Ang nackgrepp och gälgrepp så har jag aldrig upplevt att man gör sig speciellt illa på fisken. Aldrig någonsin med nackgreppet, och väldigt sällan med gälgrepp. Det man däremot skall tänka på och vara försiktig med är ju krokarna från betet, särskilt med gälgreppet då iaf mina gäddor har lite mer tendens att sprattla. Klämmer man in gälarna vid nackgreppet så är ju fisken i princip helt stil jämt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
En rad med frågor;)
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Pikepojken Visa inläggGälgreppet är överskattat, att det på någotsätt skulle vara så fruktansvärt hällsosamt för gäddan som vissa påstår är ren lögn. En blöt håv är betydligt bättre. Tror du mig inte, be någon bitig lirare på något gym suga tag i din haka och lyfta dig samtidigt som han håller upp din mage med andra handen. Efter det tror jag du kan lista ut resten. Håven fördelar belastning betydligt bättre, säkrare då du sällan misslyckas, och misslyckas du sitter du inte med blodiga fingrar. Men skall du väl lära dig, känn på fiskar du redan landat så lär du dig vart du skall stoppa fingrarna.När drar vi?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inläggSå kan det nog va, nu är ju en fisk och en människa lite olika konstruerade men visst en bra håv är nog bättre. De moderna med gumminät är ju king.
Annars känns debaten angående tillvägagångsätt för att landa fisken ganska överreklamerad.
Viktigare är då hur man krokarav fisken, där dör det med all säkerhet fler gäddor än vid landning. Många har otillräckliga verktyg och kanske inte är allt för försiktiga när dem lossar krokar som tråcklat sig in bland hjälbågar. Bättre ha den på land en liten stund extra och med presition avlägsna krokar för att sätta tillbaka fisken i god kondition.
Kommentera
-
Blir mycket spenderade som ny jerk fiskare asså haha =) Dels vill man testa på alla beten och sen skaffa alla dom riktigt snygga till lådan. Har inte bara köpt en massa nya jerks men också beställt en lipgrip samt en lindy fishing glove (nått sånt). Testa lite o använda det tills det sitter lite bättre.
Tror också en bra håv är det bästa, men det kostar ju en slant: /
Lite off topic. Tjackade och fick hem nu, en Esox Lucius Suspending. Deras tail bete. Någon som testat det? Personligen skulle jag lätt ta det om jag var en gädda hehe.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av skogstrollet Visa inläggBlir mycket spenderade som ny jerk fiskare asså haha =) Dels vill man testa på alla beten och sen skaffa alla dom riktigt snygga till lådan. Har inte bara köpt en massa nya jerks men också beställt en lipgrip samt en lindy fishing glove (nått sånt). Testa lite o använda det tills det sitter lite bättre.
Tror också en bra håv är det bästa, men det kostar ju en slant: /
Lite off topic. Tjackade och fick hem nu, en Esox Lucius Suspending. Deras tail bete. Någon som testat det? Personligen skulle jag lätt ta det om jag var en gädda hehe.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 846 visningar
1 gilla