Papegoja... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Papegoja...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
    Precis detta jag skrev om på fiskenyheter, Självklart fungerar papegoj bra för den som tror på den. Jag avgudade papegoj på 80-talet.
    Men så skrev du ju inte? Alla som trodde att färger eller olika beten hade betydelse var ju idioter. Som jag fattade det så ansåg du att gäddorna tog på allt bara det inte var svallperiod...

Kommentera

Nej nej KG du har helt missuppfattat det, det är en sak tro en annan sak bevisa.
      Om tex Flinus hade sagt att det enda som gäller i det vattnet är papegoja sen kommer Honkamaa och Fiskarn0383 och säger att den färgen suger ju det skall vara skitmört mm.
      Senast ändrad av Gös Jonas; 2009-11-07, 01:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
        Nej nej KG du har helt missuppfattat det, det är en sak tro en annan sak bevisa.
        Jo, men det är ju bevisat att gäddorna svallperiod inte påverkas av betesfärgerna. Det är helt odiskutabelt. Märkte det förra helgen på Mälaren där som alla vet bara grönt funkar, det funkade inte med nån annan färg förra helgen heller. Men så var det ju fullmåne.

Kommentera

KG det är en svårknäckt nöt. I det läget hade jag inte börjat tänka på byta färg på betet utan på vattnet. Det man kan göra är att färga vattnet rött (nån typ av färg) sedan skulle jag börja fiska med vita uv beten. Man kan även färga vattnet svart och fiska med självlysande beten.

Kommentera

Inte så tokigt, men varken rött eller svart vatten funkar i Mälaren. Däremot är det oslagbart att färga vattnet med vit kalkfärg. Om det sen beror på PH-halten eller vattenfärgen ska jag låta vara osagt, men i såna fall funkar bara gröna beten. Om det inte är fullmåne.

Kommentera

Jag fiskar mycket i klara fjäll vatten. (Mycket roligare att ta en liten då!) Då funkar bara bruna nyanser med ett undantag för en liten personlig favorit. Norpan i papegojfärg. Papegoj färg brukar inte funka där uppe men Norpan är så oemotståndlig att gäddorna inte kan tacka nej. Det slutar ofta med ett gäng fina. Men samma sak gäller också med Pig firetiger...
              Shimano cardiff for pike-ident
              Men en Amba predator sitter nog inte fel!

Kommentera

Ursprungligen postat av BUCKet of JERKy Visa inlägg
                Jag fiskar mycket i klara fjäll vatten. (Mycket roligare att ta en liten då!) Då funkar bara bruna nyanser med ett undantag för en liten personlig favorit. Norpan i papegojfärg. Papegoj färg brukar inte funka där uppe men Norpan är så oemotståndlig att gäddorna inte kan tacka nej. Det slutar ofta med ett gäng fina. Men samma sak gäller också med Pig firetiger...
                Har du testat Norpan i andra färger där?
                Kan det inte vara rörelsen/djupet/storleken på betet istället för färgen som får dom att hugga extra mycket på Norpan Papegoj?
                12 hours
                1,440 casts
                2 followers
                1 strike
                DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flinus Visa inlägg
                  Undrar bara, vad är det som gör denna galna färg-kombo så framgångsrik? Älskar att fiska med den själv och den levererar i alla lägen.

Någon som har en idé?
                  Hej Linus Holmgren; Papegoja är en fångstsäker färg på Gädda, Gös, Lax och Öring. Ursprungligen var det Nils Masters wobbler i Finland som färgen Papegoja presenterades på. Sedan dess har nästan alla betestillverkare världen över egna wobbler och jerkbaits i färgen Papegoja. Själv lyckades jag få Barry Stegall och Jean Case hos Bomber Bait Company i Texas att tillverka Bomber wobbler i färgen LEF10 (Papegoja) på Bomber B15A, B16A och B17A för cirka 25 år sedan. Numera finns LEF10 bara i storlek Bomber B16A och nuvarande agenten Wiggler AB har döpt om alla mina egna, gamla LEF-färger till WIGG 1 - WIGG ***.

Färgen Papegoja övertalade jag även Homer LeBlanc och George Young hos Best Tackle Mfg i Michigan att måla Swim Whizz wobblern i någon gång i slutet av förra årtusendet. Sedan dess har Swim Whizz bytt ägare två gånger i USA och Bomber Bait Company har köpts upp av PRADCO (Plastic Research & Development Company) i Arkansas.
                  Nothing is for ever!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2009-11-17, 16:06.

Kommentera

Jag har testat med en annan färg, tiger stripe goldie, som jag tycker bättre om den tycker jag går lika bra men så var det där med bruna nyanser...
                    Shimano cardiff for pike-ident
                    Men en Amba predator sitter nog inte fel!

Kommentera

Tack för alla intressanta svar! Tror det finns en mängd faktorer som gör papegojan så framgångsrik. Dock tror jag att "påfågeln" nog skulle kunna funka lika bra!
                      Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 830 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B