Bra att ta upp Abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra att ta upp Abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det som skapar ett tusenbrödrabestånd är näringsbrist. Det finns ofta gott om mat för de minsta storlekarna av arten men inte tillräckligt för att de ska växa sig stora och börja bli predatorer på sin egna tusenbrödraavkomma.

Har de konkurrens av mört kan det bli tvärstopp för abborrarna vid 100 - 150g. Födan som de behöver då de når den storleken är mörten mera effektiv att ta och utnyttja men även mört kan fastna där eller strax över om den möter konkurrens från björkna.

Björknan känner i sin tur av mörtens tryck och blir inte stor men många i en handflatas längd.

Gäddorna käkar så mycket de orkar men födan ger inte tillräcklig energi för en snabb tillväxt. Det innebär att även gäddorna blir många upp till ca 3kg men ytterst få går över 5kg.

Minskar man mört och småabborre kan det ge en annan storleksfördelning i populationen men finns det fortfarande ont om den föda fiskarna behöver för att nå större storlekar kommer ekosystemet åter hitta sin balans i tusenbrödrabeståndet.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

men detfinns tusenbröder också, om man kommer i ett stim kan man få säkert 100 på en timme (jag fick det förra året)

Kommentera

Tusenbröder är för mig som sagt 50-120 gram, låter väll rimligt?

Först säger du att man får 30 per timme sedan säger du att man får 100 per timme. Bestäm dig!

Kommentera

!20g kallar jag för en helt ok matabborre som t.o.m går att göra små fileer på utan problem. Eftesom jag pimpelfiskar abborre ganska mycket kan man se stora variationer i olika sjöar. Finns vissa sjöar där medelvikten på borrarna ligger mellan 20-30g. Stora o Lilla Delsjön här i Gbg har en medelviktpå ca 47-55g. Min bästa sjö här i trakterna har en medelvikt på 350-400g men den är hemlig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 914 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B