Krokar o gäddor fan va jobbigt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krokar o gäddor fan va jobbigt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Krokar o gäddor fan va jobbigt!

    Tjena

    Tänkte lite iför våren som kommer.. Har precis köpt ett jerkbait set, och på de flesta jerkbaits är det ju två stora trekrokar.. ! Om man nu skulle få upp en stor gädda som inte lekt ännu och man får problem med att få loss krokarna eller att dom har fastnat för jävla längt ner så blir jag så rädd att den ska dö.. . Får dåligt samvete bara jag tar upp en gädda o glömt att ta med fiskemattan o lägga den på..
    Så jag undar om ni har nåra tips om hur man kan få loss krokarna lättare lr att man kanske ska ta loss en av krokarna från jerkbaitet ? vora ju för jävla trist om man nu skulle få en fin gädda ivår o den inte skulle klara sig..
    (ingen gädda har mist livet pga av mig men det e ju alltid bäst o kolla)

    go' jul
    Mannen Myten Fiskarn

  • #2
    väldigt sällan jag har krokat gäddor så hårt på jerkbait.I regel så är aldrig tafsen inne i munnen lr nåt på gäddan heller.En bra tång bara så brukar det vara enkelt att kroka av dem men har du beten som inte är så stora som 6tums pig tex så kan du ju ta bort den bakre trekroken och sätta dubbla fjäderringar på den främre.Vid trolling med vobblers har jag ibland tagit bort alla krok och satt bara en stor på mitten av betet med fler fjäderringar och det har krokat bra förutom på de allra största vobblerna och då har jag kunnat håva gäddor med karphåv utan en massa strul.Har själv funderat på att prova att köra med en trekrok på mindre beten även när det gäller jerkbait.När det gäller vobblers har de ofta fått en bättre gång av detta med

    Kommentera


    • #3
      Hullingslöst underlättar en del..
      12 hours
      1,440 casts
      2 followers
      1 strike
      DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

      Kommentera


      • #4
        Kört hullinglöst de senaste 5 åren och det har gjort fisket enklare och definitivt bättre för både fisk och mitt samvete. Är bara en tidsfråga innan hullingen är borta för gott!
        RODDAN

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Fredrik"Gluggen"Radsby Visa inlägg
          Kört hullinglöst de senaste 5 åren och det har gjort fisket enklare och definitivt bättre för både fisk och mitt samvete. Är bara en tidsfråga innan hullingen är borta för gott!
          Men ni som kör hullingslöst, hur ofta tappar ni fisk? klart att hullingslöst hade vatt det bästa!
          Vila i frid Ozzy, vila i frid...

          Kommentera


          • #6
            Lång tång och kraftavbitare. Sitter den riktigt jävligt brukar det för det mesta gå att kapa av kroken, så kanskje det bara sitter en liten liten krokspets i gäddan som säkert snart ramlar ur. Men detta har i alla fall jag endast behövt göra några enstaka gånger - det funkar utmärkt med en lång tång, typ hookout, i de flesta tillfällen.

            Skitfiske!


            [FONT=Impact]Blogg[/FONT]

            [FONT=Impact]Filmer[/FONT]

            [FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

            Kommentera


            • #7
              Ha med dig bra redskap ut..

              En matta som du lägger fisken på, en bra och lång tång, en avbitare, vet en del som har käftöppnare, men det använder inte jag. Sen är självklart hullinglöst mycker mer skonsamt, ska själv börja köra mer på det till våren.

              Om betet sitter långt ner i gapet, och krokarna är runt gälarna, och det verkar svårt att få loss betet.. Fortsätt inte krångla utan klipp krokarna eller fjäderringarna med avbitaren och ta ut krokarna från andra hållet vid gällocket, mycket smidigare och skonsammare!

              Kommentera


              • #8
                Tappar inte mer fisk för det!
                Man får hålla press på fisken,fast inte märkvärt mer än vanligt.
                Hullingen trasar sönder fisken inget annat!
                RODDAN

                Kommentera


                • #9
                  Tänker nog köpa en hookout o nån riktigt bra avbitare
                  tack för svaren




                  Mannen Myten Fiskarn

                  Kommentera


                  • #10
                    Får du en riktigt stor gädda som svalt rejält så räcker inte hookouten till om du ska gå munvägen, lättast är att lossa alternativt klippa krokarna via gällocket.
                    Är man ensam kan det ju vara svårt, låång kraftig avbitartång brukar vara rätt melodi när det trillskas rejält.
                    www.stampelures.se

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 741 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 307 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 672 svar
                    362 584 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    67 svar
                    14 042 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    780 svar
                    66 817 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Arbetar...
                    X