Jerk rulle amb~ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk rulle amb~

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerk rulle amb~

Tja.. Va ute o fiskade idag o när jag skulle göra ett mothugg så hände nått skummt med min rulle.. Den lixom girade tillbaka på fell håll så att säga. Så nu när jag försöker jerka så släpper själva saken där linan sitter på en mili sekund och det blir ingen bra fiske alls.. Låter kanske super dumt men det e svårt at förklara.. Nån som förstår mig och kankse vet vad felet e?

Skitfiske

Ursprungligen postat av Hofer Visa inlägg
    Tja.. Va ute o fiskade idag o när jag skulle göra ett mothugg så hände nått skummt med min rulle.. Den lixom girade tillbaka på fell håll så att säga. Så nu när jag försöker jerka så släpper själva saken där linan sitter på en mili sekund och det blir ingen bra fiske alls.. Låter kanske super dumt men det e svårt at förklara.. Nån som förstår mig och kankse vet vad felet e?

Skitfiske
    Går den å veva bakåt låter som Jerkbaitsjukan dvs IAR lagret har gått sönder .
    Det är därför Abu släpper vissa modeller anpassade för sånt fiske .
    Kan ju va nåt annat fel också men det är det som först brukar gå sönder .
    Se till å få en extra backspärrshake dit monterad vid renovering .
    Kan ta 3 veckor om du skickar den till Abu har nån bra handlare där du bor så kan dom serva den åt dig .

/Fredrik

Kommentera

Skitfiske
      Vilken rulle är det ?

Kommentera

Vet dock inte just nu vilken rulle det e för spöt ligger i bilen

Men nej man kan inte veva backåt.. Kan vara att den blivit sliten (typ när man har fått botten napp ha man försökt slå lite med spöt) för att se om det lossnar..

Det e iallfall att när jag jerkar med den så om jag jerkar lite rappt så blire som om att sjävla rullen linan sitter på går bakåt på nått skummt sätt..

Kommentera

Vet dock inte just nu vilken rulle det e för spöt ligger i bilen

Men nej man kan inte veva backåt.. Kan vara att den blivit sliten (typ när man har fått botten napp ha man försökt slå lite med spöt) för att se om det lossnar..

Det e iallfall att när jag jerkar med den så om jag jerkar lite rappt så blire som om att sjävla rullen linan sitter på går bakåt på nått skummt sätt..
          Med "själva rullen linan sitter på" antar jag att du menar spolen.
          Hur hårt har du ställt slirbromsen?
          Om du har den hårt ställd och detta fenomen ändå inträffar kanske du ska rengöra och fetta in slirbromsens delar. Om det inte funkar kanske du kan köpa nya slirbrickor och byta ut de gamla.

Jag är själv inte någon mästare på rullar, men tänkte att detta kanske kan hjälpa dig eller andra som ska försöka hjälpa dig

Mvh
          Marcus Svan

Kommentera

- Grundat med nylon?

- Har du grundat med några meter nylon lina i botten p spolen innan du drog på flätlina? Om inte, så är det lätt att hela linpaketet roterar på spolen.
            www.utreel.com

Kommentera

Nu är jag inte någon rullexpert så det kan säkert vara något som jag inte förstår men varför ska man lägga pengar på att montera dit extra backspärr menar du?

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
              Går den å veva bakåt låter som Jerkbaitsjukan dvs IAR lagret har gått sönder .
              Det är därför Abu släpper vissa modeller anpassade för sånt fiske .
              Kan ju va nåt annat fel också men det är det som först brukar gå sönder .
              Se till å få en extra backspärrshake dit monterad vid renovering .
              Kan ta 3 veckor om du skickar den till Abu har nån bra handlare där du bor så kan dom serva den åt dig .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av Wizkid Visa inlägg
                Nu är jag inte någon rullexpert så det kan säkert vara något som jag inte förstår men varför ska man lägga pengar på att montera dit extra backspärr menar du?
                En extra backspärr gör inte på något vis det befintliga IAR-lagret bättre. Men om IAR släpper helt så kan det vara förnämligt att ha en klassisk backspärrhake som backup...hängslen o livrem typ!

Kommentera

Jo men är man van att fiska med IAR så tror jag inte att man är sugen att fiska så många pass utan. Så backspärren är väl då bara till nytta den fisketuren som IAR lagret går sönder. Man har väl ändå bytt IAR-lager till nästa tur.

Jag har ju sett så många trådar där man vill sätta i extra backspärr till att nita dit ett. Undrar om de förstår den relativt begränsade nyttan med backspärr?

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                  En extra backspärr gör inte på något vis det befintliga IAR-lagret bättre. Men om IAR släpper helt så kan det vara förnämligt att ha en klassisk backspärrhake som backup...hängslen o livrem typ!

Kommentera

?

Bilbälte och krockudde är också helt onödiga prylar... Tills man behöva de.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 781 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B