbaits, wobblers och skedar testas på alla ställen då man kan komma åt olika ställen och på så sätt hitta fisken.

Alla har vi missat något, så bidra nu!

själv har jag 3 beten som jag använder mig av i jerkbait. Dessa 3 har jag lärt mig o använda helt och hållet. Funkar inte nått av dessa så är fisken inte på hugget helt enkelt. Ytligt gående, svävande och sjunkade beten. Sen beror det på väder temp osv vilket bete jag väljer. Ingen mening o ha en uppsjö av drag om man inte lär sig o fiska med dom.......lokal kännedom av vattnet är det viktigaste enligt mig för lyckat fiske. Samt fakta om fisken man är ute efter.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av coaxl;507573[B
      ]Jag har tittat igenom forumet och har inte hittat någon tråd där vi här på fiskesnack kan dela med oss av knep och knåp gällande gäddfiske. [/B]Alla besitter någon kunskap som kan vara till nytta för oss andra. Det behöver inte vara något komplicerat utan som tex hur man knyter den bästa knuten eller vilka drag man ska använda under olika årstider. Det vore kul om man kunde höra vad andra har för personliga knep för att locka gammelgäddan till hugg!

Mitt bidrag: Jag byter väldigt ofta drag, poppers, jerkbaits, wobblers och skedar testas på alla ställen då man kan komma åt olika ställen och på så sätt hitta fisken.

Alla har vi missat något, så bidra nu!

Hej Axel Nilsson;

Kan mina "34 tips som gör dig till en bättre Gäddfiskare" här http://www.trumman.com/fisketips.htm ge dig en acceptabel start?
      Go for the Big Northerns!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Tusen tack trumman, är ett stort fan!

Kommentera

Nåt speciellt man ska tänka på nu såhär efter islossning? Vart står gäddorna? Behöver nödvändigtvis inte vara de stora krokodilerna, är nöjd med småkillarna också. Är det de klassiska utanför vassruggar som gäller nu också? Snabb eller långsam invevning? Skeddrag, spinnare eller wobbler?
          http://fiskedanko.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Gubben Storm Visa inlägg
            Nåt speciellt man ska tänka på nu såhär efter islossning? Vart står gäddorna? Behöver nödvändigtvis inte vara de stora krokodilerna, är nöjd med småkillarna också. Är det de klassiska utanför vassruggar som gäller nu också? Snabb eller långsam invevning? Skeddrag, spinnare eller wobbler?
            Hej David.

Efter islossningen och före leken skulle jag leta gäddorna utanför lekområdena.
            De bör stå i närheten av där dom leker och vänta på rätt förutsättningar för att leken ska komma igång.
            Träffar du rätt en sån gång kan det stå både många och stora gäddor där.

När det är kallt i vattnet, som efter islossningen och på hösten, fiska lååååångsamt.
            Ibland ska de kännas nästan som om du metar med betet, i sånna här fall passar supersusp. jerkar bäst, tycker jag.
            Välj ett bete som har en långsam och sävlig gång och fiska det långsamt med långa spinnstopp.
            Mindre gäddor är oftare mer aktiva och jagar "hårdare", dom tar alltså oftare än stora gäddor beten som fiskas snabbt.

/marcus
            -------------------------------------------------------------------------------------
            >>> http://fiske.makkes.se <<<

Kommentera

Så, eftersom jag inte kör jerk så låter det som om wobblers som är långsamt sjunkade eller flytande, gärna ledade som gäller.
              Ska nog ut och prova i början av veckan när jobbet så tillåter. Har längtat hela vintern på att säsongen ska börja.
              http://fiskedanko.blogspot.com/

Kommentera

Mitt tips till våren.
                I mina relativt grunda vikar (1-2,5m) använder jag Relaxjiggar eller liknande på 15cm med små huvuden. Förra våren körde jag utan bly alls och kunde då fiska betydligt långsammare med längre spinnstopp. Jag låter alltså inte jiggen slå i botten alls utan använder den som ett vanligt drag. Ofta har jag en extrakrok (utan hullingar).

Fördel...
                Skulle man få stenhårt bottennapp så förlorar man bara 20-30:-. Man vågar då kasta lite närmare vass-stubb o annat skräp. Mer flexibel än en vanlig wobbler. Med spöt o hastigheten bestämmer du fiskedjupet under hela invevningen.

Nackdel...
                Svårt att få balans på jiggen. Lite snurrande spelar inte så stor roll men en del jiggar blir rena helikoptern.

Vårens experiment...
                Många gäddor står i vass-stubben (ganska mycket sådant i mina vikar) och då är poppers det enda sättet att nå dem. Jag har klistrat lite foam (liggunderlag) på ryggen på några jiggar så de flyter. De borde likna skadade fiskar i ytan och locka upp gäddorna. Ska bli extremt kul att testa. Få gädda på ytgående är ju en riktig kick..Kan inte isen försvinna snart..

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 774 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B