Dubbelkrok till kustwobblers.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbelkrok till kustwobblers..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dubbelkrok till kustwobblers..

Är det någon annan än jag som gillar dubbelkrok (har beställt Owners dubbelkrok) till kustwobbler, som t.ex Vicke, Gladsax, Sandgrävlingen och Kongetobis?
    Fördelen som jag ser det är att man kan fiska grundare och saktare när man bara har 2 krokar uppåt.
    Nån som tycker likadant eller är det 3-krok som gäller?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

tycker att dubbeln krokar typ sämst... ex original krok som man får på vicke eller fick vet itne hur det är nu men den sög ju dolme iaf ! trekrok lär kroka bättre tror ja!

Kommentera

Trekrok gäller... Ännu grundare och saktare gäller ju bara på typ vegetationsfri sandbotten (Och hur ofta får man HÖ där?), om man kör med tvåkrok bland tång och annan växtlighet så fastnar ju skit på kroken oavsett vilken kroktyp man använder. Min erfarenhet är att den tredje kroken behövs, oftast är ju öringen framme och nafsar mycket försiktigt och då behövs allt som är vasst och sticker ut.

Kommentera

Jodå, man kan få HÖ på grunt vatten utan vegetation, grundare än man tror, dessutom så fiskar många gånger på ställen med en massa sten, dunka i sten gör man då titt som tätt, dessutom inbillar jag mig att det är lättare att driva in hullingarna på en dubbelkrok än en 3-krok?
        Självklart så är 3-krok bättre på drag/spinnare som snurrar, man
        förlorar man fördelarna med dubbelkroken.
        Har sett en del Danskar som kör stenhårt med enkelkrok efter gladsax fast det tycker jag är att utmana ödet...
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Håller med om att man ibland (men ändå sällan) får öring på "steril" botten men det känns inte vettigt att prioritera. Stendunkarargumentet är godkänt men själv väljer jag att slipa/byta kroka efter stenkontakt.

Kanske driver du in hullingarna bättre? Om det känns bra så är det ju liksom rätt. Åas så kanske man kan se det som att hulligarna drivs ut lättare också? Som sagt, jag använder numera inget annat än trekrok.

Hm, danskar är ett eget kapitel...

Kommentera

Fast dunkar du i sten 20-30 gånger på en dag, så blir det lite dyrt, slipa krok tycker jag inte man skall göra om man kör med kemvässat.
            Sedan är ju det där med sätta fast drag, en dubbelkrok minskar risken för det.
            "Driver ut" krok, nej, har hullingen gått in så sitter fisken där om den inte får spjärn emot något, håvgarn, sten eller något annat...

Kommentera

Tja, 30 stenkontakter per dag får väl ändå ses som en ovanlighet. Men en vanlig VMC som säljs i 10-pack lite överallt håller oftast för ett tiotal skärpningar, och det är ju ändå oftast bara en av krokspetsarna som mattas. Kostar typ sju spänn styck. Billigt tycker jag iaf.

Hehe, just det... Om den inte får spjärn emot något... Det kan ju ibland vara ens eget spö de får spjärn emot de gånger då man står och sover... Men sånt är det väl iofs mest jag själv som sysslar med måhända...

Kommentera

Uppenbart att du inte fiskar runt Kalkatraz, 20-30 gånger i sten är inget ovanligt, hursomhelst kör du med Kamazan eller Owner så skall du nog inte vässa krok.
                Spjärn emot egna spöet beror på hur lös slirbromsen är ställd,
                en smaksak mao.
                Ytterligare en för del med dubbelkroken är ju att det är ytterligare en krok mindre som kan fastna i håvgarn vid landning, har sumpat en HÖ pga det en gång.

Kommentera

Jupp, uppenbart var ordet... Har aldrig fiskat där men väl på andra ställen med gott om sten.

Jag brukar resonera som så, att om det inte är djupare än ca 2 m så behöver man oftast inte låta draget gå djupare än strax under ytan. Den öring som inte visar intresse när draget är inom synhåll är oftast (Yep, oftast. Inte alltid.) inte värd att fiska efter.

Krok ska vara vass. Om en kemvässad Owner blir slö försöker jag vässa den, annars blir det byte.

He, jo! Jag föredrar stenhårt ställd broms och därmed får jag skylla mig själv ibland då jag står och sover... Åas så kan hård broms och spänd lina ibland landa en och annan öring även då man står och kvartar... Tror det går på ett ut för den som åtminstone försöker vara vaken.

Håvproblematikteorin ställer jag mig dock bakom!

Kommentera

2 meter djupt? Många gånger så fiskar man på 2-5 dm djup här,
                    sedan är det fråga om tempo och vevstopp också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 857 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57